web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Bohumil Staša - 11. kapitola

Bohumil STAŠA - legenda československé silnice: „stále jsem jel špičku, takže to nešlo jen tak skončit, ono se sice říká v nejlepším přestat, ale jednomu to nedá. Konečně se i u nás zase jely půllitry a půjčená Suzuki 500 mi hodně zvedla náladu. Potom přišla Honda a byl zde v roce 1985, ten dvacátej titul.

 

Kapitola 11

…vítězství a prohry! 1978 - 1988


Bohumil Staša:
v roce 1981 přišlo moje první rozhodnutí - už nikdy nepojedu v dešti. Dříve mi déšť nevadil, dá se říci, že mi spíše dával šanci na lepší umístění. Jeden zážitek však rozhodl - v Novom Mestě jsem na široširé rovině chytil šmíra, festovního…na těch našich površích to za deště nejde… to jde o život! Oprávněnost mého rozhodnutí mi krutě potvrdily Kopčany - zde se v dešti zabil Karel Navrátil. To mi dodalo. Už jsem byl skoro čtyřicátník, dvě děti, kdepak mokro! To nebylo jako v Prievidzi, teď je to směšný, ale tam jsem si přejel na Číze nohu! Chyt jsem smyk a nějak jsem motorku obtančil, přejel si tu nohu a jel dál. Stávaj se takový věci, myslím, že i Randy Mamola měl podobný výstup. Začal jsem se taky věnovat hokeji, chtěl jsem, aby kluk hrál. Voba jsme tehdy lezli do branky, tady jsem chytil pěknou ránu do nosu - nikdy bych nevěřil, co se do nosu vejde fáče. Kluk však u hokeje nevydržel, má holt benzin v krvi.“

Těrlicko - #2 Staša, #4 Mitošinka1983 - Dymokury - čistý průjezd zatáčkou - to vždy všichni na Bohoušovi obdivovaliB.Staša Hořice - 500ccm, #1 Staša-Honda

Přelom do osmdesátých let je opět s tituly. Pomalu, ale jistě se blíží k číslu dvacet - zdá se to neuvěřitelné.

Bohumil Staša: „stále jsem jel špičku, takže to nešlo jen tak skončit, ono se sice říká „v nejlepším přestat“, ale jednomu to nedá. Konečně se i u nás zase jely půllitry a půjčená Suzuki 500 mi hodně zvedla náladu. Potom přišla Honda a byl zde v roce 1985, ten dvacátej titul. Ovšem, ty poslední tituly, to byla povinnost, ostatní kluci vzhledem k jejich strojům neměli nárok.“

Bohumil Staša: „v roce 1986 ovšem přišlo to „inteligentní“ rozhodnutí, komerční jezdci se nemohou zúčastnit mistrovství republiky. Marky - to chtěli, ale doma nás svézt nenechali. Ještě, že se jelo i pár mezinárodních podniků, kde jsme se mohli ukázat před naším publikem.“

Bohouš Staša tehdy jel za Městec Králové, na klubové trati exhibičně objel několik kol, také ve Strakonicích v neděli pět kol přesvědčoval své příznivce, že ještě umí. Jednu rundu zajel o dvě vteřiny rychleji než vítěz kubatury a mistr ČSSR - Marian Troliga. Ovšem Troligova Suzuki nebyla soupeřem pro špičkový tříválec Honda..… ale to jsme moc předběhli.

B.Staša-Yamaha-zatáčka u vodojemu v HořicíchHonda 500 - Hořice 86start 500 ccm 1986 - Hořice, #1 StašaPiešťany - #25 Staša+Staša jun. - Suzuki 500

 Bohumil Staša: „v posledních letech, kdy jedu jen půllitra a pár závodů ročně, už má větší zájem Bóďa než já. Například v roce 1987 Suzuki neměla na kvalifikaci ME v Mostě, tak jsem v sobotu v noci odjel za klukem, který tehdy jel krajský přebor v motokrose. Já jsem skončil, Bóďa začal a tak jsem u toho pořád.“

Ano, je stále u toho, světlé vlasy, modré oči, knírek, Petra a červená pracovní kombinéza - to je nyní Bohuš Staša sen. Stále přitom, stále hledící dopředu. Co vidí za horizontem? To nikdo neví. Ví se však, že měl šanci vyhrát čtyři GP, ale nepovedlo se mu to.. Mohlo to být dvakrát v Brně, v Opatii a Salzburgu. Rozhodl vždy stroj, nikoliv jezdec.

