web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Dymokury

Kapitoly článku

V roce 1982 se pořadatelé z AMK Městec Králové opět stěhují na novou trať. Tentokrát již naposled. Silniční okruh zasazený v polích nedaleko Poděbrad byl na naše poměry velmi bezpečnou tratí s kvalitním povrchem a měl před sebou velkou budoucnost...

Dymokury

Z ekonomicky a pořadatelsky náročného okruhu u obce Opočnice se městečtí v roce 1982 stěhují na novou trať do Dymokur, tentokrát již naposledy a definitivně. Okruh se jen jednou zatáčkou dotýkal cípu vesnice, jinak vedl mimo zástavbu, což u nás nemělo na přírodních tratích tehdy obdobu. Dá se říct, že Dymokury byly zdaleka nejbezpečnějším přírodním okruhem u nás. Ideální byl prostor parkoviště závodních strojů u rybníčka. Velmi slušné byly i parametry silnice: délka 3210 metrů, minimální šířka 6,5 metru, 6 zatáček vpravo a dvě vlevo. Převýšení 15 metrů, kapacita tratě 34 jezdců. Jezdily se zde závody mistrovství republiky a závody přeboru Čech. Ale již jednou se tady v minulosti závodilo. V letech 1975 a 1976 pořádali městečtí závody také v sousední Činěvsi a tehdejší trať využívala částečně i tuto silnici. Po stavbou vynuceném opuštění Činěveského trojúhelníku se pak závody vrátily zpět na městský okruh do Městce Králové.

Dymokury 1982 - start přeborového závodu..Dymokury - plánek okruhu..Dymokury 1982 - start byl na hlavní silnici Jičín - Poděbrady

První dva ročníky měl okruh v Dymokurech ještě start a cíl na hlavní silnici Jičín - Poděbrady. Byla sem přestěhována věž časoměřičů z Opočnice. Široká silnice v tomto úseku měla ale jednu podstatnou nevýhodu pro jezdce, ti museli své stroje roztlačovat do mírného stoupání. Ale i pro pořadatele bylo z hlediska dosahu a obslužnosti výhodnější přesunutí startu v roce 1984 na přímý úsek u parkoviště závodních strojů. Tento okruh byl zajímavý dokonce i pro českou televizi, která přejímala závody mistrovství republiky v roce 1991 v přímém přenosu (a taky naposledy). Kdo si ještě pamatuje televizní přenosy z Jičína, Hořic, Letohradu, Morašic, Klatov či Piešťan ?

Dymokury 1983, P-ČSR 350: #21 Hůla, #25 Hudec, #10 Pavlíček, #30Medek, #8 Zátopek... Dymokury 1990: po startu MR nad 250ccm: #21 Morávek, #2 Troliga, #80 Heutmekers..Dymokury 1986 - 250ccm: zleva Boudík, Mitošinka, Vašík..

První pravoúhlá zatáčka po startu byla divácky velmi atraktivní. Následovala rovina do stoupání až do pravého vinglu na široké křižovatce. Po úseku na plný plyn přišla nejhezčí část okruhu, rychlé esíčko - levá, pravá. Výjezd z esíčka byl již na rovinku z kopce kolem benzínky k okraji Dymokur. Následoval další pravý vingl a už jen cílová rovina. Okruh měl technickou horní část a tři spojovací rovné úseky, kde se na jejich koncích dalo dobře předjíždět na brzdy. Silnice měla bezvadný asfaltový povrch, vadilo snad jen pár dopravních značek. Od roku 1994 se u nás jezdila republika jen na autodromech a na vojenských letištích, proto se zde jezdily dál již jen mezinárodní závody.

MR 250 - Dymokury 1984: #2 Bartůněk, #6 Srna, #4 Hlavatka, #11 Novák, #12 L.Junek Dymokury 1987, MR 500ccm: #2 Hlavatka, #25 Bartůněk, #7 Javůrek, #5 Ševčík, #17 Medek, #1 Troliga, #8 Pecen Dymokury 1991 - superbike: #22 Markalous, #80 Heutmekers, #11 Veselý, #4 Foukal..

Dymokury 1988, MR 250: P.Foltán-Yamaha TZ 250..Dymokury 1990, MR 250: P.Foltán-Yamaha 250 YPVS..Dymokury 1992, MR 250: P.Foltán-Rotax..Dymokury 1993, MR supersport: P.Foltán-Honda 600 ..

Neopakovatelná atmosféra vydržela s jednoroční pauzou (1997), až do roku 1998. Poslední ročníky postihly celkem drastický úbytek jezdců ve vyšších objemových třídách. Závodění na „dromech“ se stalo drahou záležitostí pro řadu soukromých jezdců, kteří raději šetřili své stroje, naproti tomu velké týmy neměli zájem o „nebodové“ podniky. Po šestnácti ročnících Dymokurského okruhu se nakonec uzavřela celá historie městecko-královských závodů po sporu dvou místních AMK. Škoda, silnice je dnes stále ve formě, dokonce možná v lepším stavu než tehdy..

Dymokury 1985, MR 500: #11 Mitošinka, #9 M. Medek, #1 B. Staša..M.Placák, Dymokury 1983, ČZ 250..Dymokury 1988, bedna MR 250: 1.Bartůněk, 2.Troliga, 3.Ševčík..

Dymokury-závod 600 ccm, archiv Nimburský1998 Dymokury: #5 M. Markalous - esíčko v horní části okruhu1998  Dymokury - předčasný konec závodů, archiv Markalous

Dodatek: zní to neuvěřitelně, ale obnovení závodů na Dymokurském trojúhelníku se uskutečnilo 5-6.10.2013. Novodobý první a celkově 17. ročník se jel zásluhou pořádajícího Road Racing Clubu Dvůr Králové nad Labem. Po problémech s lajdácky opraveným asfaltovým povrchem se další rok tento závod jel na novém, kvalitním asfaltovém koberci, který byl vyměněn na 2/3 trati. V roce 2015 se závod jel po výměně asfaltu už i na zbývající části okruhu. Tradice Dymokurských závodů tedy pokračuje...!

mapa okruhu Dymokury..celková poloha okruhu..plakát Dymokury 2013

  • Zdroje

    Fotografie ze svého archivu s díky poskytli: B. Lidmanský, L. Bělič, Z. Sedláček, M. Markalous, P. Macourek a další. Programy poskytl: R. Nimburský a autor.. Mapy, grafická úprava redakce moto-svet.cz

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 22.03.2022
275 , Dymokury, 289 01, Česko

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...