Kapitoly článku
V Písku, na okruhu u Dobešického statku, jezdily silniční motocykly od roku 1968 pravidelně dvakrát v roce. Před sezónou se konalo soustředění jezdců první a druhé výkonostní třídy, na podzim se jezdilo o body do MR. Vzhledem k tragické události se zde však závodilo v roce 1975 naposledy…
V roce 1950 se na okruhu u Záhoří nad Vltavou nedaleko Písku jel poprvé motocyklový závod s příznačným názvem "Přes dva mosty". Tento bizardní okruh využíval starý i nový most mezi obcemi Temešvár a Podolsko a dočkal se celkem tří ročníků. Této raritě mezi našimi a možná i světovými okruhy věnujeme samostatný článek v rubrice bývalé české okruhy: Záhoří nad Vltavou...
Písecký okruh městem
Historie okruhů v samotném centru města Písek se začala psát v roce 1960. První vítězové závodu na 2300 metrů dlouhé trati v ulicích města byli: Boček 175 ccm, Cikán 250 ccm, Peroutka 350 ccm, pořádající
AMK Svazarmu Elektropřístroj Písek. Ve venkovních prostorách n.p. Elektropřístroj, v ulici Za Pazdernou, bylo depo motocyklů. Na start každé třídy se mohlo postavit pouze 12 motocyklů jihočeské oblasti. Kromě nich se divákům poprvé v Písku představily i motokáry ve vloženém závodě. Pro třetí ročník v roce 1962 byl vybrán jiný okruh v těsném sousedství původního, kam se ale v roce 1963 závody opět vrací. Tentokrát ale v obráceném směru jízdy, se startem před n.p. Kovosvit v ulici Za Pazdernou. S rozvojem a výstavbou města byly tyto městské závody po čtyřech ročnících ukončeny. Po následující pět let dlouhé přestávce se silniční závody v roce 1968 vrátily do jihočeského Písku zpět, tentokrát za město, na trojúhelníkový okruh u Dobešického statku..
Písek: okruh Stanislava Maliny
Pořádající ZO Svazarmu AMK Stanislava Maliny Písek připravila pro diváky v roce 1968 poprvé zajímavý, 3350 metrů dlouhý okruh posazený do krásné krajiny se skutečně kvalitním asfaltovým povrchem. Na zapamatování jednoduchá trať s výškovým převýšením 50 metrů a šířkou 6 - 8 metrů měla přejezdy horizontů, rychlá esíčka, dlouhou rovinku, stoupání i klesání. Parkoviště závodních strojů bylo umístěno v prostorách státního statku v Dobešicích.
Start byl nejprve umístěn ve druhé polovině dlouhé rovinky ve směru do města. Od roku 1968 se sem pravidelně sjížděli naši nejlepší silničáři, aby zde bojovali o body do mistrovství republiky v podzimním datumu. Stejně tak sem jezdili i podruhé, pokaždé před sezónou ke krátkému čtyřdennímu soustředění, zakončeném kontrolním závodem. Od čtvrtka do soboty se vždy odpoledne uzavřela silnice pro normální provoz. Jezdci si zde doladili své motocykly a sami se mohli důkladně rozjezdit po zimě. V neděli se pak odjely kontrolní závody. Nutno dodat, že svezení na této trati opravdu stálo za to i po téměř 40 letech. Asfalt byl i po tak dlouhé době v původním, ale celkem dobrém stavu. Díky novým stavbám jsou tu navíc na části trati obrubníky a sem tam kanálové poklopy.
Aktéři píseckých závodů vzpomínají na tento okruh slovy: „to se ráno zavřely šraňky a mohlo se závodit“. Ano, start okruhu pojmenovaném po našem úspěšném motocyklovém závodníkovi, byl umístěn od druhého ročníku v roce 1969 kousek za železničním přejezdem, na začátku roviny dlouhé 1,3 km. Po ostré levé vracečce následovala rychlá a zajímavá pasáž s pravou mírnou zatáčkou za horizontem a rychlým esíčkem. Levý vingl a opět přes kopeček lehkým esíčkem k cílové „Dobešické“ zatáčce.
Od roku 1974 se v Písku jezdilo jen v dubnu. Po soustředění následovaly hned první ostré závody o body, podzimní termín odpadl. Bohužel, o rok později se zde sešli silniční jezdci naposledy. V dubnu při sobotním kontrolním závodě tehdy havaroval z nikdy nezjištěných příčin 25letý reprezentant, nadějný jezdec AMK Rokycany Miroslav Pěnkava na motocyklu MZ - Delfín 125 a utrpěným zraněním při převozu do nemocnice podlehl. Samotní účastníci tehdejšího soustředění však měli vysvětlení na jeho náhlé vybočení ze silnice v pravé rychlé zatáčce za horizontem: v kritickém momentě nájezdu do zatáčky se měl do jeho nezvykle velké boční plochy kapotáže opřít prudký nárazový vítr. Tento větrný náraz měl tak údajně jezdce ve velké rychlosti poslat ven ze zatáčky do míst, kde byly stromy. Existuje ale i jiná verze, podle které Pěnkava havaroval po srdeční příhodě ještě před horizontem. Miroslav Pěnkava na této trati v roce 1973 vyhrál svůj první závod MR 125…
Silniční okruh, dříve zapadající do krásné jihočeské krajiny, se dnes již nachází v průmyslové zóně, jeho okolí se změnilo k nepoznání. Nejprve původní trať přežila výstavbu dálničního obchvatu města, na hlavním tahu z Prahy na České Budějovice zcela bez újmy. Ovšem přestavba jedné z křižovatek na kruhový objezd již okruh nenávratně změnila. Závody u Dobešického dvora připomíná už jen ulice, kdysi závodní trať, pojmenovaná tak, jako samotný okruh: po Stanislavu Malinovi...
Návrat závodních motocyklů na okruh Stanislava Maliny v roce 2015 se bohužel nepodařil. To byl ještě okruh v původním stavu. Doufejme tedy, že se p. Martinu Smržovi podaří závody historických motocyklů v Písku uspořádat někdy v příštích letech. Kruhový objezd paradoxně nabízí pořádání závodu na jedné ze dvou možností kratší a tudíž i ekonomicky úspornější variantě trati...
Vzpomínky na závody v Písku pomalu zapadají. Budeme proto vděční za každou Vaši informaci, dobový program závodu nebo fotografii, kterou nám pošlete ať už jako tehdejší jezdci, diváci nebo pořadatelé tohoto závodu. Tyto materiály budou do článku pak doplněny i s uvedením jejich autora..
-
Zdroje
Informace a fotografie ze svého archivu s díky poskytli: B. Lidmanský, J. Novotný, L. Bělič, H. Hejdová, M. Frank, I. Michálek, V. Černý, K. Foretník, Jan Vítovec, J. David a další. Programy s díky poskytl: K. Šoukal a M. Frank. Další zdroje: Svět Motorů, dobový tisk, soukromý archiv, Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, Historická ortofotomapa © CENIA 2010 a GEODIS BRNO, spol. s r.o. 2010. Podkladové letecké snímky poskytl VGHMÚř Dobruška, © MO ČR 2009. Zakreslení do map: P. Foltán ml.
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.