Kapitoly článku
Jihomoravská obec Rohatec leží jen pár kilometrů od Hodonína a na první pohled se moc neliší od ostatních sousedních obcí. Rohatec a zejména motocykloví závodníci z této nenápadné obce však zanechali nesmazatelnou stopu v historii závodů silničních motocyklů. Někteří zdejší jezdci to dotáhli až do mistrovství světa. V 70. letech se v ulicích Rohatce odjelo také několik závodů silničních motocyklů.
Ulicemi Rohatce
Ve městě Hodoníně se jezdily silniční motocyklové závody již ve 30. letech a konal se zde také náš možná poslední motocyklový závod před druhou světovou válkou. V padesátých letech se silniční motocyklové závody do Hodonína vrátily a AMK Svazarmu pořádal závody v tomto městě s přestávkami až do konce 60. let.
V Hodoníně působila silná jezdecká základna a svou dílnu zde měl i závodník a konstruktér Otto Krmíček, který se závoděním začal v roce 1948 a následně se s rodinou přestěhoval do nedalekého Rohatce. Otto se nejvíce prosadil ve třídě 50 ccm, kde se pravidelně umisťoval na předních příčkách v bodování mistrovství republiky. Startoval na mnoha mezinárodních závodech a účastnil se i závodů mistrovství světa silničních motocyklů. V roce 1954 se mu narodil syn Otta junior, který šel v závodních šlépějích svého otce a výsledkově ho ještě předčil. Otta Krmíček ml. se stal 2x mistrem republiky ve třídě 50 a 80 ccm a stejně jako jeho otec startoval i na Grand prix v Brně.
V Rohatci kromě Krmíčků žije také rodina Jana Tomšeje. Jan nastoupil na začátku 70. let taktéž do třídy 50 ccm a od roku 1975 startoval v závodech mistrovství ČSSR, ve kterém se udržel až do roku 1983. V tomto roce svého otce následoval v závodech i syn Jaromír a jeho bratr Jan ml. Jan Tomšej starší (narozen 28.12.1944) měl hlavní zásluhu na organizaci motocyklových závodů v Rohatci v letech 1971-74 a po sametové revoluci v této obci vybudoval prosperující autoservis.
V roce 1993 přišel na svět další obyvatel Rohatce, který to ve světě motosportu z místních dotáhl nejdále. Jakub Kornfeil začal s motorkami v útlém dětství a logická byla také spolupráce se sousedem Ottou Krmíčkem starším. V roce 2009 vyhrál Jakub Kornfeil Redbull Rookies Cup a otevřela se mu brána do mistrovství světa silničních motocyklů, kde do roku 2019 získal přes 700 bodů a dokázal vybojovat i bednu na Masarykově okruhu v Brně.
Na počátku 70. let se motocyklové závody jezdily na jihu Moravy například v Ořechově, Slavkově u Brna, Břeclavi, Moravanech a v roce 1971 se přidal také Rohatec. V sousedním Hodoníně již nebylo možné motocyklové závody uspořádat a tak Automotoklub Svazarmu Hodonín ve spolupráci se ZO Svazarmu Rohatec připravili na neděli 13. června rychlostní závod motocyklů s názvem ,,Ulicemi Rohatce“. Trať závodu vymyslel místní rodák Jan Tomšej, který již několik sezón objížděl motocyklové závody se svou ,,padesátkou“. V této době ještě neexistoval obchvat Rohatce a hlavní silniční tah Strážnice-Hodonín vedl přímo přes obec. I s touto komplikací se místní pořadatelé museli vypořádat. Povrch závodní tratě byl částečně asfaltový a část byla stále ze žulových kostek. Délka okruhu byla téměř 2500 m. Start závodu byl situován u místního parku na dnešní ulici Školní, před budovou zbrusu nového kulturního domu. V přilehlém prostranství kulturního domu bylo situováno parkoviště závodních strojů.
