web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Česká Třebová

Kapitoly článku

Jeden z našich nejrychlejších přírodních okruhů se jezdil v sedmdesátých letech u obce Damníkov u České Třebové. Závody mistrovství republiky se tam pořádaly do roku 1979. Jistou zajímavostí bylo, že závodní dráha zde křižovala pětkrát železniční koleje...

 

Česká Třebová

Vše začalo v roce 1950 kdy se v ulicích České Třebové jel první silniční závod na dvoukilometrovém okruhu. Po čtyřech ročnících, po roce 1953 nastala pauza dlouhá 17 let. Pátý ročník se odejel 11. října v roce 1970. Závod krajského přeboru se jel na okruhu opět v centru města. Asfaltový povrch okruhu v kombinaci s dlážděnou vozovkou byl však velmi nebezpečný. Nastala proto další pauza..

Damníkovský trojúhelník

V roce 1974 se závody přestěhovaly ven z města na okruh, který byl vzdálen necelých 7 kilometrů od centra České Třebové. Vedl jen cípem obcí Damníkov a měl na naše poměry velmi dobrý asfaltový povrch po celé délce. Česká Třebová je významným železničním uzlem. Nelze se proto vůbec divit, že silniční motocyklový okruh u Damníkova křižoval železniční koleje celkem pětkrát. Jezdci podjížděli tři viadukty, jedno přemostění a jednou byly koleje ukryty v tunelu pod silnicí..!

Damníkov 1979 - plánek okruhuČT 1976 - start MR 250 ccm: #1 Baláž, #3 Novotný, #5 Král, #6 FrancČeská Třebová - Damníkov 1976 - V. Jarolím projíždí pravou zatáčku mezi dvěma viadukty...archiv J. CaisováČT 1974 - start M-ČSR 125 ccm: #57 Jaromír Tázler..

Závody Přeboru ČSR a M-ČSSR ve třídě 125ccm v roce 1974 odstartovaly novou tradici silničních závodů pořádaných motocyklovými nadšenci z AMK Česká Třebová. Start a cíl byl umístěn za křižovatku na hlavní silnici Svitavy - Lanškroun před odbočku na Anenskou Studánku. Pro jezdce roztlačující motocykly z kopce naprosto ideální, pro diváky na okolních náspech taktéž. Po průjezdu prvním betonovým viaduktem z mírného svahu následovala pasáž táhlých, dlouhých oblouků. Po necelých třech kilometrech jízdy na plný plyn jezdci dobržďovali na první převodový stupeň do ostré levé vracečky na křižovatce v Damníkově, těsně za můstkem přes Lukovský potok. Průjezd obcí byl rychlý a poměrně bezpečný, nejbližší budova byla tenkrát 8 metrů daleko od silnice. Po sérii rychlých zatáček v obci a zhruba dvou kilometrech tu byl průjezd pod druhým, tentokrát ocelovým viaduktem. Hned za ním byla mírně klopená levá zatáčka. Po 300 metrech další pravá "klopenka" na srdce. Výjezd ze zatáčky na krátkou rovinku skrze třetí, opět betonový viadukt. Přímá silnice za ním pak mírně stoupala do nejhezčí pasáže okruhu. Dlouhá, táhlá levá zatáčka autodromového typu do stoupání u Třebovic.

ČT: start třídy M-ČSR 125cc..ČT - start závodu MRTřebovická zatáčka - P.BalážČ. Třebová 1975, MR 250ccm:  #1 Staša, #6 Novotný v poslední zatáčce před cílem..

Její výjezd se napojoval na hlavní silnici z České Třebové na Svitavy zpět ke startu. Na začátku tohoto přímého úseku jezdci přejeli nejprve koleje skryté v železničním tunelu pod silnicí a před cílovou zatáčkou na křižovatce plné kluzkých, bílých pruhů ještě most přes další železniční trať. Parkoviště závodních strojů bylo umístěno po pravé straně před tímto mostem.

unikátní foto z nájezdu do třebovické zatáčky 1979, v pozadí třetí viadukt, archiv Doubravavýjezd z vracečky v Damníkově 1979, archiv DoubravaP.Baláž v levé zatáčce za druhým viaduktem 1979, archiv Doubrava

Ve své době se psalo o tomto 6,5 km dlouhém okruhu, že je nejrychlejší u nás. Pokud byl tehdy kvalitní asfalt i v úseku směrem z obce, pak se nelze divit, že se tu dosahovaly průměrné rychlosti díky dlouhým rovným pasážím hodně přes 170 km/hod. Závody mistrovství republiky zde byly vypisovány hlavně ve třídách 250 a 350 ccm, jednou i za účasti televizních kamer.

