web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Bohumil Staša - 5. kapitola

Bohumil STAŠA - legenda československé silnice: „hned na začátku tréninku jsem byl jeden z prvních, kdo projížděl kolem Ivyho havárie. Když to vypadalo, že silnice opět půjde u nás nahoru, takováhle rána. S odstupem času se to dá hodnotit jako jedna z prvních ran, které smetly silniční závody u nás...“

 

5. kapitola

Nahlédnutí do mistrovství světa - dvě osmá místa v MS

1968 - 1969

Bohumil Staša: „TT jsme vynechali, takže dalším závodem byl můj oblíbený Assen. Opět dvě třídy a opět body. V 500 to bylo sice buch, ale ve třipade 4. flek. Byl to opět jeden ze závodů, kdy jsem poznal, co dokáže publikum. Začal jsem špatně, ve druhým kole jsem byl snad šestnáctej. Okruh mi však seděl, je to jeden z mých nejoblíbenějších, takže jsem šel dopředu. Obecenstvo je taky velice na výši. OpravduAssen jsem cítil, jak mě ženou dopředu a když jsem dojel čtvrtý, měl jsem aplaus. Byl to opravu moc pěknej zážitek, když mně v cizině takhle fandili. Na Holandsko navazuje vždy hned týden GP Belgie, tehdy na rychlíkovém okruhu Spa - Francorchamps. Byl jsem opravu zvědav. Ovšem okruh je skutečně rychlíkový, pouze před cílem jedna vracečka, La Source. Jinak samej rychlej protahovák - okruh pro dobrý motorky. 350 se zde nejely, takže jsem zkoušel štěstí ve 250 a 500 ccm. Ve 250 jsem byl devátý, poslední s plným počtem kol, to mě moc těšilo. Franta Šťastný na 10. místě už byl kolo zpátky. Vyhrál Read průměrem skoro 190 km/h. V půllitrech jsem byl 13., na této trati to víc nešlo. Ago zde tehdá zajel kolo průměrem 208 km/h a celej závod přes 200. Bylo to těžký, když moje motorka měla maximálku tak okolo 230 km/h. Závěr této ceny byl velmi smutný. Opět si člověk ověřil, že všechno může být úplně jinak, než si představuje. V závodě sajdkár se zabili Attenberger se Schillingerem. Tato dvojice předchozí týden slavila vítězství v Assenu a dělala si naděje na titul. Okruh ve Spa rozhodl jinak…

V tomto roce to bylo všelijaký, z Prahy docházely zprávy, že Jawa s MS končí. Nebyla to pravda, ale všichni, co se kolem silnice pohybovali, měli smíšené pocity.“

Bohumil Staša: „dalším závodem byl Sachsenring, hned na něj za týden navazovalo Brno. V Německu jsem jel jen třipade a vypadalo to opět velmi dobře. Hned po dobrém startu jsem se držel vedoucí skupinky a pak to přišlo. Nájezd do cílové zatáčky byl moc rychlý, takže jsem ji přetáhl a už jsem se před tou obrovskou tribunou válel. Honem jsem popad motorku a rychle pryč. Podařilo se, opět jsem útočil a diváci šíleli. Potom ale v mašině hrklo a dotlačil jsem ji na 12. místě za obrovského jásotu publika. Co to bylo platný, body byly pryč.

Spa - FrancorchampsSachsenringJawa 350 V4 - F. Šťastný, Brno 1968: 3. místo, Hockenheim 1969: 3 místoBill IVY

V Brně to bylo pomalu to samý. Parádní trénink - první řada. Jel  jsem moc pěknej závod, nakonec přede mnou jeli jen Ago, Rosner a Šťastný. V posledním kole odešel kondenzátor a zase jsem byl bez bodů. Osmý místo ve 250 mně náladu nespravilo. Co bychom dneska za 8. místo ve 250 dali, co?“

Bohumil Staša: potom to přišlo, napřed k nám vlítli Rusáci s tankama a hned na to přišel podraz od Jawy. Jelikož se Frantovi v Brně zadařilo, už zase byli na koni. Prakticky celou sezónu nevěděli, jestli pojedou svět nebo nepojedou. Ovšem Velkou cenu Severního Irska obsadili a o nás řekli, že nemáme zájem. Mně osobně šlo prakticky o 3. místo v MS, ale to se asi pánům nahoře nehodilo do krámu. Takže v Irsku jel jen Šťastný a s obrovskými problémy byl čtvrtej. Nejvíc mě ale mrzelo, že Caruthers dojel druhej. Na toho jsem měl. A pořadí mohlo vypadat úplně jinak.

Závěr MS byl v Monze, zde jsem byl opět při tom.  A byla to radost. V půllitrech sice buch, ale v třipade 4. místo. Za mnou skončil Spaggiari a Šťastný, o to více mě mrzelo to Irsko. Nakonec jsem tedy měl 7 bodů a skončil jsem o jeden bod za Frantou na 8. místě. Mohlo to být lepší, nebýt té politiky. Koncem srpna odešel taky výbornej kámoš,  J. Hartle, zabil se v Anglii ve Scarborough. Je to krutý!“

Bohumil Staša: v šedesátým devátým byly problémy se čtyřválcem. Ing. Pudil z toho byl na nervy, vleklo se to už třetí rok. Proto byla sezóna MS prakticky shodná s loňským rokem. Ovšem u Jawy se děly věci. V roce 1967 skončila Honda a Suzuki a rok na to taky Yamaha. Takže Read a Ivy byli dalšími hvězdami bez práce. Nakonec přes Frantu Šťastných dostal Ivy angažmá v Jawě. Což bylo pro naši silnici velmi dobré, konečně má někdo na vedení nárok.

