Bohumil STAŠA - legenda československé silnice: „stále jsem jel špičku, takže to nešlo jen tak skončit, ono se sice říká v nejlepším přestat, ale jednomu to nedá. Konečně se i u nás zase jely půllitry a půjčená Suzuki 500 mi hodně zvedla náladu. Potom přišla Honda a byl zde v roce 1985, ten dvacátej titul.
Kapitola 11
…vítězství a prohry! 1978 - 1988
Bohumil Staša: „ v roce 1981 přišlo moje první rozhodnutí - už nikdy nepojedu v dešti. Dříve mi déšť nevadil, dá se říci, že mi spíše dával šanci na lepší umístění. Jeden zážitek však rozhodl - v Novom Mestě jsem na široširé rovině chytil šmíra, festovního…na těch našich površích to za deště nejde… to jde o život! Oprávněnost mého rozhodnutí mi krutě potvrdily Kopčany - zde se v dešti zabil Karel Navrátil. To mi dodalo. Už jsem byl skoro čtyřicátník, dvě děti, kdepak mokro! To nebylo jako v Prievidzi, teď je to směšný, ale tam jsem si přejel na Číze nohu! Chyt jsem smyk a nějak jsem motorku obtančil, přejel si tu nohu a jel dál. Stávaj se takový věci, myslím, že i Randy Mamola měl podobný výstup. Začal jsem se taky věnovat hokeji, chtěl jsem, aby kluk hrál. Voba jsme tehdy lezli do branky, tady jsem chytil pěknou ránu do nosu - nikdy bych nevěřil, co se do nosu vejde fáče. Kluk však u hokeje nevydržel, má holt benzin v krvi.“
Přelom do osmdesátých let je opět s tituly. Pomalu, ale jistě se blíží k číslu dvacet - zdá se to neuvěřitelné.
Bohumil Staša: „stále jsem jel špičku, takže to nešlo jen tak skončit, ono se sice říká „v nejlepším přestat“, ale jednomu to nedá. Konečně se i u nás zase jely půllitry a půjčená Suzuki 500 mi hodně zvedla náladu. Potom přišla Honda a byl zde v roce 1985, ten dvacátej titul. Ovšem, ty poslední tituly, to byla povinnost, ostatní kluci vzhledem k jejich strojům neměli nárok.“
Bohumil Staša: „v roce 1986 ovšem přišlo to „inteligentní“ rozhodnutí, komerční jezdci se nemohou zúčastnit mistrovství republiky. Marky - to chtěli, ale doma nás svézt nenechali. Ještě, že se jelo i pár mezinárodních podniků, kde jsme se mohli ukázat před naším publikem.“
Bohouš Staša tehdy jel za Městec Králové, na klubové trati exhibičně objel několik kol, také ve Strakonicích v neděli pět kol přesvědčoval své příznivce, že ještě umí. Jednu rundu zajel o dvě vteřiny rychleji než vítěz kubatury a mistr ČSSR - Marian Troliga. Ovšem Troligova Suzuki nebyla soupeřem pro špičkový tříválec Honda..… ale to jsme moc předběhli.
Bohumil Staša: „v posledních letech, kdy jedu jen půllitra a pár závodů ročně, už má větší zájem Bóďa než já. Například v roce 1987 Suzuki neměla na kvalifikaci ME v Mostě, tak jsem v sobotu v noci odjel za klukem, který tehdy jel krajský přebor v motokrose. Já jsem skončil, Bóďa začal a tak jsem u toho pořád.“
Ano, je stále u toho, světlé vlasy, modré oči, knírek, Petra a červená pracovní kombinéza - to je nyní Bohuš Staša sen. Stále přitom, stále hledící dopředu. Co vidí za horizontem? To nikdo neví. Ví se však, že měl šanci vyhrát čtyři GP, ale nepovedlo se mu to.. Mohlo to být dvakrát v Brně, v Opatii a Salzburgu. Rozhodl vždy stroj, nikoliv jezdec.
