Kapitoly článku
Další silniční závod motocyklů do vrchu na území Prahy. Stromy, svodidla, hluboké srázy, obrubníky a skály místo únikových zón.. Zkrátka závodění jen na 70%. Slyšet rozléhající se zvuk závodních dvou nebo čtyřdobých motorů v lese, ale rozhodně stál za to!
Komořany - Točná: závod do vrchu
V blízkosti slavného závodu do vrchu Zbraslav - Jíloviště, ale na druhém břehu Vltavy se konaly tři ročníky závodu silničních motocyklů do vrchu na lesním úseku silnice mezi obcemi Komořany a Točná. Karel Březina "vymyslel" a AMK ŽSP Praha pořádal oblastní silniční závody do vrchu na přelomu 80 a 90 let. Kromě oblastního přeboru A ve třídách 50, 125, 250, 350 ccm se jela i volná třída za účasti jezdců 1 a 2 výkonostní třídy. Úspěch v závodě zásadně podmiňovalo osazení zadního kola větší rozetou...
V treninku se startovalo po dvou jezdcích, v závodě už každý sólo na čas. Start byl kousek za křižovatkou silnice Komořanská a jelo se převážně po úzké zatáčkovité silnici částečně lemované stromy a svodidly skrze les, směrem na Točnou. Na silnici prakticky nebyla rovinka delší než 200m. Škoda, že trať měřila pouze 1,3 km - než jezdec na motocyklu zahřál motor, pneumatiky a dostal se trochu do tempa, tak byl už v cíli..
Na silnici se střídaly širší úseky s velmi úzkými, ale kvalita asfaltu byla tehdy ještě poměrně dobrá. Okolí tratě bylo divácky atraktivní s dobrým výhledem, neboť pořadatelé některé úseky zarostlé křovím důkladně prořezali, leč většina z nich byla těžko dostupná. Okraje silnice byly navíc čerstvě "nalajnované". Z dnešního pohledu se už tato "dráha" jeví jako velmi nebezpečná. Přes hustý porost není do zatáček vidět, místy jsou obrubníky na vnitřku silnice, obzvlášť pikantní je průjezd úzkou zatáčkou přes můstek těsně před cílem, lemovanou svodidly z obou stran. Cíl byl umístěn do míst, kde končily svodidla, neboť dál už pokračovaly jen nebezpečné betonové patníky.
Příležitostí, kde se svézt, bylo stále málo a navíc odpadlo pár zkušených pořadatelů, jako například v České Třebové a Jičíně. Nutnost sjezdu jezdců zpět ke startu po stejné silnici a po každé třídě samozřejmě celý program značně natahoval. Závody na této trati jely naposledy v roce 1980, mimo jiné i za účasti absolutního vítěze Bohumila Staši a dalších předních jezdců ve volných třídách 250 a 350 ccm..
V současnosti je silnice v dezolátním stavu a do zatáček již není vidět - nedoporučuji rychlou jízdu v běžném provozu!
Vzpomínky na závody do vrchu Komořany - Točná pomalu zapadají. Budeme proto vděční za každou Vaši informaci, dobový program závodu nebo fotografii, kterou nám pošlete ať už jako tehdejší jezdci, diváci nebo pořadatelé tohoto závodu. Tyto materiály budou do článku pak doplněny i s uvedením jejich autora..
-
Zdroje
Článek byl sestaven s pomocí vzpomínek, dokumentů a fotografií z archivů p. B. Lidmanského, M. Franka, Z. Sedláčka, L. Kvasničky, I. Michálka, K. Pokorného, J. Nováka a dalších. Zdroje: Svět Motorů, dobový tisk, soukromý archiv, Seznam mapy, zdroj: Mapy.cz, Zakreslení do map: P. Foltán ml. Programy: I. Michálek
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.