Kapitoly článku
V šedesátých letech se začalo závodit na silnicích mezi Moravany a Kostelcem díky Eduardu Klimkovi, který založil s partou nadšenců i místní AMK. Trať si o pořádání silničních závodů doslova říkala. Měla všechno, co má správný závodní okruh mít. Dlouhé rovinky, stoupání, klesání a hodně zatáček. Jezdilo se zde pravidelně dlouhých 12 let až do roku 1978..
Moravany - Slovácký okruh
Moravany, malá obec u Kyjova patřila motocyklovým nadšencům od poloviny šedesátých let. Eduard Klimek st. spolu s partou nadšenců založil automotoklub a vzápětí začali pořádat závody na trati mezi Moravany, Kostelcem a zámkem Dolní Moštěnice (Hýsly). Pravidelně zde pořádaly závody moravského přeboru a závodu reprezentantů za účasti jezdců první výkonnostní třídy. Staša, Král, Srna, Mrkývka a další se zde scházeli ve volné třídě, která každoročně uzavírala program závodní neděle. Okruh byl svým profilem velmi zajímavý a náročný. Měřil skoro 5 km, měl 10 levých, 2 pravé zatáčky a necelé 2 kilometry dlouhou rovinku. Jezdci překonávali během jediného kola dvakrát poměrně velké převýšení. Nejslabší článek tratě však byl v kvalitě asfaltu a šířce silnice. Jen díky tomu se zde mohly jezdit závody pouze krajského významu.
Parkoviště závodních strojů byl na fotbalovém hřišti v Moravanech, start-cíl u autobusové zastávky. Na konci obce silnice několika zatáčkami prudce vystoupala na vrchol kopce ke křížku, od kterého trať dlouze klesala až do křižovatky tvaru T v obci Kostelec. Výjezd z ostrého levého vinglu lemovaly dost natěsno domy z obou stran v navazující další levé zatáčce. Okruh opět stoupal do nejvyššího bodu tratě, po kterém následoval přímý, téměř nekonečně dlouhý úsek poúzké silnici na plný plyn až ke křižovatce u zámku Dolní Moštěnice. Odtud se dalším levým vinglem jezdci vraceli zpět do Moravan, kde serii rychlých zatáček v obci zakončil opět levý vingl před cílem. V Moravanech měla silnice šířku 6 metrů, zbylá část okruhu měla šíři maximálně do jen pěti metrů.. Jezdecky zcela jistě velmi zajímavý okruh měl řadu zatáčkovitých pasáží a zejména pro diváky výhodné náspy kolem silnice. Převaha dlouhých, přímých úseků tady jasně znamenala obrovskou výhodu rychlých motocyklů. Kromě Edy Klimka zde úspěšně závodili i další domácí matadoři - J. Holeček, J. Frolec, J. Srneček, L. Vaculík a P. Hlavatka.
V roce 1978 se jelo naposledy. „Motocykly dosahovaly stále větších rychlostí, proto bylo velmi náročné zajistit bezpečnost diváků a samozřejmě i jezdců“ řekl k ukončení závodů E.Klimek. V současné době funguje v obci nové motocyklové sdružení Moto Classic Moravany, jehož jezdci se soustřeďují na závody historických motocyklů u nás.
Komunikace na níž se jezdily před 35 lety závody má dnes stále původní povrch. Nechce se ani věřit, že tak úzká a v některých pasážích až nebezpečná silnice tvořila kdysi závodní okruh. Ale co s takovou silnicí dokáží udělat bíle nalajnované krajnice a parta motocyklových nadšenců..?
-
Zdroje
Fotografie a informace s díky poskytl p. Lukáš Bělič, J. Brzobohatý, I. Benda, J. Marek. Programy ze svého archivu: K. Šoukal
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.