Kapitoly článku
Jeden z našich nejrychlejších přírodních okruhů se jezdil v sedmdesátých letech u obce Damníkov u České Třebové. Závody mistrovství republiky se tam pořádaly do roku 1979. Jistou zajímavostí bylo, že závodní dráha zde křižovala pětkrát železniční koleje...
Česká Třebová
Vše začalo v roce 1950 kdy se v ulicích České Třebové jel první silniční závod na dvoukilometrovém okruhu. Po čtyřech ročnících, po roce 1953 nastala pauza dlouhá 17 let. Pátý ročník se odejel 11. října v roce 1970. Závod krajského přeboru se jel na okruhu opět v centru města. Asfaltový povrch okruhu v kombinaci s dlážděnou vozovkou byl však velmi nebezpečný. Nastala proto další pauza..
Damníkovský trojúhelník
V roce 1974 se závody přestěhovaly ven z města na okruh, který byl vzdálen necelých 7 kilometrů od centra České Třebové. Vedl jen cípem obcí Damníkov a měl na naše poměry velmi dobrý asfaltový povrch po celé délce. Česká Třebová je významným železničním uzlem. Nelze se proto vůbec divit, že silniční motocyklový okruh u Damníkova křižoval železniční koleje celkem pětkrát. Jezdci podjížděli tři viadukty, jedno přemostění a jednou byly koleje ukryty v tunelu pod silnicí..!
Závody Přeboru ČSR a M-ČSSR ve třídě 125ccm v roce 1974 odstartovaly novou tradici silničních závodů pořádaných motocyklovými nadšenci z AMK Česká Třebová. Start a cíl byl umístěn za křižovatku na hlavní silnici Svitavy - Lanškroun před odbočku na Anenskou Studánku. Pro jezdce roztlačující motocykly z kopce naprosto ideální, pro diváky na okolních náspech taktéž. Po průjezdu prvním betonovým viaduktem z mírného svahu následovala pasáž táhlých, dlouhých oblouků. Po necelých třech kilometrech jízdy na plný plyn jezdci dobržďovali na první převodový stupeň do ostré levé vracečky na křižovatce v Damníkově, těsně za můstkem přes Lukovský potok. Průjezd obcí byl rychlý a poměrně bezpečný, nejbližší budova byla tenkrát 8 metrů daleko od silnice. Po sérii rychlých zatáček v obci a zhruba dvou kilometrech tu byl průjezd pod druhým, tentokrát ocelovým viaduktem. Hned za ním byla mírně klopená levá zatáčka. Po 300 metrech další pravá "klopenka" na srdce. Výjezd ze zatáčky na krátkou rovinku skrze třetí, opět betonový viadukt. Přímá silnice za ním pak mírně stoupala do nejhezčí pasáže okruhu. Dlouhá, táhlá levá zatáčka autodromového typu do stoupání u Třebovic.
Její výjezd se napojoval na hlavní silnici z České Třebové na Svitavy zpět ke startu. Na začátku tohoto přímého úseku jezdci přejeli nejprve koleje skryté v železničním tunelu pod silnicí a před cílovou zatáčkou na křižovatce plné kluzkých, bílých pruhů ještě most přes další železniční trať. Parkoviště závodních strojů bylo umístěno po pravé straně před tímto mostem.
Ve své době se psalo o tomto 6,5 km dlouhém okruhu, že je nejrychlejší u nás. Pokud byl tehdy kvalitní asfalt i v úseku směrem z obce, pak se nelze divit, že se tu dosahovaly průměrné rychlosti díky dlouhým rovným pasážím hodně přes 170 km/hod. Závody mistrovství republiky zde byly vypisovány hlavně ve třídách 250 a 350 ccm, jednou i za účasti televizních kamer.
Vzpomínám, jak v roce 1976 po odstoupení Baláže, havaroval tovární jezdec Jawy Jan Novotný ve třídě 250 ccm, při podřazování v poslední zatáčce z prvního místa (kouslý píst), doslova pár metrů před cílem. Díky tomu, že k cíli silnice klesala, stačil zvednout dvouválcovou Jawu a dotlačit ji ještě na osmé pozici. Vítězství tak tehdy spadlo do klína J. Francovi před J. Králem a O. Kábou ml.. V roce 1977 se z technických důvodů v Damníkově nejelo, z jakých není známo.
Naposledy se v Damníkově jelo v roce 1979 a jednotliví vítězové MR byli: 250-Bartůněk, 350-Staša. Další rok byl okruh shledán jako nezpůsobilý pro motocyklové závody. Stav poměrně hrbolaté silnice mezi Damníkovem a Třebovicemi se stále zhoršoval. Ale hlavní důvodem byly údajně dva viadukty v úseku za Damníkovem, jejichž průjezd byl poměrně úzký a tudíž vzhledem k vysokým rychlostem nebezpečný. Právě tyto dva viadukty byly později demontovány a železniční trať tam zrušena. Provoz na silnici v těchto místech je dnes částečně omezen a vozovka se zde již neudržuje ..
Okruh v současnosti už není ve své původní podobě v oblasti u Třebovic. Nájezd do nejhezčí pasáže okruhu musel ustoupit novému železničnímu koridoru. Po přelomu tisíciletí zde byla hlavní železniční trať přebudována a zmodernizována. Po výjezdu z tunelu se nově odklonila na násep, který původní silnici kříží na povrchu v oblasti nájezdu do Třebovické zatáčky. Před kolejemi je nyní silnice odkloněna vlevo na novou spojku. Na druhé straně kolejí je zbytek původní zatáčky využit jako oplocené skladiště posypového materiálu Správy silnic. Také dva viadukty v úseku za Damníkovem byly rozebrány ..
-
Zdroje
Fotografie ze svých archivů s díky poskytli: J. Novotný, K. Šoukal, Č. Doubrava, Z. Vobořil, J. Caisová, K. Foretník, K. Pokorný, J. David, P. Vašíček a další.. Programy, výsledky: Z. Vobořil, I. Michálek, ing F. Zelenský, J. Nečas a archiv autora
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.