Bohumil Staša: „jeden sen se mi nesplnil. Nevyhrál jsem Grand Prix, i když k tomu bylo párkrát opravdu blízko. Všechny své věnce bych vyměnil za dva, nebo jeden zlatý z Velké ceny!“
Tento obchod se bohužel už neuskuteční, proto se Bohouš nedívá do minulosti, ale do budoucnosti. Snad tam vidí svého syna na stupni nejvyšším! Zatím je to jen odvážný sen, ale co bude za pět let, kdo ví.
„Poslední kapitola - Kdo ví!?
Ano, to je případná otázka, vždyť vše je relativní. A to Bohumil Staša ví moc dobře.
Bohumil Staša: „v roce 1975 jsem měl smlouvu s Barumem a Mrazírnama. Pochopitelně Barum smlouvu vypověděl , protože jsem měl ještě ty Mrazírny. Jezdil jsem sice Dunlopy, ale každá podpora byla dobrá. Až v závěru své kariery silničního jezdce jsem poznal, co je to slušné zázemí. Firma WERNBERGER, zejména pak pan G. Koch, silně podpořil silniční sport u nás ještě v reálném socializmu. Mě i ostatním - Troliga, Dekánek, Majoroš - to hodně pomohlo a hlavně měl kde začít Bóďa. Nechtěl jsem aby jezdil, měl raději hrát hokej, tam mu zavážou i tkaničky u bot. Kdepak, nedal si říct.“
Bohumil Staša: „musí ovšem jezdit hlavně motodromy, jinak se do světa nedostane. Je to něco úplně jinýho, naštěstí je teď dobrý zázemí a snad se vyhnou i nepříjemná zranění - pak to bude dobré. Je jiná doba! Nejenom že se musí umět, ale musí být hlavně peníze. A to je problém všeho, je to věčně začarovanej kruh, snad se z toho tento krásnej sport jednou dostane. Pak přestanou naschvály, pak to bude dobré. Myslím, že dřív bylo mezi jezdci větší kamarádství, to ale přináší doba - buď úspěch nebo nic!“
Tento proces ovšem probíhá v celé republice, těžko se rovnají narušené vztahy, vznikají třenice ve všech sférách společnosti - nejen na závodní dráze. Snad brzo nastane doba, kdy budou konečně váženi ti, co něco umí. Ale asi je to jen teorie, že?
Bohumil Staša: „hlavně se ale musí taky něco obětovat, samo ještě nikdy nic nevzniklo. Když jsem přijel prvně do Brna, měl jsem oči navrch hlavy. S otcovým autem jsem zde najel hezkých pár kilometrů, některé úseky jsem prošel i několikrát pěšky. Tehdá těch osmnáct kilometrů se nadá srovnat s tím dnešním okruhem, ale poznat se musely oba, jak ten starý, tak ten dnešní. Znalost okruhu je polovina úspěchu. Dnes se to nedá jet amatérsky - tedy, když se chce něčeho dosáhnout. A plný profesionalizmus - to je dřina.“
To jsou slova mistra sportu Bohumila STAŠI seniora, titul zasloužilý mistr sportu si asi nezasloužil, asi měl málo úspěchů! Na jeho závodní šňůru navázal Bohumil STAŠA junior, který se krůček po krůčku přibližuje světovému dění. Zatím 4 tituly v MR v mezinárodní konkurenci. Doba temna snad končí! Osudy B. STAŠI juniora jsou již jinou, třetí kapitolou závodního života rodiny STAŠŮ…
Výsledková část:
V letech 1961 - 1988 se zůčastnil Bohumil Staša 476 podniků a absolvoval zde 827 startů ve třídách 50, 125, 175, 250, 350, 500, 1000 ccm a klasik.
Umístění: 215 prvních míst, 92 druhých míst, 32 třetích míst a 25 pádů.
