Kapitoly článku
17. ročníků silničních závodů se odjelo na zajímavé Hrbovsko - Svařenovské přírodní trati. Pořadatelé měli s tímto okruhem vždy hodně starostí. Nejprve jim komplikovala život výstavba sousední dálnice, po jejím dokončení pak vojenské letecké cvičení, které tyto závody nakonec i pohřbilo..
Velké Meziříčí: Cena Českomoravské Vysočiny
V roce 1967, přesně 8.10. uspořádali členové Automotoklubu Velké Meziříčí poprvé silniční závod automobilů a motocyklů na okruhu Lavičky - Hrbov - Svařenov. Okruh částečně využíval hlavní silnici z Jihlavy na Brno, byl dlouhý 4 800 metrů a měl převýšení 50 metrů. Polovinu tratě tvořily dlouhé, přímé úseky, druhá polovina byla velmi technická a náročná, zejména v pasáži od odbočky ze státní silnice na Hrbov až do výjezdu ze Svařenova. Po startu u obce Lavičky se zhruba dva kilometry před Velkým Meziříčím zatáčelo na křižovatce pravým vinglem směrem na Hrbov. Poměrně úzká silnice dále kopírovala kraj lesíka a byla lemována stromy na vnějších stranách zatáček.
Vjezd do vesnice byl ve stoupání sérií jezdecky zajímavých oblouků na srdce. Obvzlášť „vypečený“ byl sedmý úsek okruhu - průjezd středem obce, který byl zakončen esíčkem levá - pravá. Zde se jezdci doslova protahovali v náklonu úzkou skulinou mezi dvěma domy, to vše stále v mírném stoupání. Toto místo, později obložené z obou stran balíky slámy, spolu s téměř dvoukilometrovou rovinou tvořilo asi typickou dominantu zdejší trati. Po výjezdu z tohoto velmi adrenalinového úseku se pokračovalo do Svařenova rychlým pravým obloukem a na plný plyn až k pravé zatáčce v polích za obcí. Zde se muselo řadit dolu, v zatáčce byla nepříjemná nerovnost v ideální stopě. Naštěstí zde byla silnice po obou stranách bez stromů. Pokud jezdec už tuto asfaltovou muldu trefil, mohl stroj v nouzi nejvyšší narovnat a poslat to rovně na pole (J. Macháček by o tom mohl vyprávět..).
Po dalším rychlém pravém protahováku se dobržďovalo na křižovatku ve tvaru T, pravým vinglem se pak jezdci dostali na začátek cílové roviny, svažující se až do prostoru startu. Tady si jezdci slabších kubatur prakticky mohli přečíst noviny - téměř dva kilometry přímé silnice z kopce.. Parkoviště strojů bylo umístěno celkem na třech místech: nejdříve na poli pod silnicí, pak u odbočky na obec Lavičky před dálničním mostem a nakonec na fotbalovém hřišti za dálnicí. V roce 1974 okruh doznává jediné změny v celé své historii. Vzhledem k otevření nového úseku dálnice z Měřína na Brno, byl první úsek po startu přeložen na nově vybudovanou silnici. Přibyla tak jedna levá zatáčka navíc. Vracečka byla umístěna na umělém náspu, lemovaná z obou stran hlubokými příkopy. Tento úsek byl proto později opatřen svodidly z obou stran a obložen balíky slámy. Průjezd se tímto značně zúžil, možná právě proto zde docházelo k častým karambolům.
Největší hromadný pád v této zatáčce byl asi při závodě přeboru Čech třídy 350 ccm v roce 1983 hned po startu. Také v roce 1976 se na zdejší trati hodně padalo: zranění si odvezl Bartůněk a Bareš, upadl zde také Pieš a Křivák. Vzhledem k tomu, že zde byli moravští a hlavně brněnští jezdci prakticky doma, měli tento okruh dokonale "najetý" a dovedli toho také náležitě využít v mistrovských závodech. Dobré výkony zde předváděli především Quierenz, Mrkývka, David, Hlavatka, Král, Vašíček a další. Dle informací p. Niessnera, místního rodáka a „kronikáře“ obce Hrbov a Svařenov, zprvu nebyli obyvatelé obou těchto obcí pořádáním závodů nijak nadšeni, ba spíš naopak. Hluk, problémy s domácími zvířaty a rozdělení obcí závodní tratí na dvě poloviny nesli zpočátku těžce. Postupem času však závodům přišli na chuť a dokonce se sami zapojovali do jejich příprav a organizace.
