Kapitoly článku
O motoristické burze nebo veteránském muzeu v Chotusicích u Čáslavi se můžeme dozvědět na internetu téměř vše jediným kliknutím myši. Na motocyklové závody pořádané v šedesátých letech minulého století se však už jaksi zapomělo…
Chotusický okruh
Chotusice jsou dalším, téměř zapomenutým bývalým silničním motocyklovým okruhem v Čechách. Možná proto, že se tam závody krajského přeboru jezdily jen krátce, začátkem šedesátých let. Tehdy byl u nás v platnosti dvoustupňový systém postupu jezdců což znamená, že vítězové přeborů jednotlivých krajů postoupili do mistrovství republiky v dalším roce. Závod se v motoristickém kalendáři uváděl ne podle místa konání, ale byl zapsán a známý podle pořádajícího AMK, tedy Čáslav (podobně závod v Těrlicích - pořadatel AMK Karviná). Středočeský a pražský přebor se v Chotusicích pořádal jako jednodenní závod, stejně jako v nedaleké Zruči nad Sázavou nebo v Kutné Hoře (O cenu stříbrného havíře). Okruh měřil 3500 metrů a téměř celou jednou polovinou protínal obec Chotusice. Pořadatelé z AMK Svazarmu Čáslav v roce 1960 využili k vytyčení okruhu pro první ročník nedlouho předtím vybudovanou novou silnici z Čáslavi směrem do Žehušic. Start-cíl byl umístěn těsně za křižovatkou u osady Druhanice, před kilometr dlouhou rovinou. Statek v těsném sousedství této křižovatky se přímo nabízel jako parkoviště závodních motocyklů a doprovodu.
Za přímým ůsekem silnice po startu jezdci na další křižovatce odbočili do Chotusic na silnici třetí třídy. Průjezd obcí, podobný staré trati v Kopčanech, byl rychlý se širokými travnatými zónami kolem samotné hlavní silnice, ale také se sloupy elektrického vedení a dlažbou.
Vzhledem k dosahovaným rychlostem tehdejších motocyklů byl úsek trati v Chotusicích až na všude přítomné telegrafní sloupy, poměrně bezpečný. Jen jedna pravoúhlá zatáčka měla ve svém výjezdu dům těsně u silnice – levá za kostelem. Problematické byly hlavně přejezdy přes strouhu a potok Brslenku, které byly úzké a některé z obou stran lemovalo kovové zábradlí. Hlavně třetí z nich byl velmi nebezpečný – ve výjezdu z obce. Vděčné to místo pro fotografy, ale právě tyto úseky v kombinaci s nepříliš kvalitním asfaltovým povrchem mimo obec a drobnou kostkou v obci byly hlavním omezujícím faktorem pro možnost pořádání závodů vyšší úrovně.
V roce 1963, tedy při posledním ročníku silničních závodů, pořadatelé přemístili start a cíl do Chotusic, přibližně 100 metrů před kostel. Konec závodů v Chotusicích mělo souvislost se sousedním vojenským letištěm. Začátkem šedesátých let letouny MIG 15, kterými byl vyzbrojen útvar letiště Čáslav rychle zastarávaly a po několika leteckých katastrofách bylo rozhodnuto, že se v roce 1964 v Chotusicích zahájí přestavba letiště pro novou leteckou techniku, kterou měly být bombardéry SU-7. Přestavba, která trvala dva roky znamenala zánik zdejších motocyklových závodů, neboť veškerý stavební materiál a technika byla dopravována po silnicích převážně skrze obec. Chotusický okruh se však dochoval na rozdíl od většiny městských okruhů padesátých a šedesátých let dodnes ve svém původním tvaru. Dlážděný povrch v obci vystřídal asfal a tedy průjezd obcí je dokonce v lepším technickém stavu, než byl původní.
Doplňuje tak naši představu o tom, na jakých silnicích se závodilo dříve nejen v mistrovských závodech, ale i v nižších soutěžích. Samozřejmě, můstky jsou již upraveny, avšak povrch na některých dalších úsecích bývalého okruhu dnes dosahuje stále ještě púvodních parametrů a to včetně jeho šířky…
Vítězové jednotlivých tříd:
Rok 1960: 175 ccm – Tomáš Pieš, ČZ 12 kol
250 ccm – Jiří Srkal, Jawa 12 kol
350 ccm – Milan Chalupník, ČZ-OHC 12 kol
Rok 1961: 175 ccm – Jan Novotný, ČZ 14 kol
250 ccm – Jiří Srkal, Ravo 14 kol
350 ccm – Bohuslav Palička, ČZ-OHC 14 kol
Rok 1962: 175 ccm - Jan Novotný ČZ
Rok 1963: 175 ccm - 1.Jar.Pták, 2.J.Podskalský, 3.J.Tázler, 4.J.Šindler, 5.J.Jindra, 6.J.Rychtařík, 7.J.Libánský
Prozatím víc informací o závodech na této zajímavé trati nemáme. Pokud má někdo chybějící programy, dobové fotografie či jiné informace, prosíme ozvěte se nám, děkujeme..
-
Fotografie ze svého archivu s díky poskytli
B. Lidmanský, J. Novotný, J. Reilich, J. Vojáček, J.Havrlík ml., J. Tázler ml., K. Pokorný a další..
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.