Bohumil Staša: jeden sen se mi nesplnil. Nevyhrál jsem Grand Prix, i když k tomu bylo párkrát opravdu blízko. Všechny své věnce bych vyměnil za dva, nebo jeden zlatý z Velké ceny!“

Tento obchod se bohužel už neuskuteční, proto se Bohouš nedívá do minulosti, ale do budoucnosti. Snad tam vidí svého syna na stupni nejvyšším! Zatím je to jen  odvážný sen, ale co bude za pět let, kdo ví.

„Poslední kapitola - Kdo ví!?

Ano, to je případná otázka, vždyť vše je relativní. A to Bohumil Staša ví moc dobře.

Hořice - nástup jezdců...Staša v Mostě zahřívá motocykl Suzuki J.Davidovi Městec Králové - 500 ccm - Dymokury 1. Staša, 2. Medek, 3. PecenPiešťany 1985 - otec a syn + Honda - ježdění je opět radost

Bohumil Staša: „v roce 1975 jsem měl smlouvu s Barumem a Mrazírnama. Pochopitelně Barum smlouvu vypověděl , protože jsem měl ještě ty Mrazírny. Jezdil jsem sice Dunlopy, ale každá podpora byla dobrá. Až v závěru své kariery silničního jezdce jsem poznal, co je to slušné zázemí. Firma WERNBERGER, zejména pak pan G. Koch, silně podpořil silniční sport u nás ještě v reálném socializmu. Mě i ostatním - Troliga, Dekánek, Majoroš - to hodně pomohlo a hlavně měl kde začít Bóďa. Nechtěl jsem aby jezdil, měl raději hrát hokej, tam mu zavážou i tkaničky u bot. Kdepak, nedal si říct.“

Bohumil Staša: „musí ovšem jezdit hlavně motodromy, jinak se do světa nedostane. Je to něco úplně jinýho, naštěstí je teď dobrý zázemí a snad se vyhnou i nepříjemná zranění - pak to bude dobré. Je jiná doba! Nejenom že se musí umět, ale musí být hlavně peníze. A to je problém všeho, je to věčně začarovanej kruh, snad se z toho tento krásnej sport jednou dostane. Pak přestanou naschvály, pak to bude dobré. Myslím, že dřív bylo mezi jezdci větší kamarádství, to ale přináší doba - buď úspěch nebo nic!“

Tento proces ovšem probíhá v celé republice, těžko se rovnají narušené vztahy, vznikají třenice ve všech sférách společnosti - nejen na závodní dráze. Snad brzo nastane doba, kdy budou konečně váženi ti, co něco umí. Ale asi je to jen teorie, že?

Bohumil Staša: „hlavně se ale musí taky něco obětovat, samo ještě nikdy nic nevzniklo. Když jsem přijel prvně do Brna, měl jsem oči navrch hlavy. S otcovým autem jsem zde najel hezkých pár kilometrů, některé úseky jsem prošel i několikrát pěšky. Tehdá těch osmnáct kilometrů se nadá srovnat s tím dnešním okruhem, ale poznat se musely oba, jak ten starý, tak ten dnešní. Znalost okruhu je polovina úspěchu. Dnes se to nedá jet amatérsky - tedy, když se chce něčeho dosáhnout. A plný profesionalizmus - to je dřina.“

To jsou slova mistra sportu Bohumila STAŠI seniora, titul zasloužilý mistr sportu si asi nezasloužil, asi měl málo úspěchů! Na jeho závodní šňůru navázal Bohumil STAŠA junior, který se krůček po krůčku přibližuje světovému dění. Zatím 4 tituly v MR v mezinárodní konkurenci. Doba temna snad končí! Osudy B. STAŠI juniora jsou již jinou, třetí kapitolou závodního života rodiny STAŠŮ…

Výsledková část:

 V letech 1961 - 1988 se zůčastnil Bohumil Staša 476 podniků a absolvoval zde 827 startů ve třídách 50, 125, 175, 250, 350, 500, 1000 ccm a klasik.

