web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Kdyně

Kapitoly článku

V šedesátých letech se jezdilo silniční mistrovství republiky také na velmi zajímavém okruhu ve Kdyni. Vedení místního strojírenského podniku zde drželo nad závody ochranou ruku po celou dobu jejich trvání. Mezi jezdci oblíbená, zatáčkovitá trať vedla svou jednou polovinou městem, druhou se vracela po jeho okraji zpět.

Kdyňský rychlostní okruh

V západočeské Kdyni poprvé zahřměly motory závodních motocyklů už v roce 1956. První tři ročníky se pořádaly na okruhu dlouhém 3340 metrů. Závody krajského významu se jely proti směru hodinových ručiček. Za rybníkem Kobyla se jezdci vraceli do města zpět dlouhou rovinkou tehdejší Leninovou (dnešní Masarykovou) třídou do kopce. V roce 1959 byli pořadatelé nuceni pozměnit okruh tak, aby vyhovoval předpisům mistrovství republiky. Prodloužením o zatáčkovitou pasáž kolem Kdyňských strojíren a přes obec Prapořiště dosáhl délky 4,5 km a zároveň byl obrácen směr jízdy. Přibyly tedy technické úseky i dlouhá rovinka.

1963 zatáčka na náměstíKdyně 1963 - start MR 125Kdyně 1963 - Karel Hejda v zatáčce na křižovatce u rybníku Kobyla..

Od roku 1959 do roku 1967 se na této velmi členité trati odjelo celkem osm ročníků mistrovství republiky. Členům místního autoklubu by se ale podařilo jen ztěží pořadatelsky a finančně zvládnout vše bez pomoci místního strojírenského podniku. A právě okolo této továrny vedla mimo jiné také část tratě. Vedení tehdejšího podniku Kdyňské strojírny n. p., především jeho ředitel p. Holub a potažmo i tehdejší ministr strojírenství K. Poláček měli pro silniční závody velké pochopení a jistou náklonost.

Kdyně - plánek trati 1961Kdyně - dobová mapa 1953 mapa 2008

7.7.1963 Kdyně - dřevěný nadchod pro diváky u rybníku Kobyla..Kdyně 7.7.1963 - levá zatáčka kolem parku ve Kdyni na náměstí..Kdyně 7.7.1963 - #11 J.Havrlík - křižovatka u rybníku Kobyla..

Díky tomu se závody po celou dobu jejich trvání jezdily pod jejich patronací. Ale zpět k okruhu. Místo startu se postupně měnilo. V roce 1959 bylo před budovou kina, další rok na začátku města v dnešní ulici Dělnické a později byl posunut o 400 metrů zpět pod traktorovou stanici, kde bylo také umístěno parkoviště závodních strojů. Okruh se ve Kdyni na náměstí dostal dvojicí zatáček levá-pravá na silnici vedoucí směrem k nádraží. Po technickém úseku u zmíněné továrny (na pravé straně, dnešní Elitex) silnice pokračovala kolem nádraží do obce Prapořiště. Sérií zatáček v obci trať  vyústila na 800 metrů přímý úsek, na kterém se v roce 1960 posádce sajdkáru Špak-Pták kvůli technické závadě zablokovalo přední kolo v maximální rychlosti. Po smyku jejich sajdkára Jawa 500 OHC narazila do hromady škváry vedle silnice a oba jezdci byli i se strojem katapultováni do výšky telefonních drátů (tuto havárii popisuje M. Špak ve své knížce). Tento svažující se přímý úsek končil levým vinglem na křižovatce u rybníku Kobyla, za kterou byl vybudován dřevěný přechod pro diváky. Navazovala mírně klopená dlouhá pravá zatáčka a za ní, na dnes již neexistující křižovatce se okruh uhýbal doprava kolem rybníka. Tento technický úsek pokračoval až do cíle ve Kdyni. Povrch tratě tvořil asfalt, ve městě pak drobná kostková dlažba. Celkem měl okruh 18 zatáček..

