web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Slavkov u Brna

Kapitoly článku

Slavkov a jeho okolí jsou známé především bitvou tří císařů v roce 1805. Další velké bitvy se zde odehrávaly i ve století dvacátém a to přímo v ulicích samotného města - při rychlostních motocyklových závodech jezdců moravského přeboru..

 

Slavkovský rychlostní okruh

Když budete v současné době projíždět Slavkovem u Brna Bučovickou ulicí, určitě Vás nenapadne, že právě zde byl start a cíl slav plagát 1950kovského motocyklového okruhu. Už v roce 1949 začala tradice zdejších motocyklových závodů. Jízda zdatnosti vedla v blízkém okolí Slavkova na okruhu dlouhém přibližně 4,4 km - většinou na dlážděných a prašných cestách. Závodilo se tehdy na mírně upravených závodních strojích převážně předválečné výroby. V následujícím roce byl místními nadšenci vybrán okruh ulicemi města, který měřil 1940 metrů. V  tomto roce zde začínala celá československá motocyklová elita: Bořivoj Sedlák, Lucák, bratři Bertoliové z Piešťan, Butula, Oto Šustek, Vincenc Staša – otec a děd pozdějších vynikajicích jezdců Bohumilů, Robert Janka a řada dalších. Spolu s nimi startovali i domácí závodníci – pan Zrotal, Matěj Černohlávek, Ota Pohle, Jaroslav Cigánek, Miloš Hnízdil, Boleslav Florián a nesmírně populární bučovický jezdec Jaroslav Hanák.

Slavkov 1949 - #30 Miroslav Frýbort..Slavkov 1949: závodní dráha jízdy zdatnosti 10. 7. 1949, měřítko 1:10000Slavkov 1952 - start třídy 350ccmSlavkov 1953 - #50 M. Korejs, #58 J. Nečas - 150ccm

 Plán tratiSlavkov: start 125 ccmSlavkovSlavkov 1957 - #20 J. Nečas, Jawa 250

Na bezprašné silnici, kterou tvořily převážně žulové kostky a asfalt, vypsali pořadatelé celkem osm motocyklových tříd. Junioři jeli své závody na 10 kol, senioři na 20 kol. Organizačně byl závod dobře připraven a zvládnut díky pořadatelům autoklubu Slavkov a autoklubu Brno, kteří jim svými zkušenostmi a radami pomáhal. Další roky závody gradovaly, byly vypisovány čtyři třídy - včetně jedné automobilové, návštěvy kolem dvaceti tisíc diváků zde byly běžné. V roce 1954 pořadatelé okruh prodloužili na 2800 metrů a závody se odjely před neuvěřitelnou návštěvou 25 000 platících diváků.! Měli možnost sledovat souboj Ant. Vitvara s F. Bartošem, L. Štajnerem, B. Sedlákem na Moto Guzzi a dalšími mistry řidítek. Následující ročník se však závody opět vrátily na původní dvoukilometrovou trať.

M. Pojer - Jawa 350Slavkov - o pády nebyla nouze...J. Hanák - Jawa 250 Plán trati 1954

Přesto dál závody skýtaly nebývalou atmosféru umocněnou obrovským zájmem diváků.  K atraktivnosti vedle zajímavé trati několikrát přispělo i soupeření závodních automobilů, zpestřením byla i účast žen-závodnic v prvních letech M. Badinkové, J. Škubalové, E. Fišerové a později velmi úspěšné Taťány Valové. Diváky zaujal i start spojený s roztlačováním strojů, který se někdy protáhl na desítky metrů. Ve Slavkově se pořádaly také závody motokár, podobně jako v Litomyšli – přímo v centru města. Také v šedesátých letech se závodů zúčastňovala celá tehdejší motoristická špička. Přibývali noví, nadějní závodníci jako Stan. Malina, M. Čada, F. Srna, P. Sojka, B. Sýkora na „Adleru“, dvoudobém dvouválci a předchůdci značky MZ. Tehdy to byla úroveň pozdějšího mistrovství republiky: Fr. Šťastný, Helikar, Kratochvíl, J. Novosad, Klátil, J. Hemala. Pozadu nechtěli zůstat ani slavkovští jezdci jako Oldřich Rys, Jaroslav Ludvík, Jaroslav Marek, Jan Havel, Petr Frank, Bohumil Hanák a s nimi Jan Kovář z Čechyně na stroji Roja.

motokáry ve Slavkově..Slavkov 1953Slavkov 1953Slavkov - před startem motocyklů..