Třebovická zatáčka, P. BalážČT 1976: J. Novotný po pádu v poslední zatáčce, v popředí P.BalážDamníkov - Třebovická zatáčka, MR 250ccm - 1975: B. Staša-Jawa

Damníkov 1979, MR 350: #2 Staša, #8 David, #3 Bartůněk v rychlé levé v obci Damníkov..22. 7. 1979 - Česká Třebová, MR 350: ve stejné zatáčce #3 Bartůněk, #8 David, #2 Staša..Česká Třebová 1979, třída MR 250: #6 vítěz závodu Jan Bartůněk na Jawě v nájezdu do rychlé levé v obci Damníkov..

Vzpomínám, jak v roce 1976 po odstoupení Baláže, havaroval tovární jezdec Jawy Jan Novotný ve třídě 250 ccm, při podřazování v poslední zatáčce z prvního místa (kouslý píst), doslova pár metrů před cílem. Díky tomu, že k cíli silnice klesala, stačil zvednout dvouválcovou Jawu a dotlačit ji ještě na osmé pozici. Vítězství tak tehdy spadlo do klína J. Francovi před J. Králem a O. Kábou ml.. V roce 1977 se z technických důvodů v Damníkově nejelo, z jakých není známo.

Česká Třebová, MR 350ccm 1979 - #3 Bartunek, #1 Balaz, #2 Stasa, #4 Mitosinka, #7 Hlavatka, #5 Chaloupkacílová zatáčka- Král, Novotný..Česká Třebová - P. Baláž - Yamaha 350ccm

Č. Třebová 1975 - 250 ccm #3 J.Král, #6 J.Novotný v cílové zatáčcestejné místo v roce 2012..ČT 1976 - 250 ccm: Král, Franc, Novotný - boj o vítězství

Naposledy se v Damníkově jelo v roce 1979 a jednotliví vítězové MR byli: 250-Bartůněk, 350-Staša. Další rok byl okruh shledán jako nezpůsobilý pro motocyklové závody. Stav poměrně hrbolaté silnice mezi Damníkovem a Třebovicemi se stále zhoršoval. Ale hlavní důvodem byly údajně dva viadukty v úseku za Damníkovem, jejichž průjezd byl poměrně úzký a tudíž vzhledem k vysokým rychlostem nebezpečný. Právě tyto dva viadukty byly později demontovány a železniční trať tam zrušena. Provoz na silnici v těchto místech je dnes částečně omezen a vozovka se zde již neudržuje ..

Č.Třebová 1975, start 350 ccm: #1 P. Baláž, #2 J. Novotný, #3 J. Král, #7 P. Vašíček, #11 J. Bartůněk, #16 E. Korčák..zatáčka u Třebovic: 350 ccm 1979: #7 Hlavatka, #3 Bartůněk, #8 David, #5 Chaloupka, #4 MitošinkaČT 1976, po závodě MR 250cc: zleva Sejk, Král, Bělka, Foretník, Franc, Kába ml.Damníkov 1979, MR 250ccm: #6 J. Bartůněk, #1 P. Baláž, #12 O. Kába ml., #19 J. Šafránek, #5 P. Vašíček... ČT 1976, MR 350 ccm: #7 J. David, #6 K. Chaloupka, #4 J. Novotný..ČT 1975, MR 250 ccm: #18 P. Vašíček, #8 V. Jarolím, #13 F. Tofel..

Okruh v současnosti už není ve své původní podobě v oblasti u Třebovic. Nájezd do nejhezčí pasáže okruhu musel ustoupit novému železničnímu koridoru. Po přelomu tisíciletí zde byla hlavní železniční trať přebudována a zmodernizována. Po výjezdu z tunelu se nově odklonila na násep, který původní silnici kříží na povrchu v oblasti nájezdu do Třebovické zatáčky. Před kolejemi je nyní silnice odkloněna vlevo na novou spojku. Na druhé straně kolejí je zbytek původní zatáčky využit jako oplocené skladiště posypového materiálu Správy silnic. Také dva viadukty v úseku za Damníkovem byly rozebrány ..

úsek třebovické zatáčky do roku 2003stejné místo v současnosti...celkový pohled

poloha okruhu..Damníkov..

 

  • Zdroje

    Fotografie ze svých archivů s díky poskytli: J. Novotný, K. Šoukal, Č. Doubrava, Z. Vobořil, J. Caisová, K. Foretník, K. Pokorný, J. David, P. Vašíček a další.. Programy, výsledky: Z. Vobořil, I. Michálek, ing F. Zelenský, J. Nečas a archiv autora

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 17.03.2022
43 , Třebovice, Česko

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...