Umístění: 215 prvních míst, 92 druhých míst, 32 třetích míst a 25 pádů.

Konečné umístění v tabulkách MS:

350 ccm:

1967 - 17 místo - 1 bod

1968 - 8 místo - 7 bodů

1969 - 8 místo - 27 bodů

1971 - 16 místo - 12 bodů

500 ccm:

1968 - 21 místo - 2 body

1969 - 23 místo - 12 bodů

1973 - 32 místo - 5 bodů

 Počet titulů mistra republiky = 20

125ccm: 1966, 1967

175ccm: 1965

250ccm: 1967, 1969, 1972,1973, 1974, 1977, 1980, 1981

350ccm: 1967, 1968, 1969, 1971, 1973,1979, 1980

500ccm: 1984, 1985

 Mistr ČSR = 9

250ccm: 1972, 1974, 1975, 1976

350ccm: 1972, 1973, 1974, 1975, 1976

MEZ závody v Československu (POUZE VÍTĚZSTVÍ):

Hořice:

1969 - 350 ccm - ČZ OHC

1970 - 350 ccm - ČZ OHC 4

1971 - 250 ccm - ČZ

1971 - 350 ccm - ČZ OHC 4

1972 - 250 ccm - Jawa

1974 - 250 ccm - Jawa

1974 - 350 ccm - Yamaha

Jičín:

1967 - 350 ccm - ČZ OHC

1969 - 350 ccm - ČZ OHC

1971 - 350 ccm - ČZ OHC 4

1971 - 750 ccm - ČZ OHC 4

1972 - 750 ccm - ČZ OHC 4

1973 - 350 ccm - Yamaha

1973 - 750 ccm - Yamaha

Těrlice - Zlatý kahanec

1967 - 350 ccm - ČZ OHC

1969 - 350 ccm - ČZ OHC

1972 - 500 ccm - ČZ OHC 4

1973 - 350 ccm - Yamaha

1977 - 250 ccm - JAWA

1985 - 500 ccm - Honda

Piešťany - Cena Slovenska

1967 - 350 ccm - ČZ OHC

1968 - 350 ccm - ČZ OHC

1975 - 250 ccm - JAWA

1984 - 500 ccm - Suzuki

Prievidza - Cígeľ

1970 - 500 ccm - ČZ OHC 4

1971 - 350 ccm - ČZ OHC 4

1971 - 500 ccm - ČZ OHC 4

1972 - 500 ccm - ČZ OHC 4

Banská Bystrica

1977 - 250 ccm - JAWA

1981 - 350 ccm - Yamaha

1984 - 500 ccm - Suzuki

1986 - 500 ccm - Honda

Litomyšl - Morašice

1977 - 250 ccm - JAWA

1977 - 350 ccm - Yamarro

Jindřichův Hradec

1985 - 500 ccm - Honda (závod v létě)

1985 - 500 ccm - Honda ( podzimní závod)

Most

1986 - 500 ccm - Honda

MEZINÁRODNÍ ZÁVODY V ZAHRANIČÍ

( umístění do 3. místa)