První tři ročníky 1967 - 69 se odejely v duchu tehdejšího trendu společně s automobily F-3. Od roku 1968 do roku 1984 se na tomto okruhu pravidelně jezdily závody mistrovství republiky s jedinou vyjímkou v roce 1982 kvůli dostavbě dálničního přivaděče, jeho okolí a konečné úpravě první zatáčky. Kromě jezdců 1. výkonové třídy zde jezdili o body i jezdci přeboru Čech a moravského oblastního přeboru C. V osmdesátých letech začal být okruh vzhledem k dosahovaným rychlostem motocyklů v některých místech příliš úzký a nebezpečný, pro závody mistrovství republiky byly proto postupně zařazovány jen závody nižších kubatur. Asi největších návštěv se pořadatelé dočkali v letech 1978 - 81, kdy byl zvolen ideální termín pro pořádání závodů těsně před, nebo těsně po naší Velké ceně. Kdo tehdy jel po dálnici na Grand Prix do Brna, nemohl si nevšimnout stanového městečka na poli kolem balíky obložené silnice směrem na Hrbov. Fandové z tehdejší NDR si tady prodlužovali motocyklový svátek.. Mezi vítěze závodů MR se zde zapsali jezdci: Voříšek, Klátil, Bojer, Bíma, Židlík, Hlavatý, Fendrych, Pěnkava, Quierenz, Staša, Baláž, Havrda, Bartůněk, Mrkývka, Franc, Vašíček, Srna, a další… Poslední vítězství v roce 1984 vybojovali ve třídě 80 ccm Krmíček, 125 ccm Šafránek. V roce 1985 byl v kalendářích zapsán termín 21. - 22. září jako 18. ročník závodů.
Kvůli vojenskému leteckému cvičení na přilehlém dálničním úseku mezi Měřínem a Velkým Meziříčím (tento úsek dálnice byl k tomuto účelu budován jako přistávací plocha, jednalo se o cca 2,5 km úsek mezi nynějším motelem a benzinovou pumpou) se však nakonec konat nemohl. Bohužel, tato nucená pauza se nakonec ukázala jako rozhodující. Motocykly se sem již nevrátily. Škoda, bylo to v době, kdy se u nás teprve budoval druhý autodrom a přírodní okruhy měly stále ještě zelenou…
Tvar okruhu se s odstupem času nezměnil. Silnice, na které jsou ještě tu a tam vidět pozůstatky bílého lemování krajnice z dob závodů, však ano. Bohužel k horšímu. Také obě obce jsou již místní částí Velkého Meziříčí. Pár domů se tu zbouralo (na výjezdu z esíčka na návsi už nenaskočí husí kůže, jako dřív), pár nových domů naopak přistavělo. V okolí poblíž křižovatky svařenovské a státní silnice (u dálnice) vyrostlo obří skladištní monstrum, tak typické pro dnešní dobu. Na závěr ale jedna dobrá zpráva: pár nadšenců z místního motoklubu uvažuje o uspořádání vzpomínkové jízdy na této trati v roce 2011. Opravdové závody, byť jen veteránské se už na zdejším rozbitém povrchu jezdit bohužel asi nedají. Přesto držíme palce, ať se na Hrbovsko - Svařenovský okruh opět podaří vrátit alespoň symbolicky závodní motocykly!
Vzpomínky na závody ve Velkém Meziříčí pomalu zapadají. Budeme proto vděční za každou Vaši informaci, dobový program závodu nebo fotografii, kterou nám pošlete ať už jako tehdejší jezdci, diváci nebo pořadatelé tohoto závodu. Tyto materiály budou do článku pak doplněny i s uvedením jejich autora..
-
Zdroje
Do článku s díky poskytl fotografie a informace ze svých stránek www.hrbov-svarenov.czweb.org: Tomáš Niessner. Fotografie ze svých archivů s díky dále poskytli: T. Niessner, J. David, K. Šoukal, J. Průcha, B. Lidmanský, L. Bělič, J. Novotný, J. Vítovec, J. Brzobohatý, M. Rejman, R. Janková, J. Caisová, J. Novák a další. Fotografie ze současnosti, informace a dobové programy s díky poskytl: Karel Šoukal. Výsledky: Ivan Michálek. Další zdroje: Svět Motorů, dobový tisk, soukromý archiv, Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, Historická ortofotomapa © CENIA 2010 a GEODIS BRNO, spol. s r.o. 2010. Podkladové letecké snímky poskytl VGHMÚř Dobruška, © MO ČR 2009. Zakreslení do map: P. Foltán ml.
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.