Po vyrobení motocyklů ČZ a Jawa pětirychlostních známých jako „banán“, nastal velký nástup jihomoravských jezdců, který se odrážel i na stupních vítězů ve Slavkově – otec a syn Quirenzové, J. Král, J. David, M. Týnský, R. Duba, bratři Vašíčkovi, M. Šobáň, který ostatně dodnes jezdí historické motocykly, a další. Málokdo tušil, že s několika přestávkami celkově čtrnáctý ročník, který se konal 14. června 1970, byl poslední. Organizátoři pod vedením ředitele závodu Miroslava Marka, podporováni předsedou Automotoklubu Františkem Jirkou, dělali pro jeho úspěch maximum.

Slavkov 1953 - J.Nečas #58..Slavkov 150cc: #53 D.Berka, #58 J.Nečas..Slavkov 1958: #3 J.Nečas, Jawa 350..

Slavkov - zatáčka u benzinové pumpyZatáčka u benzinové pumpy dnes..Zatáčka u pošty 1951..

Zájem o start byl mimořádný, vzhledem k malé propustnosti dvoukilometrové trati se muselo použít vyřazovacího systému a trénink probíhal na sudá a lichá startovní čísla. V závodě mistrovství ČSR B (Morava) vyhrál třídu 125 J. Skotnica, 250 ccm M. Medek a 350ky E. Quirenz sen.. I když závody na domácím okruhu zcela určitě příznivcům motoristického sportu chybí, nepoznamenalo to naštěstí výsledky jejich závodníků, a tak J. Ludvík, J. Havel, P. Frank startovali i v mistrovství republiky. Tehdejší vyškovský okres byl vůbec v této době velmi úspěšný a dva jezdci z nedalekých Pístovic – Miloš Sedlák a Jan Dobiáš – korunovali úspěšnou kariéru v roce 1984 ziskem titulu mistra republiky ve třídách 80 a 125 ccm.

#5 Jaroslav Ludvík - zatáčka u pošty.. Jan Havel Jan Kovář - zatáčka u Polikliniky..1984 Miloš Sedlák vpravo - Honza Dobiáš vlevo, archiv Šoukal

Na tradici obětavých funkcionářů a nadšenců, ke kterým patřili také dlouholetý mechanik a vedoucí autoservisu J. Rotrekl, vedoucí prodejny Mototechny A. Čestnohorský, navazuje v roce 2005 založený Motoklub Austerlitz pořádáním závodů pro juniory, například Fechtl cupu. Klub podporuje mladé závodníky, k nimž patří L. Michalčík, J. Musil a K. Májek, který má za sebou už start v závodě mistrovství světa v Brně.

1953 Slavkov: J. Nečas na ČZ 150ccm u pošty...Slavkov 1953: #60 L. Charvát, #27 S. Malina...Slavkov 1957: J.Nečas..

 1970 start - #5 Karel Májekmísto startu dnes..1970 - Jan Kovář - u kostela

V současnosti Slavkov nemá vhodnou trať pro silnici ani terén. Dosavadní pokusy o obnovu slavkovského okruhu, byť v jiné části města, nebyly zatím úspěšné. Nezbývá, než věřit, že k tomu snad jednou přece jen dojde…

mapa Slavkovmapa - modrá- prodloužení 1954mapa Slavkov mapa Slavkov

 

  • Zdroje

    Převzatý text z článku p. Jaroslava Marka: "Slavkovský okruh už jen historií" rozšířil a doplnil autor. Výsledky z roku 1970 – zdroj p. Jiří Franek. Spolupráce: Mojmír Pruch, Jaroslav Marek. Fotografie a další dokumenty: Mojmír Pruch, Jaroslav Nečas, R. Janková, J. Frýbortová, ing. F. Zelenský a další..

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 17.03.2022
Tyršova , Slavkov u Brna, 684 01, Česko

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...