Kapitoly článku
Další z našich mnoha městských okruhů padesátých let. Závodní trať v samém centru města, s úzkými pasážemi, dlážděnou vozovkou a malou propustností, byla určena pro závody jezdců jihomoravského kraje…
Motocyklový okruh města Bučovic
V roce 1952 uspořádali členové ZO Svazarmu v Bučovicích po vzoru sousedního Slavkova, kde se jezdily rychlostní závody od roku 1950 na podobné trati, první ročník silničního závodu motocyklů ve svém městě. Bučovický okruh měřil 2 180 metrů, jeho povrch tvořila dlažební kostka a asfalt a v nejužším místě měl pouhých 5 metrů. Podle známého vzorce byla tedy propustnost tratě jen 12 jezdců. Ti projížděli během jednoho kola celkem třikrát přes náměstí v samém centru města – dvakrát přes náměstí Rudé Armády (dnes Náměstí Svobody) a jednou přes náměstí Komenského.
Tento podnik byl pořádán jako místní a zúčastnit se ho mohli výhradně jezdci 3. výkonostní třídy ve třídách 175, 250 a 350 ccm. Na závěr programu jeli vždy první čtyři jezdci z každé kubatury tzv. finalový, handicapový závod, ve kterém vítěz obdržel hlavní cenu ONV Bučovice. Určitou zajímavostí bylo to, že jezdcům pořadatelé přidělovali startovní čísla podle toho, v jakém pořadí jim přicházely přihlášky od jezdců a to systémem – nejvyšší čísla nejslabší kubatuře. Nejsilnější objemová třída měla tedy naopak čísla nejmenší. V každé třídě stál jezdec s nejnižším startovním číslem vždy vlevo na startu. Vítězové prvního ročníku byli v jednotlivých třídách: 150 ccm: 1. D. Berka – ČZ, 250 ccm: 1. B. Sýkora – Jawa, 350 ccm: 1. M. Čada – Walter, katalogy do 250 ccm: 1. M. Jílek – Jawa.
Přesto, že se motocyklové závody v Bučovicích těšily velkému zájmu jejich obyvatelů, poslední informace máme z roku 1962, kdy se jel v pořadí sedmý ročník motocyklového závodu. Poslední vítězové jednotlivých kubatur krajského přeboru v Bučovicích tedy byli - 125ccm: J.Hejmala, 175ccm: B.Staša, 250ccm: E.Quirenz, 350ccm: S.Klátil.. V šedesátých letech u nás zaniká mnoho podobných městských okruhů. Zčásti kvůli přísnějším nárokům na bezpečnost diváků i jezdců, zčásti se na tom podílel stavební rozvoj měst, který s sebou přinášel i zhoršení kvality dlážděných vozovek. Někde se pořadatelům podařilo najít pro své závody jinou trať na okraji města, jako například v Jičíně, Rosicích, Znojmu, atd., jinde závody skončily bez vhodné náhrady. A to je zřejmě i případ motocyklového okruhu v Bučovicích…
Jsou okruhy, které mají mnohaletou tradici a bohatou historii. Závody v Bučovicích patří do zcela opačné kategorie a vzpomínky na tyto závody pomalu zapadají. Budeme proto vděční za každou Vaši informaci nebo fotografii, kterou nám pošlete ať už jako tehdejší jezdci, diváci nebo pořadatelé tohoto závodu. Tyto materiály budou do článku pak doplněny i s uvedením jejich autora..
-
Zdroje
Článek byl sestaven pomocí archivních materiálů a fotografií Jaroslava Nečase. Další foto: M. Pruch, M. Vlček ml., soukromý archiv a další. Mapy: Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, Historická ortofotomapa © CENIA 2010 a GEODIS BRNO, spol. s r.o. 2010. Podkladové letecké snímky poskytl VGHMÚř Dobruška, © MO ČR 2009. Zakreslení do map: P. Foltán ml.
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.