Jelo se proti směru hodinových ručiček a okruh měl 4 levé a jednu pravou zatáčku. 300 metrů po startu projeli jezdci nejtechničtější pasáž tratě a tou bylo esíčko u kostela. Po dalších 250 metrech ulicí Slováckou následovala prudká zatáčka vlevo, na hlavní ulici Hodonínskou. Tato jeden kilometr dlouhá rovina tvořila nejdelší a nejrychlejší pasáž tratě, i když její povrch byl stále z kostek. Na konci Hodonínské ulice následovala levá ,,vracečka“ na ulici Osvobození. Po projetí úzké uličky mezi rodinnými domy následoval průjezd prostorem startu a cíle u kulturního domu.
Automotoklub Hodonín měl na starosti nezbytnou administrativu spojenou s pořádáním motocyklových závodů a ZO Svazarmu Rohatec ve spolupráci s místními požárníky a dalšími organizacemi zabezpečovali stavbu tratě a průběh závodu. Ředitelem závodu byl Jaroslav Tománek a funkci hlasatele vykonával Vladimír Havránek z Brna. Závod byl vypsán jako oblastní přebor motocyklů pro jezdce 3. výkonnostní třídy ve třídách 50, 125, 250 a 350 ccm. Pořadatelé také vypisovali volnou třídu, kde se divákům představovali přední českoslovenští jezdci 1. výkonnostní třídy. Od roku 1972 byla součástí programu také nová třída Katalog, ve které závodily cestovní motocykly s minimálními úpravami.
1971
První silniční motocyklový závod se v Rohatci konal v neděli 13. června. Přebor JMK byl vypsán pro motocykly v kubaturách 50, 125, 250 a 350 ccm. Na trati se trénovalo od 10 hod. dopoledne a každý trénink trval 15 minut. První závod začínal ve 14.30 hod. Divákům se představilo také několik jezdců z mistrovství republiky. Na továrních motocyklech Tatran startovali mimo klasifikaci jezdci Bedřich Fendrich ze Znojma a domácí Otto Krmíček, kterému však podle jeho slov okruh příliš neseděl. Trať byla pro výkonné a rychlé Tatrany příliš krátká a jisté problémy způsobovaly také dvě ostré zatáčky vlevo. Toto tovární duo doplňoval ještě Otto Rind z Hodonína na motocyklu vlastní konstrukce ROTO a Milan Šobáň z Uherského Hradiště. Milan startoval na motocyklu Kreidler 50 ccm a v Rohatci ještě nemohl tušit, že za měsíc s tímto motocyklem zajede svůj životní závod na Velké ceně v Brně, když za 6. místo vybojuje 5 bodů z mistrovství světa silničních motocyklů.
Na start přeborového závodu padesátek se postavilo několik adeptů na zisk titulu přeborníka JMK. Se startovním číslem 5 nastoupil jezdec AMK Moravany Eduard Klimek, který startoval na motocyklu Kreidler. Byl to ten stejný motocykl, na kterém ve volné třídě startoval Milan Šobáň. Jezdci si pouze přelepili startovní čísla na kapotě. S číslem jedna startoval Klimkův stájový kolega z AMK Moravany Jaroslav Srneček. Jarda osedlal jugoslávský motocykl TOMOS. Největší konkurenci moravanských závodníků tvořilo duo jezdců znojemských. Josef Čermák a František Zohn na motocyklu, který pocházel ze stáje Bedřicha Fendricha. Rychlou pětku na startu doplňoval ještě Jiří Šimčík ze Zdounek, který startoval taktéž na motocyklu s motorem Tatran. Ve startovní listině nechyběla dvojice domácích jezdců. Se st. č. 22 to byl jeden z organizátorů rohateckého závodu Jan Tomšej a s č. 36 jeho bratranec Josef.