Konečné umístění v tabulkách MS:
350 ccm:
1967 - 17 místo - 1 bod
1968 - 8 místo - 7 bodů
1969 - 8 místo - 27 bodů
1971 - 16 místo - 12 bodů
500 ccm:
1968 - 21 místo - 2 body
1969 - 23 místo - 12 bodů
1973 - 32 místo - 5 bodů
Počet titulů mistra republiky = 20
125ccm: 1966, 1967
175ccm: 1965
250ccm: 1967, 1969, 1972,1973, 1974, 1977, 1980, 1981
350ccm: 1967, 1968, 1969, 1971, 1973,1979, 1980
500ccm: 1984, 1985
Mistr ČSR = 9
250ccm: 1972, 1974, 1975, 1976
350ccm: 1972, 1973, 1974, 1975, 1976
MEZ závody v Československu (POUZE VÍTĚZSTVÍ):
Hořice:
1969 - 350 ccm - ČZ OHC
1970 - 350 ccm - ČZ OHC 4
1971 - 250 ccm - ČZ
1971 - 350 ccm - ČZ OHC 4
1972 - 250 ccm - Jawa
1974 - 250 ccm - Jawa
1974 - 350 ccm - Yamaha
Jičín:
1967 - 350 ccm - ČZ OHC
1969 - 350 ccm - ČZ OHC
1971 - 350 ccm - ČZ OHC 4
1971 - 750 ccm - ČZ OHC 4
1972 - 750 ccm - ČZ OHC 4
1973 - 350 ccm - Yamaha
1973 - 750 ccm - Yamaha
Těrlice - Zlatý kahanec
1967 - 350 ccm - ČZ OHC
1969 - 350 ccm - ČZ OHC
1972 - 500 ccm - ČZ OHC 4
1973 - 350 ccm - Yamaha
1977 - 250 ccm - JAWA
1985 - 500 ccm - Honda
Piešťany - Cena Slovenska
1967 - 350 ccm - ČZ OHC
1968 - 350 ccm - ČZ OHC
1975 - 250 ccm - JAWA
1984 - 500 ccm - Suzuki
Prievidza - Cígeľ
1970 - 500 ccm - ČZ OHC 4
1971 - 350 ccm - ČZ OHC 4
1971 - 500 ccm - ČZ OHC 4
1972 - 500 ccm - ČZ OHC 4
Banská Bystrica
1977 - 250 ccm - JAWA
1981 - 350 ccm - Yamaha
1984 - 500 ccm - Suzuki
1986 - 500 ccm - Honda
Litomyšl - Morašice
1977 - 250 ccm - JAWA
1977 - 350 ccm - Yamarro
Jindřichův Hradec
1985 - 500 ccm - Honda (závod v létě)
1985 - 500 ccm - Honda ( podzimní závod)
Most
1986 - 500 ccm - Honda
MEZINÁRODNÍ ZÁVODY V ZAHRANIČÍ
( umístění do 3. místa)
VC Rakouska - Salzburk - mimo MS
1968 - 350 ccm - 1.místo - ČZ OHC
1969 - 350 ccm - 1.místo - ČZ OHC
VC Jugoslávie - Opatija - mimo MS
1968 - 250 ccm - 3.místo - ČZ
1968 - 350 ccm - 3.místo - ČZ OHC
Sachsenring - NDR - mimo MS
1973 - 250 ccm - 3.místo - JAWA
1977 - 250 ccm - 1.místo - JAWA
1980 - 250 ccm - 2.místo - VABSTA
Halle - NDR
1967 - 250 ccm - 3.místo - ČZ
Grossraming - Rakousko
1968 - 250 ccm - 1.místo - ČZ
1968 - 500 ccm - 1.místo - ČZ OHC
Zenica - Jugoslávie
1968 – 250 ccm – 3.místo – ČZ
1968 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC
1969 – 250 ccm – 2.místo – ČZ
1969 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC
1970 – 250 ccm – 2.místo – ČZ
1970 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC
1971 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4
1971 – 500 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4
1972 – 250 ccm – 1.místo – JAWA