VC Rakouska - Salzburk - mimo MS

1968 - 350 ccm - 1.místo - ČZ OHC

1969 - 350 ccm - 1.místo - ČZ OHC

VC Jugoslávie - Opatija - mimo MS

1968 - 250 ccm - 3.místo - ČZ

1968 - 350 ccm - 3.místo - ČZ OHC

Sachsenring - NDR - mimo MS

1973 - 250 ccm - 3.místo - JAWA

1977 - 250 ccm - 1.místo - JAWA

1980 - 250 ccm - 2.místo - VABSTA

Halle - NDR

1967 - 250 ccm - 3.místo - ČZ

Grossraming - Rakousko

1968 - 250 ccm - 1.místo - ČZ

1968 - 500 ccm - 1.místo - ČZ OHC

Zenica - Jugoslávie

1968 – 250 ccm – 3.místo – ČZ

1968 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC

1969 – 250 ccm – 2.místo – ČZ

1969 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC

1970 – 250 ccm – 2.místo – ČZ

1970 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC

1971 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4

1971 – 500 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4

1972 – 250 ccm – 1.místo – JAWA

1972 – 500 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4

Murská Sobota – Jugoslávie

1969 – 350 ccm – 2.místo – ČZ OHC

1969 – 500 ccm – 1.místo – ČZ OHC

Budapešť – Maďarsko

1971 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4

1971 – 500 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4

Imola – Itálie – mimo MS

1973 – 250 ccm – 3 .místo – JAWA

Schleiz – NDR

1975 – 250 ccm – 3.místo – JAWA

1980 – 250 ccm – 3.místo – VABSTA

Talin – SSSR

1982 – 250 ccm – 3.místo – Yamaha

VELKÉ CENY započítávané do MS (mimo GP ČSSR)

 GP Holandska – Assen

1967 – 125 ccm – 11.místo – ČZ OHC

1967 – 350 ccm – 11.místo – ČZ OHC

1968 – 350 ccm –   4.místo – ČZ OHC

GP NDR – Sachsenring

1969 – 350 ccm – 5. Místo – ČZ OHC

GP NSR – Nürnburgring

1968 – 350 ccm – 6.místo – ČZ OHC

1968 – 500 ccm –   5.místo – ČZ OHC

1972 – 250 ccm – 17.místo – JAWA

1972 – 350 ccm – 15.místo – ČZ OHC

GP NSR – Hockenheim

1969 – 350 ccm –   7.místo – ČZ OHC

1985 – 500 ccm – 26.místo – Honda

GP Belgie – Spa Francorchamps

1968 – 250 ccm –   9.místo – ČZ

1968 – 500 ccm – 13.místo – ČZ OHC

GP Itálie – Monza

1968 – 350 ccm – 4.místo – ČZ OHC

GP Itálie – Imola

1969 – 350 ccm –   7.místo – ČZ OHC

1972 – 250 ccm – 11.místo – JAWA

GP Severního Irska – Ulster

1969 – 500 ccm – 9.místo – ČZ OHC

GP Jugoslávie – Opatija

1969 – 350 ccm – 4.místo – ČZ OHC

1973 – 250 ccm – 11.místo – JAWA

GP Jugoslávie – Grobnik

1984 – 500 ccm – 23.místo – Suzuki

GP Rakouska – Salzburgring

1972 – 250 ccm – 11.místo – JAWA

ME (mimo GP ČSSR)

Assen – Holandsko

1985 – 500 ccm – 13.místo – Honda

1986 – 500 ccm – 18.místo – Honda

Vallelunga – Itálie

1984 – 500 ccm – 19.místo – Suzuki

Jarama – Španělsko

1984 – 500 ccm – 20.místo – Suzuki

Hockenheim – NSR

1984 – 500 ccm – 19.místo – Suzuki

GRAND PRIX ČESKOSLOVENSKA - BRNO

 1962-1964 = závod Družby národů

 1965-1982 = MS

 1983-1986 = ME

 1962 – 175 ccm –   5.místo – ČZ

1962 – 250 ccm – 15.místo – ČZ

1964 – 125 ccm –   9.místo – ČZ OHC

1966 – 125 ccm – 10.místo – ČZ OHC

1967 – 350 ccm –   6.místo – ČZ OHC

1968 – 250 ccm –   8.místo – ČZ

1969 – 250 ccm – 12.místo – ČZ

1969 – 350 ccm –   6.místo – ČZ OHC

1969 – 500 ccm –   3.místo – ČZ OHC

1971 – 350 ccm –   2.místo – ČZ OHC 4

1972 – 250 ccm – 14.místo – JAWA

1973 – 125 ccm – 11.místo – MZ

1973 – 250 ccm – 12.místo – JAWA

1973 – 500 ccm –   6.místo – Yamaha

1974 – 250 ccm – 18.místo – JAWA

1975 – 250 ccm – 16.místo – JAWA

1981 – 250 ccm – 26.místo – Yamaha

1983 – 500 ccm – 13.místo – Suzuki

1985 – 500 ccm – 11.místo - Honda

 

pokračování příště

 

  • Zdroje

    text: Jan Vítovec, úprava: moto-svět.cz,  foto: archiv autora, J. Franek a s dovolením a díky  z archivů dalších fandů a pamětníků....

Článek byl naposledy upraven: 17.03.2022

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...