web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Litomyšl

Kapitoly článku

Pořadatelé v Litomyšli nikdy dlouho bez motocyklových závodů nevydrželi. Závodilo se s menšími přestávkami  ve městě a jeho okolí od roku 1928 až do roku 1977. Připomeňme si teď  okruhy na území města do roku 1970 a také jedinný ročník závodu Litomyšl - Strakov - Janov v roce 1971.

Motocyklové závody na Litomyšlsku mají dlouholetou tradici. První závod se jel již v roce 1928 na trati Litomyšl - Pohodli.

Litomyšlské okruhy

Na městských tratích konaných v roce 1947 - 1950 nesl závod ještě název „Litomyšlské okruhy“. První se konal 27. července 1947. Byl dlouhý pouze 1 400 metrů1951 program, start byl na náměstí u věže a trať vedla na křižovatku pod hřbitovem, doleva kolem Základní školy k zámku, pak dolů dnes těžko už uvěřitelným sjezdem k poště a ostře doleva k cíli. Čtvrtý ročník se jel naposledy po původní trati. Konal se 9. července 1950 a závodili zvlášť junioři a senioři. V roce 1951 došlo ke změně okruhu, Litomyšlské okruhy byly povýšeny do kategorie oblastních závodů. Pro tuto kategorii byla však požadována trať v délce nejméně dvou kilometrů. To původní okruh nesplňoval, takže došlo ke změně. Byl vypuštěn úsek po náměstí, start byl u tehdejšího Okresního národního výboru (dnes školní internát), dále na křižovatku u nemocnice a přes současnou světelnou křižovatku (tehdy to tam ovšem vypadalo zcela jinak, téměř idylicky). Pak po staré trati k zámku, dolů k poště, tam krkolomná ostrá pravá zatáčka přímo proti zdi do Havlíčkovy ulice a přes Smutný most nahoru ke startu a cíli. Okruh měřil dva a půl kilometru, což bohatě stačilo. V roce 1953 se jelo naposledy v období, kdy závod vedl ulicemi města. Okruh se vrátil na náměstí, nejezdilo se však kolem zámku, ale doprava k nemocnici, nahoru k „okresu“ a po Smutném mostě zpět k radniční věži.

Cena města Litomyšle

1954 - V pořadí osmý ročník Litomyšlských okruhů nesl nový název - byl to 1.ročník Ceny města Litomyšle. Start byl na kopci nad nemocnicí, mezi Novou Vsí a Pohodlím se jelo vpravo na Osík, obcí pak doprava přes starý most, serpentinami do Litomyšle a nahoru k cíli. Délka byla 10,8 kilometrů, což je poměrně dost. Trať měla své poněkud sporné úseky: Mezi Novou Vsí a Osíkem byla silnice úzká, v Osíku těžká vracečka při nájezdu na silnici od Dolního Újezda, dnes už těžko představitelné esíčko před a za nebezpečným kamenným mostem. Před Litomyšlí nebyla ještě silnice napřímena, ale to bylo spíš ku prospěchu, protože serpentiny do kopce v Malinových dolcích patřily k nejzajímavějším místům okruhu. Nadšeni nebyli asi ani mnozí pacienti v nemocnici, když jim celé odpoledne pár metrů od postelí burácely závodní stroje. Absolutním vítězem se ovšem stal tehdy teprve sedmadvacetiletý František Šťastný na Jawě, vítěz pětistovek. Osm kol (86,4 km) ujel za 41.23,5 minut.

V roce 195Litomyšl 1957 - plné ochozy...5 se tedy podnik nejel, místo toho probíhaly úpravy tratě i jejího povrchu. Požadované úpravy tratě proběhly zdárně, okruh byl nově zkolaudován a do Litomyšle se sjela československá jezdecká elita. Na tu zahraniční jsme si museli ještě rok počkat.

1956 - Úsek od nemocnice po Novou Ves přinesl časy srovnatelné s Velkou cenou Československa v Brně, zvýšila se i rychlost na spojnici do Osíka, kde byl závodníkům nabídnut zbrusu nový povrch. Nic se nedalo sice dělat s průjezdem přes obec, ale esíčko v úseku kamenného mostu jako vždy přilákalo spousty diváků, stejně jako Malinovy dolce před Litomyšlí. Nutno říci, že na tomto okruhu nedošlo k žádnému vážnému úrazu jezdců, zatímco v témže roce na renomované brněnské trati došlo ke dvěma tragédiím. Ve třídě do 250 ccm tam těžce havaroval světově proslulý jezdec Hans Baltisberger z NSR a v pětistovkách Francouz Michel Mouty. V obou případech šlo bohužel o úrazy se smrtelnými následky. Ty se po celé čtyři roky existence této tratě Litomyšli vyhnuly.

1957 - 28. červenec byl pro Litomyšl a široké okolí největším motoristickým svátkem všech dob. Na startu závodu o Cenu města Litomyšle stanuly světové hvězdy. Podél trati se shromáždilo přes 35 tisíc diváků.. Celkově měl podnik výtečnou mezinárodní úroveň světového formátu, ale bylo to bohužel poprvé a také naposled. Do následujícího ročníku zasáhla zákulisní politika.

Litomyšl 1.6.1958: F. Kročka #38Karel Bojer 1957Litomyšl 1957, 17-Eric Hinton, 3-František Helikar

V Litomyšli se reklama kapitalistickému západu dělat nebude!“ Tak bylo „nahoře“ zdůvodněno, proč jela v minulém ročníku Ceny města Litomyšle světová esa silničního motorismu poprvé a také naposledy.

