Je to skoro neuvěřitelné, v šedesátých a převážně v padesátých letech se u nás pořádaly silniční závody prakticky v každém větším městě. Pro představu jsme se pokusili sestavit seznam, kde všude se od roku 1950 do roku 1969 jezdilo..
Motocyklové okruhy u nás v letech 1950 - 1969
Po válce nastal u nás i ve světě všeobecný rozvoj motorismu. Obě naše motocyklové továrny Jawa i ČZ vyráběly na svou dobu moderní motocykly a sklízely úspěchy i v mezinárodních závodech. Pozici v domácích závodech měly poněkud usnadněnou neúčastí zahraničních značek, přesto se ve světě neztratily, ba právě naopak. V množství závodů pořádaných v padesátých letech u nás, měli tak soukromí jezdci většinou jasný cíl - zaujmout a dostat se do jednoho z továrních týmů. Rozdíl mezi továrními motocykly a zbytkem startovního pole byl totiž v šedesátých letech téměř propastný. Zájem veřejnosti i pořadatelů o závody byl vždy přímo úměrný tomu, jak se v tomto sportu angažovaly obě továrny, neboli vše souviselo se vším. Závody se pořádaly skoro v každém větším městě za obrovského zájmu diváků. Například kalendář v roce 1955 obsahoval přes 70 závodů, včetně pěti závodů mistrovství republiky! Každý chtěl vidět na své trati naše úspěšné jezdce a jejich rychlé motocykly. Závodníci se mohli během jednoho víkendu zůčastnit i dvou závodů pořádaných na různých místech republiky a ještě si vybrat z několika možností. Většinou se jednalo o městské tratě s kombinovaným povrchem asfalt - dlažba - beton, které byly velmi nebezpečné, zejména na mokru. Telegrafní sloupy, betonové patníky, víka kanálů, zábradlí, stromy, zdi domů v těsné blízkosti silnice, včetně diváků stojících téměř v ní - to byla běžná realita. S menším významem závodu klesaly úměrně parametry silnice a jejího okolí. Po pár letech tyto tratě buď zanikly samovolně, nebo po nějakém neštěstí (Liberec, Znojmo-Dobšice, Plzeň, Kutná Hora). Tam, kde pořadatelé své závody přesunuly na okraj, nebo zcela mimo město, se podařilo požadovaná bezpečnostní opatření plnit i v pozdějších letech. Samozřejmě vše záleželo na mnoha dalších faktorech. Dá se říci že ve druhé polovině šedesátých let klasické městské okruhy téměř vymizely, zůstalo jen pár výjimek. Neustále rychlejší motocykly vyžadovaly samozřejmě stále důkladnější zabezpečení všech pevných překážek v okolí závodních tratí. V porovnání se současnými přírodními okruhy byly koncem šedesátých let tyto bezpečnostní opatření však stále ještě na velmi nízké úrovni. Nejdelší přírodní okruh byl samozřejmě v Brně - 17km, následoval Jičín - 14,5km, Litomyšl - 11km, Olomouc, Louny, Záhoří, Osek - 7km, Opava, Těrlice, Příbram, Ml. Boleslav - 6km, atd. A v jakých městech se tedy jezdilo v letech padesátých a šedesátých? V našem seznamu jsou uvedeny závody mezinárodní, mistrovské, přeborové, krajské i jen pouťáky (a zcela jistě to nejsou všechny..). Někde se odjel jen jeden ročník, jinde se závody pořádaly pravidelně několik let, někde i dvakrát v roce a na různých variantách..
Seznam měst, kde se pořádaly silniční závody v letech 1950-1969:
Bánská Bystrica, Brno (Slatiny, Velká Cena, Pisárky), Blatná, Blansko, Břeclav, Bratislava, Bílina, Benešov, Boskovice, České Budějovice, Český Těšín, Čáslav, Česká Třebová, Červený Kostelec, Děčín, Dvůr Králové nad Labem, Dolní Břežany, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek-Místek, Frýdlant, Gottwaldov, Hradec Králové, Hodonín, Havlíčkův Brod, Hluboká nad Vltavou, Hořice, Hranice na Moravě, Hlohovec, Holice, Hradec Králové, Hronov, Cheb, Chomutov, Chrudim, Ivančice, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Jeseník, Jičín, Jaroměř, Jiřetín, Jilemnice, Kroměříž, Kutná Hora, Karviná, Klatovy, Košice, Kralupy nad Vltavou, Komárno, Karlovy Vary, Králův Dvůr u Berouna, Králíky, Kroměříž, Kolín, Kopčany, Kunovice, Kaplice, Kdyně, Krnov, Kladno, Liberec, Louny, Lidice, Litovel, Lučenec, Litomyšl, Lysá nad Labem, Lanškroun, Lipník nad Bečvou, Martin, Mělník, Městec Králové, Mikulov, Mladá Boleslav, Moravský Krumlov, Most, Moravské Budějovice, Moravany, Náchod, Nový Bydžov, Nová Paka, Nové Město nad Váhom, Nitra, Nepomuk, Nový Bor, Nový Jičín, Nymburk, Neratovice, Opava, Ostrava (Bělský les, Hrabůvka, Mošnov), Olomouc, Osek u Duchcova, Poděbrady, Prostějov, Plzeň (Lochotín, Újezd), Piešťany, Praha (Vysočany–Žižkov, Motol, Kbely, Ruzyň, Strahov, Vyšehrad), Polička, Police nad Metují, Příbram, Přerov, Písek, Poprad, Prešov, Prievidza, Rakovník, Rosice, Rumburk, Rudná-Dušníky, Roudnice nad Labem, Rožnov pod Radhoštěm, Semily, Skuteč, Slaný, Spišská Nová Ves, Svitavy, Slavkov, Strakonice, Štramberk, Šternberk, Šumperk, Trnava, Telč, Třeboň, Teplice, Tábor, Turnov, Tišnov, Trenčín, Tachlovice, Trutnov, Třebíč, Těrlice, Terezín, Uherské Hradiště, Uherský Brod, Uničov, Ústí nad Labem, Ústí nad Orlicí, Úpice, Vansdorf, Vrchlabí, Vyškov, Valašské Meziříčí, Vsetín, Votice, Velké Meziříčí, Vysoké Mýto, Velký Osek (u Kolína), Zábřeh na Moravě, Záhoří, Znojmo (Dobšice, Přímětice), Zruč nad Sázavou, Žatec, Ždírec nad Doubravou, Žilina, Žiar nad Hronom..
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.