Ivy - GP NSR, 350 ccm - 2. místoIvy před Agostinim, Assen 1969stejná zatáčka v Assenu později - Ivyho Jawa prohání MV AgustuBill Ivy - 1969, GP Španělska

Jawa jen s Ivym už jela na GP Španělska, my jsme jeli pochopitelně až na druhý závod do západního Německa na Hockenheim. Další rychlíková trať. Jawy se zde chytly (2. a 3. místo), ale i my jsme byli s Karlem Bojerem v bodech. Od roku 69 platí nový bodový systém, boduje prvních deset. Se sedmým místem jsem byl spokojen, jen to kolo, co jsme dostali, mě mrzelo. Jednolampovka na těchhle rychlíkových nemá šanci a čtyřválec není pořád hotov. Všechno se točilo kolem Ivyho, a tedy Jawy. Pravda ale byla, že kdyby Jawy nejely, tak jim Ivy utekl a bylo hotovo.

V mým oblíbeným Assenu jsem nijak nezářil. Ve 350 buch a v půllitrech 12. místo - nic moc. Zato Ivy řádil! Když jsem viděl jeho motorku po závodech, co šlo prodřít, bylo prodřený. S Frantovou motorkou to bylo nesrovnatelný. Ivy byl malej ďábel. Ovšem na další Velké ceně bylo všechno jinak. Sachsenring opět vystrčil své zuby. Hned na začátku tréninku jsem byl jeden z prvních, kdo projížděl kolem Ivyho havárie. Bohužel svým těžkým zraněním podlehl. Příčinou bylo zadřené ojniční ložisko, Jawy na to velice trpěly. Byl to pro naši výpravu šok. Když to vypadalo, že silnice opět půjde v našem motoristickém sportu nahoru, takováhle rána. S odstupem času se to dá hodnotit jako jedna z prvních ran, které smetly silniční závody u nás tam, kde se nacházejí ještě dnes. Hrabeme se z toho velmi těžko. Jawa z této GP na znamení smutku odstoupila, ale mně se zadařilo - 5. místo ve 350, dalších 6 bodíků.

Bohumil Staša: týden na to se jelo Brno. Na Sachsenringu jsem odjel pár kol se čtyřválcem a zde v Brně jsem na  něm trénoval. Pro závod ale volím jednolampovky. Pěkně jsem se svezl, v půllitrech jsem dokonce první kola závodil s Agem. Nakonec z toho byly pěkný umístění: 250 - 12., 350 - 6., 500 - 3. Ale moc jsem se nemohl radovat. Na Veselce havaroval Franta Boček a za pár dní zranění hlavy podlehl. Bylo to jak v začarovaném kruhu. Jawa přišla během týdne o dva jezdce. Františkovi jsem potom stál v krematoriu u rakve, je to strašnej pocit. Když si člověk uvědomil, že mu bylo 34 let, měl děti… Od Brna Jawa angažovala Grassettiho, vypadal velmi dobře.

Letos to s Irskem konečně vyšlo a do Ulsteru jsme jeli. I když to bylo na vážkách.

 Bill Ivy - Jawa 350 V4 na startu GP Španělska 1969Ivy - co šlo prodřít, bylo prodřený...Bill Ivy, Jawa 4VProgram GP NDR -Sachsenring 1969, zřejmě osudná GP pro českou silnici..Sachsenring 69

Zrovna tam začaly ty bláznivý náboženský nepokoje. Nakonec se jelo, ale spokojený jsem byl málo - 9. místo v půllitrech, těšil jsem se na víc. Ale byl jsem poprvé za kanálem - jízda vlevo, ale našemu sportu tady opravdu rozumí. Sylvio Grassetti - od Brna 69 již ve službách Jawy

A je tady závěr: Velké ceny Itálie a Jugoslavie. V Itálii ve 35O opět sedmý, ale moc jsme se smáli. Grassetti zde předvedl, čeho je schopen, z vyhraného závodu udělal kovbojku, první varování, ale nebylo to bráno vážně. Jugoslávie: ve 350 vyhrála Jawa s Grassettim, já byl čtvrtý, ale to mi náladu nespravilo. Nejel zde Ago, který nejel ani v Imole a mě se v půlitrech dařilo. Poprvé v životě jsem byl v treninku při GP nejrychlejší. V závodě to byla nádhera, všem jsem ujel. Všichni drželi palce, ovšem převodovka mínila jinak. V půlce - drrr, a bylo po ptákách. Smůla. Nakonec zde vyhrál Nash s Nortonem.“

V roce 1969 tedy Bohumil Staša obhajuje 8. Místo ve 350 ccm s 27 body a stává se nejúspěšnějším Čechoslovákem (František Šťastný skončil devátý), v půllitrech byl 23. Nikdo si tehdy vůbec nedokázal představit, že tato umístění v letech 68 a 69 zůstanou do dneška nepřekonána. Vždyť obě naše továrny, Jawa i ČZ měly nyní zbraně, se kterými se dalo jet na titul mistra světa. Ale všechno bylo jinak. Po devatenácti letech najednou v týmu chybí F. Šťastný. Zůstává pouze Grassetti. U ČZ se stále starají více o motokros, než o silnici. Podle toho následující rok 1970 také vypadal….
 

pokračování příště

 
  • Zdroje

    text: Jan Vítovec, úprava: moto-svět.cz,  foto: archiv autora, J. Franek a s dovolením a díky  z archivů dalších fandů a pamětníků....

     

     

Článek byl naposledy upraven: 22.03.2022

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...