1965 Kdyně - serie zatáček k cíli..Kdyně - cílová zatáčka..Kdyne 1966, 250 ccm #1 Novotný - Jawa junior..Kdyně 12.7.1959: start M. ČSSR sajdkárů před budovou kina ve Kdyni -#14 J. Šaroch-J. Sloup, #21 R. Sůva-J. Třmínek, #7 J. Kvasnička-Hampl..

Chodský okruh

Ve Kdyni se závod mistrovství republiky sajdkárů jel poprvé na trati dlouhé 4,5 km v roce 1959 pod záštitou ministra strojírenství K. Poláčka, který byl také pravidelným návštěvníkem Kdyňských závodů. Závod byl nazván: Chodský okruh ve Kdyni. V letech 1960-61 zde startoFrantišek Šťastný na ČZ - #33valy kromě MR sajdkár i automobily v oblastních závodech. 1962 - krajský přebor motocyklů a závod aut formule junior M-ČSSR.  V roce 1963 seodjel již kompletní program MR ve všech sólo třídách. V tomto roce byla stínem těžká havárie Adolfa Goruse ve třídě 250 ccm, kdy pro něj tímto předčasně skončila sezona. Vítězství si v MR motocyklů sólo vybojovali: Boček 125 ccm, Kročka 175 ccm, Malina 250 ccm, Havel 350 ccm. V roce 1964 se v Kdyni daří F. Kročkovi, který vítězí ve dvou třídách 175 a 250 ccm na strojích ČZ. 1965 - Boček zde vítězí tradičně ve 125-kách a k tomu ve 350-kách před F.Šťastným, Jan Novotný je první ve formuli junior 250. 1966 - vítězové: 250-Špak, 125-Staša, 350-Havel. Slovenský jezdec František Srna zde při těžkém pádu utrpěl trojnásobnou komplikovanou zlomeninu nohy, která ho vyřadila do konce sezóny. V roce 1967 se ve Kdyni jelo naposledy, v obou vypsaných třídách 125 a 250 ccm si vítězství odvezl B. Staša na motocyklech ČZ. V roce okupace ve Kdyňských strojírnách dochází ve vedení podniku k zásadním změnám a to má dopad i na zdejší motocyklové závody - stávají se již jen historií. Chybí peníze a náklonost mocných k tomuto sportu.

12.7.1959 Kdyně: #7 Kvasnička-Hampl..Kdyně 19661963 - první zatáčka po startu, vjezd do města..první zatáčka po startu dnes..

Po celou dobu se závody ve Kdyni těšily velkému zájmu diváků. Desetitisícové návštěvy zde nebyly vyjímkou. Dokonce ještě dnes si tehdejší místní fanynky (dnešní babičky) vzpomínají, že Šťastný u nich závodil s červeným šátkem na krku...  Původní trať zůstala zachována dodnes ve svém tvaru s minimem změn, snad jen Na Kobyle hlavní silnice na Domažlice pokračuje rovně ven z města, původní křižovatka za rybníkem je zrušena.. Pravá mírně klopená zatáčka za autocampem Hájovna je však stále zachována..

Kdyně 1964, #11 J.Vojáček, diváci v silnici - tak by to dnes asi nešlo...Kdyně - křižovatka úsek odbočky z dnes již neexistující hlavní silnice na Domažlice (je přesunuta) #6 Chrappa

mapa Kdyněfotomapa Kdyně současnost..

  • Zdroje

    Za poskytnuté dokumenty patří díky panu Blahníkovi z AMK Kdyně. Fotografie ze svého archivu s díky poskytli: p.H. Hejdová, J. Novotný, L. Kvasnička, www.kročka.sk, J. Vojáček, J.Havrlík ml. a další..

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 23.07.2023
Masarykova , Kdyně, 345 06, Česko

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...