Z ročníku 1971 se nepodařilo dohledat výsledkové listiny a tak známé jsou pouze výsledky ze závodu třídy 50 ccm. Závod na 8 kol vyhrál Eduard Klimek z AMK Moravany na motocyklu Kreidler. Eda se stal v tomto roce přeborníkem JMK a tím pádem postoupil do mistrovství republiky. Na druhém místě dojel v Rohatci znojemský František Zohn a třetí byl Jaroslav Srneček. Ve třídě 250 ccm excelovali brněnští jezdci Velen Slezák a Jan Havel a na startu třídy 350 ccm se objevil také technický komisař Jaroslav Zavrtálek, který dokázal závodit na motocyklu i se svým tělesným handicapem.
1972
Datum závodu byl tentokrát stanoven až na neděli 20. srpna a závod pořádala opět ZO Svazarmu Rohatec ve spolupráci s AMK Hodonín. Pořadatelé rozšířili program závodní neděle o dvě nové třídy. Ke kategorii 50, 125, 250 a 350 ccm přibyla třída cestovních motocyklů o objemu 175 ccm zvaná Katalog a jistou specialitou byl závod ryze cestovních motocyklů o objemu do 500 ccm. Tento závod motocyklů se SPZ byl tvořen hlavně členy Motoklubu Brno.
Výsledky z tohoto ročníku se opět nepodařilo dohledat, ale do průběhu závodů zasáhlo velkou měrou počasí, když téměř celou neděli pršelo. Ve třídě 50 ccm lehce havaroval domácí jezdec Jan Tomšej, když se mu ve ,,vracečce“ na konci Rohatce v posledním kole závodu nejspíše přidřela převodovka jeho motocyklu. Do cíle se mu i přes toto drobné zakolísání podařilo dojet.
V kategorii do 125 ccm nastoupil ke své premiéře ještě neznámý Karel Hanika z Brna a v závodě i přes dva lehké pády dojel s motocyklem ČZ 125 OHC na 10. místě. Lépe se vedlo hodonínskému Františku Koplovi, který s motocyklem ČZ dojel na místě šestém. Adeptem na vítězství v této třídě byl určitě Hynek Pavliš z Lednice, Tibor Hrušecký z nedaleké Břeclavi, Jiří Kotas z Fryštáku nebo Jan Dobiáš z Pístovic. Ten jel na svém motocyklu ČZ, opraveném po těžkém pádu na Slováckém okruhu v Moravanech.
Ve třídě katalogových ČZ bral svůj první věnec v životě benjamínek Karel Kalina z Uherského Hradiště, když dokázal na vodě porazit Bohumila Šebka, který přebrzdil zatáčku. Závod na 8 kol vyhrál Ladislav Neubauer z Ořechova.
Kvůli nepříznivému počasí se dekorovaní vítězů konalo uvnitř kulturního domu.
1973
Pořadatelé se rozhodli vrátit k původnímu červnovému termínu závodu a tak se jezdci jihomoravského kraje sešli na startu v Rohatci v neděli 17. června za krásného slunečného počasí. Závodilo se v pěti objemových kategoriích a závody okořenil i start několika rychlých jezdců z mistrovství republiky, kteří ale jeli mimo klasifikaci. Po Ořechově a Moravanech byl Rohatec třetí závod, jehož výsledky se počítaly do přeboru JMK.
Závod třídy 50 ccm se jel na 8 kol a z první řady startoval Miroslav Vrána na Tatranu, Jaroslav Srneček z AMK Moravany na motocyklu Kreidler, Josef Čermák ze Znojma taktéž na Tatranu, František Lamač z nedalekých Mutěnic a jako pátý doplňoval první řadu Jiří Šimčík ze Zdounek. Zlatý věnec za první místo bral znojemský Josef Čermák, který porazil Jaroslava Srnečka s Kreidlerem. Jaroslav v tomto roce vyhrál mistrovství ČSR-B a postoupil do M-ČSSR. Třetí místo vybojoval Miroslav Vrána z Brna.