Litomyšl 1958 - Ota Jičínský1958 - Pro diváky byla v úvodníku tištěného Programu pro závod roku 1958 zveřejněna dnes těžko uvěřitelná slova. Citujeme: „Touhou pořadatelů litomyšlských okruhů vždy bylo, aby se závod stal mezinárodním podnikem, zaměřeným na družbu národů spřátelených lidově demokratických zemí. Vzhledem k určitým technickým potížím nebylo toto možné uskutečnit již v minulém roce. Letos konečně tedy dochází k provedení této myšlenky.“ Kostkovaný praporec jezdce v cíli naposledy odmávl a závody na této trati definitivně jednou provždy skončily...

Po dlouhých šesti letech se pak litomyšlské okruhy vrátily do ulic města. Závody se nepořádaly, protože vlastně nebylo ani kde jezdit. Do módy v té době přicházely motokáry, takže se na okruhu několik závodů uskutečnilo, byla to ovšem slabá náhražka. Broučci v tehdejším organizačním výboru města však nespali a nespali. Po delší době byl tudíž znovu „oprášen“ městský okruh, což se mezi motoristickou veřejností vůbec nečekalo.

1964 - Jelo se po někdejší trati se startem na náměstí, ovšem poněkud blíž k poště, na křižovatce za náměstím doleva kolem školy k zámku a následoval sjezd dolů na náměstí. Tady ovšem přišla novinka! Dole se nezahýbalo hned doleva, ale kolem restaurace Slunce se objížděl Smetanův pomník a teprve pak trať pokračovala doleva k cíli. Okruh byl tím o zhruba třicet metrů prodloužen.

1965 - Podnik měl zřejmě ale poměrně slušný úspěch, protože za rok se na téže trati jelo znovu. Závod byl povýšen do kategorie krajského přeboru východních Čech.

Litomyšl - M.Stružka #7..Litomyšl 1970, archiv Rektor#69 I. Gendráč - Mistroství ČSR Litomyšl 1970, archiv Rektor

1970 - A hle - pak pět let zase nic. Minulé dva ročníky zůstaly Popelkou. V té době se začaly pořádat terénní závody, což je ale zcela jiná kapitola. Přesto se na starý okruh městem silniční motocykly ještě jednou vrátily. Stalo se tak v roce 1970 a na startu stanuli přední jezdci z celých Čech. Dobré to znamení pro budoucno? Jak uvidíme, nikoliv. Svou premiéru v Litomyšli měla kategorie do 50 ccm, která se na městský okruh docela hodila, do úzkých ostrých zatáček se tyto stroje pohodlně „vešly“. Tyto padesátky se staly kořistí nové hvězdy českého silničního motorismu, Zbyňka Havrdy z Hradce Králové, který vyhrál před Jiřím Šafránkem. Ve stopětadvacítkách byl nejrychlejší zkušený Oldřich Kába z Týnce nad Sázavou na Jawě a velkým úspěchem bylo druhé místo Eliáše z Přívratu.

Tak - a to bylo z hlediska prostor litomyšlského centra, pokud o silniční motocyklové závody jde, navždy všechno. Za rok se závod jel opět, ale už na zbrusu nové trati.

Litomyšl - Strakov - Janov

Patnáctý ročník Litomyšlského závodu se jel opět po zbrusu nové trati, která ale nebyla divácky příliš atraktivní. Po delších úvahách byl pro novou trať vybrán dvanáct kilometrů dlouhý okruh, z poloviny vedený po státní silnici.

Litomyšl - Strakov - Janov 1971Strakov 1971, 26 B. LidmanskýB.Lidmanský - Jawa 250

1971 - Start nové trati byl nahoře u benzinové pumpy, jelo se dolů k sokolovně a ostře doprava směrem na Strakov. Křižovatka u sokolovny tehdy ovšem vypadala jinak než dnes. Poměrně nebezpečný byl průjezd Strakovem. Napojení na hlavní silnici v Janově bylo rovněž ještě původní, jiné, než známe z dnešní doby. Pětikilometrová rovinka k cíli nabídla sice možnost maximálních rychlostí, celkově však okruh nebyl divácky příliš atraktivní.

Litomyšl 1971: start MR 125 ccm u benzinové pumpy. #2 V. Voříšek, #3 B. Vaňous, #7 K. Sedláček, #9 Z. Havrda, #19 J. Skotnica..V jednom z lesních úseků tratě Litomyšl - Strakov - Janov 1971, MR 125 ccm, #13 J. Kotínský, #14 J. Pták, #5 O. KrmíčekLitomyšl 1971: Jan Kotínský, ČZ 125 OHC

Vzhledem k délce tratě mohly jet třídy do 250 a 350 ccm jen pět kol, stopětadvacítky čtyři a nejslabší kubatura do 50 ccm jenom tři kola. Vidět závodníky projet kolem pouze třikrát, to bylo pro publikum zatraceně málo. Závod se zde konal tím pádem poprvé a naposled. Ani dnes to „nehrozí“ - představa, že by se kvůli závodu silničních motocyklů uzavřela na celý den pětatřicítka, je v současné době zcela absurdní.

Litomyšl 1951 1971: Litomyšl - Strakov - Janov, 1954-58: Litomyšl - Oslík - Pohodlí

  • Zdroje

    Článek byl sestaven z pamětí pana Zdenka Vandase uveřejněných ve Svitavském deníku, fotografie s díky poskytli: B. Lidmanský, www.krocka.sk, V. Škarka. Programy: ing. F. Zelenský

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 23.03.2022
Unnamed Road , Osík, 569 67, Česko

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...