Kapitoly článku
Silniční závody motocyklů se na "železničním okruhu" v Tišnově jezdily jako přebor čtyřčlených družstev čtyř moravských krajů, ve čtyřech objemových třídách v padesátých letech minulého století…
Tišnovský okruh
V roce 1955 se jel poprvé v Tišnově rychlostní závod automobilů a motocyklů. Pořadatelé z okresního automotoklubu vybrali pro tento účel silniční okruh na kraji města. Závodní trať vedla z části po ulici Rudé Armády a z části využívala nový obchvat města. Další parametry okruhu však byly velmi nezvyklé. Dvě spojnice mezi těmito hlavními komunikacemi totiž křižovaly celkem čtyřikrát železniční koleje a dvakrát řeku Svratku. Závodníci během jednoho kola jeli skrze tři viadukty, jeden nechráněný přejezd a přes dva mosty. Povrch 3.360 metrů dlouhého okruhu tvořila dlažební kostka a asfalt. Start a cíl byl umístěn v ulici Rudé Armády (dnes Brněnská ulice) u křižovatky s ulicí Na Rybníčku, ve které se nacházelo depo závodních strojů. Směr jízdy byl proti směru hodinových ručiček. Ve druhém ročníku, který se jel 15. července 1956, byl otočen směr jízdy.
Motocyklové závody se v Tišnově jezdily jako přebor družstev krajů Brněnského, Gottwaldovského, Olomouckého a Ostravského a byly přístupny výhradně jezdcům třetí výkonnostní třídy v kubaturách: 125, 175, 250, 350 ccm. Každý kraj mohl vyslat do každé objemové třídy své čtyři nejlepší jezdce. V sobotu po 15 hodině se jezdily treninkové jízdy, v neděli pak od 14 hodin vlastní závody. O postavení na startu však nerozhodovaly výsledky treninků, ale přidělená startovní čísla. Přebor družstev moravské oblasti se jezdil na těchto okruzích: Vsetín, Tišnov, Frýdek-Místek, Litovel.
Ve zvláštním ustanovení k závodu v Tišnově v roce 1957, se mimo jiné píše, že všechny závody se jedou na 15 kol, včetně automobilového. Je proto zajímavé porovnání celkových výsledných časů v jednotlivých třídách, zde dosažených:
třída motocyklů 125ccm – vítěz Židlík ................ 34:44,0 min
třída motocyklů 175ccm – vítěz Fert .................. 32:21,0 min
třída motocyklů 250ccm – vítěz Viktorin ............. 31:09,0 min
třída motocyklů 350ccm – vítěz Panáček ........... 30:18,6 min
sportovní automobily do 750ccm – vítěz Gbelec.. 31:40,0 min
Poslední nám známý, čtvrtý ročník závodů na tomto okruhu se konal v roce 1958. V celkových výsledkách bylo pořadí na prvním místě stejné jako v roce předešlém: 1. KAMK Gottwaldov 577 bodů, 2. KAMK Ostrava 505 bodů, 3. KAMK Olomouc 423 bodů, 4. KAMK Brno 207 bodů. Obdobně se v těchto letech jezdily i teréní závody družstev čtyř krajů.. Pořadatelé z AMK Tišnov však uspořádali silniční motocyklový závod ještě jednou. Ale nebylo to už na domácí trati. V roce 1979 na konec sezóny se v jejich režii odejel oblastní závod na silničním okruhu Kuřim - Moravské Knínice. Délka trati 5,5 km, jelo se proti směru hodinových ručiček. Přesto, že tento okruh byl uveden v kalendáři i v dalším roce, druhý ročník se už nekonal. .
Video ze závodů na Tišnovském okruhu
Jsou okruhy, které mají mnohaletou tradici a bohatou historii. Tišnov patří do zcela opačné kategorie a vzpomínky na tyto závody pomalu zapadají. Budeme proto vděčni za každou vaši informaci nebo fotografii, kterou nám pošlete ať už jako tehdejší jezdci, diváci nebo pořadatelé tohoto závodu…
-
Zdroje
Článek byl sestaven pomocí archivních materiálů a fotografií Jaroslava Nečase a dalších. Mapy: Moto-svět, Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, Historická ortofotomapa © CENIA 2010 a GEODIS BRNO, spol. s r.o. 2010. Podkladové letecké snímky poskytl VGHMÚř Dobruška, © MO ČR 2009. Zakreslení do map: P. Foltán ml.
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.