1972 – 500 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4
Murská Sobota – Jugoslávie
1969 – 350 ccm – 2.místo – ČZ OHC
1969 – 500 ccm – 1.místo – ČZ OHC
Budapešť – Maďarsko
1971 – 350 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4
1971 – 500 ccm – 1.místo – ČZ OHC 4
Imola – Itálie – mimo MS
1973 – 250 ccm – 3 .místo – JAWA
Schleiz – NDR
1975 – 250 ccm – 3.místo – JAWA
1980 – 250 ccm – 3.místo – VABSTA
Talin – SSSR
1982 – 250 ccm – 3.místo – Yamaha
VELKÉ CENY započítávané do MS (mimo GP ČSSR)
GP Holandska – Assen
1967 – 125 ccm – 11.místo – ČZ OHC
1967 – 350 ccm – 11.místo – ČZ OHC
1968 – 350 ccm – 4.místo – ČZ OHC
GP NDR – Sachsenring
1969 – 350 ccm – 5. Místo – ČZ OHC
GP NSR – Nürnburgring
1968 – 350 ccm – 6.místo – ČZ OHC
1968 – 500 ccm – 5.místo – ČZ OHC
1972 – 250 ccm – 17.místo – JAWA
1972 – 350 ccm – 15.místo – ČZ OHC
GP NSR – Hockenheim
1969 – 350 ccm – 7.místo – ČZ OHC
1985 – 500 ccm – 26.místo – Honda
GP Belgie – Spa Francorchamps
1968 – 250 ccm – 9.místo – ČZ
1968 – 500 ccm – 13.místo – ČZ OHC
GP Itálie – Monza
1968 – 350 ccm – 4.místo – ČZ OHC
GP Itálie – Imola
1969 – 350 ccm – 7.místo – ČZ OHC
1972 – 250 ccm – 11.místo – JAWA
GP Severního Irska – Ulster
1969 – 500 ccm – 9.místo – ČZ OHC
GP Jugoslávie – Opatija
1969 – 350 ccm – 4.místo – ČZ OHC
1973 – 250 ccm – 11.místo – JAWA
GP Jugoslávie – Grobnik
1984 – 500 ccm – 23.místo – Suzuki
GP Rakouska – Salzburgring
1972 – 250 ccm – 11.místo – JAWA
ME (mimo GP ČSSR)
Assen – Holandsko
1985 – 500 ccm – 13.místo – Honda
1986 – 500 ccm – 18.místo – Honda
Vallelunga – Itálie
1984 – 500 ccm – 19.místo – Suzuki
Jarama – Španělsko
1984 – 500 ccm – 20.místo – Suzuki
Hockenheim – NSR
1984 – 500 ccm – 19.místo – Suzuki
GRAND PRIX ČESKOSLOVENSKA - BRNO
1962-1964 = závod Družby národů
1965-1982 = MS
1983-1986 = ME
1962 – 175 ccm – 5.místo – ČZ
1962 – 250 ccm – 15.místo – ČZ
1964 – 125 ccm – 9.místo – ČZ OHC
1966 – 125 ccm – 10.místo – ČZ OHC
1967 – 350 ccm – 6.místo – ČZ OHC
1968 – 250 ccm – 8.místo – ČZ
1969 – 250 ccm – 12.místo – ČZ
1969 – 350 ccm – 6.místo – ČZ OHC
1969 – 500 ccm – 3.místo – ČZ OHC
1971 – 350 ccm – 2.místo – ČZ OHC 4
1972 – 250 ccm – 14.místo – JAWA
1973 – 125 ccm – 11.místo – MZ
1973 – 250 ccm – 12.místo – JAWA
1973 – 500 ccm – 6.místo – Yamaha
1974 – 250 ccm – 18.místo – JAWA
1975 – 250 ccm – 16.místo – JAWA
1981 – 250 ccm – 26.místo – Yamaha
1983 – 500 ccm – 13.místo – Suzuki
1985 – 500 ccm – 11.místo - Honda
pokračování příště
-
Zdroje
text: Jan Vítovec, úprava: moto-svět.cz, foto: archiv autora, J. Franek a s dovolením a díky z archivů dalších fandů a pamětníků....