Po padesátkách následovala třída 125 ccm. Z první řady startoval Antonín Šlégl z Židlochovic, Karel Souček ze Znojma a trojku nejrychlejších doplňoval Tibor Hrušecký z Břeclavi. Z poslední řady startoval ukázkově Hynek Pavliš z Lednice, který v tomto roce jezdil mistrovství ČSSR. Výsledky závodu se opět nepodařilo dohledat a tak je otázkou, komu se podařilo závod vyhrát.
Z prvního místa ve třídě Katalog 175 ccm startoval dle očekávání Ladislav Neubauer z Ořechova, před jeho kolegou Bohumilem Šebkem. Třetí na startu byl Alois Prokop a čtvrtý Milan Vrtal z Uherského Hradiště. Všichni jezdci startovali na mírně upravených cestovních motocyklech ČZ 175/477. V této sezóně však museli jezdci katalogů na jiných závodech bojovat proti cestovní Hondě 175 ccm, se kterou jezdil Eduard Klimek. V Rohatci však s Hondou nestartoval.
K adeptům na vítězství ve třídě 250 ccm patřili Jan Havel a Jiří Trojan na Jawách, či Pavel Vašíček na motocyklu ČZ. Jan Havel přijel do Rohatce jako průběžný vedoucí jezdec přeborové klasifikace. Na startu nechyběli ani brněnští jezdci Jiří Mrkývka a Miroslav Medek-loňský přeborník JMK. Mimo soutěž startoval slovenský jezdec z MR Ernest Korčák na Jawě. Výsledky tohoto závodu jsou opět neznámé, ale na Slováckém okruhu v Moravanech, který se jel týden před Rohatcem zvítězil Jan Havel.
Na startu třídy 350 ccm nechyběli jako doplněk jízdy opět tři jezdci z mistrovství ČSSR. Tak, jako v předchozí třídě, startoval na Jawě 350 ccm Ernest Korčák a na stejné značce motocyklu i Milan Šobáň. Tuto trojku doplnil brněnský Jiří Král, který se ještě dával do hromady po zranění z Hořic. Adeptem na vítěze přeborového závodu byl Miroslav Vašíček na dvouválcové Jawě.
1974
V neděli 23.června měli diváci poslední možnost vidět silniční závody motocyklů v ulicích Rohatce. Závodní program se skládal z obvyklých pěti objemových kategorií a jelo se opět o body do přeboru JMK.
Závod padesátek na 8 kol byl doménou motocyklů značky Kreidler. Vyhrál Karel Přehnálek z Kroměříže před Josefem Frolcem z AMK Moravany, který se stal přeborníkem JMK v této sezóně. Na třetím místě dojel opět s Kreidlerem Jiří Šimčík ze Zdounek. Divákům se představil i hodonínský jezdec Otto Rind, který však jel pouze ukázkově.
Do závodu katalogových 175 ccm nastoupil jezdec Petr Štěpán z AMK Moravany s motocyklem Honda CB 175, se kterým v loňské sezóně vévodil Eduard Klimek. Nebylo pochyb, že pokud nenastane nějaká nepředvídatelná událost, tak tento dvouválcový japonský motocykl nemá konkurenci v našich ,,zetkách“. Petr Štěpán zvítězil a po pěti výhrách (Moravany, Rohatec, Rosice, Břeclav, Žďár n.S.) se stal přeborníkem JMK za rok 1974.
Výsledky ostatních tříd se nepodařilo dohledat.
Po čtyřech ročnících skončily silniční motocyklové závody v obci Rohatec. Byly sice jisté snahy vrátit do ulic Rohatce alespoň závody motocyklů „Klasik“, ale zůstalo pouze u plánů a snů. Díky několika motocyklovým závodníkům z této obce se povědomí o motosportu z Rohatce zachovalo ve výsledkových listinách i pro budoucí generace.
-
Zdroje
V článku jsou použity fotografie z archivu AMK Moravany, Jaroslava Rajsigla, Karla Šoukala a z archivu autora. Mapy: Moto.cz, Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, zakreslení do map: P. Foltán ml.
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.