Kapitoly článku
V 60 a 70 letech minulého století se silniční závody jezdily také v Klatovech na okruhu u obce Čínov. Jedna z našich nejhezčích přírodních tratí byla rychlá, technická, ale i nebezpečná. Došlo zde v průběhu let k několika vážným úrazům. Kvůli tragické události v roce 1976, byl však tento okruh definitivně vymazán z našich motocyklových kalendářů..
Klatovy - Čínov
Motocyklové závody se v západočeských Klatovech pořádaly už v padesátých letech. Pár ročníků se odjelo na městském okruhu dlouhém 3100 metrů, poprvé v roce 1953. Koncem šedesátých let pak klatovští pořadatelé našli vhodnou trať pro pořádání rychlostních závodů u obce Čínov, kousek za městem. Okruh byl posazen v nádherné krajině podhůří Šumavy. Poměrně velké převýšení a počet zatáček předurčoval jeho náročnost. Z dobových fotografií je vidět, že samotná silnice byla tehdy v poměrně dobrém stavu - vždyť se zde pořádaly kromě závodů automobilů také motocyklové závody o body do mistrovství republiky. Přesto jakýkoli pád na trati, kde v rychlých zatáčkách byly místo únikových zón náspy, stromy, telegrafní sloupy a příkopy, znamenal pro jezdce vždy obrovské riziko. Své o tom ví pár jezdců, kteří zde jeli svůj poslední závod, po kterém byli nuceni vzhledem k těžkému úrazu i ukončit závodní kariéru, jako například František Polach z Břeclavi. Vzhledem k tomu, že zde startovala celá naše jezdecká špička jako například Šťastný, Staša, Srna, Baláž, Novotný, Klátil, Bareš, Bíma, Franc, Hlavatý, atd., musela se tu přesto jezdit pěkná palba.
Pošumavský automotoklub (PAMK) od začátku především upředňostnoval závody automobilů. S motocykly na tomto okruhu jezdily jak plechová auta, tak i tehdejší F-3. Jistou zajímavostí je, že stejně tak, jako v Těrlicích nebo v Moravské Třebové se časem i zde otočil směr. Poprvé se, v roce 1969, jelo proti směru hodinových ručiček a jelikož po startu následovalo stoupání ve kterém plechová auta ztrácela dech, následující rok pořadatelé otočily směr tak, aby tento úsek auta jezdily z kopce. Místo startu však zůstalo stejné v obou případech - na široké rovince silniční spojky u vesničky Slavošovice. Na poli za autobusovou zastávkou pak bývalo parkoviště závodních strojů. V motocyklovém mistrovství republiky v roce 1969 zvítězili: ve třídě 125 ccm M. Stripačuk a ve třídě 350 ccm B. Staša. O rok později si zde ve třídách 250 a 350 ccm vyjel titul v „malém mistráku“ ve finálovém závodě M-ČR František Šťastný a ve třídě 125 ccm Zdeněk Židlík. To už v obráceném směru, tedy po startu dolů, doprava. Mistrovství ČSSR motocyklů se sem opět vrátilo za asistence televizních kamer až v roce 1973. Tehdy kraloval v obou nejsilnějších třídách suverénní Bohumil Staša, ve čtvrtlitrech na tovární Jawě a ve 350kách na soukromé Yamaze. Ve třídě 125 ccm byl nejrychlejší J. Hlavatý na Ravu.
Pořadatelé z PAMK měli s okruhem velké plány, v roce 1975 dokonce začali chystat postupné rozšíření silnice tak, aby byl bezpečný i pro velké závody automobilů. Rýsoval se údajně i zahraniční partner. Vše ale vzalo za své hned následující rok, kdy při přeborovém závodě silničních motocyklů došlo k osudnému pořadatelskému selhání, které všechny plány zhatilo. V závodě přeboru ČR třídy 250 ccm, v úseku nad startem těžce havaroval jezdec Aloiz Mrkvička, který doháněl ztrátu ze špatného startu. Ve velké rychlosti se dostal v rychlém oblouku mimo silnici, kde následně přerazil dvojitý telegrafní sloup. Přivolaný sanitní vůz zastavil u místa havárie na krajnici a jeho posádka spěchající k těžce zraněnému Mrkvičkovi nechala otevřené dveře do silnice. Bohužel, než traťoví komisaři stačili vyvěsit bílé prapory, další jezdec trefil dveře vozu v plné rychlosti. Antonín Plevák jedoucí na Jawě Junior, svým těžkým zraněním na místě podlehl. Očitý svědek této nehody vzpomíná, jak po ukončení závodů byly v tomto místě opřeny o strom dvě rakve. Aloiz Mrkvička však tuto nehodu přežil. K vědomí přišel až v nemocnici na oddělení patologie..! Jelikož tehdy motoristické akce pořádal Svazarm, v novinách se o podobných neštěstích nesmělo psát. Objevila se jen stručná zmínka ve Světě Motorů. Na Čínovský okruh se po této události již motocykly nikdy nevrátily a na tragickou havárii 35-letého závodníka se v tichosti zapomělo. Okruh využívají dál už jen automobiloví jezdci při soutěžích Rallye Šumava a Historic Vltava Rallye. Těm rozbitý asfalt samozřejmě nevadí.
Byli jsme skutečně velmi zvědavi na seznámení se s tímto bývalým okruhem. A musím říci, že svezení po něm na nás udělalo obrovský dojem. Zatáčky na sebe plynule navazují - levá, pravá, nahoru, dolu, přes horizonty, prostě žádná nuda. Jezdec si zde neodpočinul, naopak - velmi adrenalinové a působivé svezení! Brzy si oblíbíte spoustu úseků. Jednoznačně jeden z nejzajímavějších okruhů, jaký se u nás jezdil! Zkoušeli jsme jízdu oběma směry a opravdu to stojí za to! Ať už úsek rychlých esíček přes horizont, nebo okolo vracečky u Klatov až po autodromovou pasáž s dalším horizontem od nejnižšího bodu okruhu ke startu.
Průjezd obcí Čínov je přímý a poměrně bezpečný. Ve své době bylo položení nového asfaltu spíše o známostech se soudruhy na správných místech. Proto si myslím, že klatovští tehdy promarnili velkou příležitost. Tato 4 km dlouhá trať mohla totiž lehce konkurovat hořickým zatáčkám. Takto je asfalt na většině trati zachován v původním stavu tak, jak ho motocykloví jezdci nadobro opustili v roce 1976...
Aktualizace 2018: na bývalém okruhu má úsek silnice vedoucí z Klatov přes Čínov až po odbočku ke startu nový, krásný asfaltový povrch a bíle nalajnované krajnice. V původním stavu zůstala tedy již jen silniční spojka, kde se nacházel start..!
Vzpomínky na závody v Klatovech pomalu zapadají. Budeme proto vděční za každou Vaši informaci, dobový program závodu nebo fotografii, kterou nám pošlete ať už jako tehdejší jezdci, diváci nebo pořadatelé tohoto závodu. Tyto materiály budou do článku pak doplněny i s uvedením jejich autora..
-
Zdroje
Fotografie ze svých archivů s díky poskytli: B. Lidmanský, J. Novotný, Tomáš Záhorský, J. Havrlík ml., Ivan Michálek, J. Novák a další. Programy s díky poskytl: K. Šoukal, T. Záhorský. Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz. Zakreslení do map: P. Foltán ml.
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.