Kapitoly článku
Ve Velkém Oseku u Kolína se rychlostní závody motocyklů jely poprvé v roce 1957. Závodní okruh tvořila úzká, převážně dlážděná silnice vedená ulicemi obce. Po třech ročnících, tak jako mnoho podobných městských okruhů u nás na začátku šedesátých let zanikl a upadl v zapomění…
Rychlostní okruh Velký Osek
Obec Velký Osek se nachází z pohledu silničních motocyklových okruhů v poměrně úrodné oblasti, neboť Kolín, Kutná Hora, Čáslav, Lysá nad Labem, Poděbrady, Nymburk, Městec Králové byly v padesátých letech odtud co by kamenem dohodil. Ale i později se v blízkém okolí závodilo na silnicích v Sendražicích, Dobšici, Činěvsi, Opočnici nebo Dymokurech. Poprvé se v malé obci ležící na železniční trati Praha - Kolín jel motocyklový závod v roce 1957. Povrch silnice tehdy tvořila z velké části žulová kostka. Okruh s délkou 2100 metrů měl start a cíl u dnešního obecního úřadu v ulici Revoluční a nedaleko odtud bylo umístěno depo závodních strojů (v přilehlých prostorách ulice U Máčidla).
Závodní trať byla vytyčena v ulicích obce a její kritické místo bylo v úseku kolem přejezdu mostu přes potok Bačovka. Asfaltový povrch zde přecházel na dlažbu a úzký most byl ještě navíc „chráněn“ kovovým zábradlím z obou stran. V kombinaci s mokrou vozovkou to bylo velmi nebezpečné místo a docházelo zde k častým pádům. Tento můstek zůstal zachován dodnes v původním stavu včetně jeho dlážděného povrchu. Také další části úzké silnice v ulicích Nádražní a Palackého dokreslují představu o tom, jak mohly vypadat závodní tratě menšího rozsahu v padesátých letech u nás
Okruh měl malou propustnost a bylo tedy jasné, že závody zde mohly být pořádány jen oblastního charakteru. Začátkem šedesátých let tento, jako i mnoho jemu podobných městských okruhů přestal vyhovovat bezpečnostním požadavkům. Druhý ročník závodů se jel v roce 1959 a v roce 1960 se ve Velkém Oseku jelo naposledy..
O tom s jakým nadšením a podporou byly tyto závody pořádány, svědčí zápis prvního ročníku dochovaný v kronice Svazarmu obce Velký Osek:
20. října 1957 - 1. rychlostní motocyklový okruh
Vzhledem k zvyšujícímu se požadavkům našich občanů přistoupil výbor ZO k přípravě 1. rychlostního okruhu. Komise, která přijela z Prahy na rekognoskaci trati zjistila jen menší závady, které bylo možno odstranit do posvícení. Byl sestaven organizační výbor do jehož čela byl postaven s. Vokál jako ředitel, dále s. Bejsta jako tajemník, s. Berka pokladník, s. Kahle vedoucí tratě, atd. a bylo přikročeno k přípravám na tento podnik. Vše bylo připravováno velmi pečlivě a stav silnice byl ve spolupráci se silniční správou dán do dobrého stavu. Přihlášky a zvláštní ustanovení k jednotlivým proposicím byly rozeslány jezdcům dle nominace a jednotlivé přihlášky přišly do uzávěrky.
V sobotu 19.10. bylo několik členů nuceno vzít si dovolenou a jelo se pro slámu do Volárny. Zde došlo k první velké nepříjemnosti, když z Volárny volali, že slámu založili do krechtů. Jelo se tedy do Jestřábí Lhoty a zde nám JZD velmi ochotně slámu půjčilo. Naložili jsme ji na auto a přívěs a jelo se domů. Sláma byla v balících hned rozestavena na trať a tím bylo vše připraveno k zahájení sobotního treningu. Již dopoledne se začali sjíždět jezdci a tak v 15 hodin byl zahájen trening jízdou do 125 ccm. Trening byl vcelku dobře zvládnut a nedošlo k žádným závadám. Jezdci dostali umístěnky pro nocleh v Kolíně a v osecké sokolovně. V neděli dopoledne bylo opraveno vše na trati, motorový kartáč vyčistil všechny zatáčky a celou trať. Počasí nebylo nijak příznivé a dost podmračené. Ve 14 hodin nastoupili na start jezdci třídy do 125 ccm. Podle očekávání po velmi klidné jízdě zvítězil Vejvoda z Rakovníka na ČZ 125 OHC. Ostatní jezdci dojížděli se zpožděním na dvoutaktních strojích. Ve třídě do 175 ccm, která byla nejhezčí třídou dne, se stal vítězem Špak z Prahy na ČZ 175 ccm. Po skončení této jízdy začalo drobně mžít a 250ky nastupovaly na start na zmoklou vozovku. Ve třídě do 250 ccm zvítězil kolínský Lhotka na Jawě 250 a stal se tak absolutním vítězem 1. ročníku oseckého okruhu. V této třídě dojeli pouze 4 jezdci, ostatní pro havárie na zmoklé vozovce a poruchy na strojích nedojeli. 1. okruh byl vcelku dobře zajištěn až na propagaci a to se nesporně s nepřízní počasí odrazilo na návštěvě a na celkovém efektu podniku. Podnik skončil schodkem 5.000 Kčs. Všichni funkcionáři se zhostili svého úkolu a svou obětavostí přispěli k dobrému průběhu sportovního podniku…
Také v sousední obci Volárna se v roce 2016 měl konat poprvé silniční závod motocyklů. Ostatně o tomto okruhu už uvažovali pořadatelé Sendražického trojúhelníku v osmdesátých letech, když se silnice na jejich trati začala podobat spíš motokrosové trati. Bohužel, sliby o uskutečnění závodu byly plané, závod se tu nakonec nikdy neuskutečnil. Na vině byly údajně nepřekonatelné potíže s uzavírkou hlavní silnice spojující Kolín s dálnicí D11...
-
Zdroje
Spolupráce, info a dobové dokumenty: Radek Nimburský, Josef Nimburský. Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, Zakreslení do map: P. Foltán ml.
-
Fotografie ze svého archivu s díky poskytli
Josef Nimburský, Jaroslav Vojáček.
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.