web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Nové Mesto nad Váhom

Kapitoly článku

V sedmdesátých letech se silniční závody motocyklů jezdily také na jedné z našich nejzajímavějších, ale zároveň také nejrychlejších a nejnebezpečnějších přírodních tratí. Na Podjavorinském okruhu se jezdila pěkná palba ale, dvě třetiny mezi stromy naplno, zbývající část ve městě a to vše po kluzkém asfaltu...

Podjavorinský okruh

Kdo chtěl vidět pohromadě na Slovensku celou naší domácí silniční motocyklovou špičku, rozhodně si v minulosti nenechal ujít tuto možnost na závodech prNM 1964 mapa, archiv R. Mladýávě v tomto městě. Vzhledem k profilu tratě, ať už ulicemi města v samotných začátkách, nebo později dobře známou dlouhou variantou okruhu je těžké rozhodnout, na jakém místě popularity mezi jezdci byla, ale určitě z historického hlediska už jenom tím, že se tu jelo 12-krát o body do mistrovství Československa, její místo na výsluní patří. Závody v Novém Městě nad Váhom prošly historicky zajímavým vývojem. Okruh zažil poměrně dost variant, v prvním ročníku (1952) měl 1.600 metrů, v posledním roce původní historie (1981) úctyhodných 5.980 metrů, nakonec se po dvacetileté pauze opět vrátil do těch samých prostorů jako na začátku v závodech historických oldtimerů. A pak, že historie končí! V případě Nového Města vesele pokračuje.


1966 N.Mesto n.Váhom tr.350, #25 Korčák, 23# Matis, 4# Haranta, 1# Šťastný, 2# Lakatoš, #27 Velička, 12# Bertoli, #3 BotkoNMnV 1966, start 175ccm, archiv MladýNMnV 1971, 50 ccm: #12 T. Valová, #1 B. Fendrich, #2 Z. Havrda, #4 M. Šobáň, #9 F. Kročka, #16 O. Rint, #15 B. Vaňous.. archiv B.Fendrich

 Jména absolutních vítězů v několika prvních ročnících jako Ejem, Deliman, Srna nebo domácí Horváth tvořili obraz první etapy 1952, 53, 55, 56. Na pátý ročník si diváci museli počkat až d#1-Bima, #25-Korčák, #23-Matis, NMnV, archiv Mladýo roku 1964, dlouhých sedm let bylo ticho. Tehdy přišla doba velkých vítězství Kročky a Horvátha, kterými začala také éra mistrovství Slovenska na této trati. Poprvé tu měl „ federál“ svou premiéru v roce 1967. Po roční odmlce následovaly dva závody ještě na městském okruhu. Od roku 1970 až do posledního závodu v roce 1981 se pak jezdilo na novém okruhu s jedinou výjimkou v roce 1974 - (opět městský okruh 2.875 metrů). Nová trať měřila 5.980 metrů a měla převýšení 35 metrů. Okruh vedl z velké části mimo město, ale byl lemován stromy a telegrafními sloupy. Měl velmi kluzký asfaltový povrch a značná část se jezdila „naplno“, čímž jeho bezpečnost byla často diskutovatelným tématem.

NM 1975: poslední start J. Bursy #10, v první řadě ještě: #1 Baláž, #4 Staša, #2 Novotný, #3 Král, #7 Vašíček, #28 Peroutka, archiv ŠoukalNové Mesto n. V. 1980, 50 ccm na startu, archiv BrzobohatýNM plánek okruhu 1970

V roce 1971 zde nejprve v tréninku těžce havaroval v esíčku u kapličky po zadření motoru své Jawy 350 V4 tehdejší tovární jezdec Zdeněk Bíma (následně potom soudruzi ve vedení Jawy v Týnci n/S rozhodli vývoj tohoto speciálu ukončit..). Dalším velkým vykřičníkem byla tragická havárie Jiřího Bursy v roce 1975 v rychlé pasáži u mlýna. Závod mistrovství republiky tehdy přenášela dokonce ČT v přímém přenosu. Tehdejší tisk tragickou nehodu popisoval doslovně takto: 6. júla 1975 štartoval v Novom Meste nad Váhom v pretekoch triedy do 350 ccm aj 33-ročný Jiří Bursa. V sérii mimoriadne rýchlych zákrut však dostal defekt zadnej pneumatiky a aj keď sa všemožne snažil z tejto situácie dostať a podľa očitých svedkov sa dokonca strafil medzi dvojitý stĺp elektrického vedenia tvaru A, v priekope narazil do ležiaceho betónového stĺpu. Ten ho vymrštil do vzduchu aj s motocyklom, s ktorým počas tohto letu Bursa kolidoval a na zem dopadlo už len jeho bezvládne telo. Pretekár utrpel zlomeninu lebky a namiestě skonal...

Jiří BursaN.Mesto 1977, MR 250ccm, #8 Klátil #7 Novotný, archiv NovotnýN. Mesto 1977, #12 Mitošinka 250 ccm,#7 Novotný, archiv NovotnýHenrich Kurtha

Další těžkou nehodu tu měl hned následující rok Rudo Mitošinka. V pasáži před vlásenkou, vyletěl v levé zatáčce přes horizont a "přistál" na třešni.  Léčení trvalo poměrně dlouho, ale "strýco" se opět dokázal vrátit za řidítka. Tehdy ještě křehké váhy v dalším pokračováním zůstaly na příznivé straně. Zlom nastal při posledních závodech v roce 1981. Ještě byla příliš čerstvá tragická havárie Henricha Kurthy na Sachsenringu a hned na to byly v plánu právě závody v Novém Městě, jenže…silně pršelo. Start závodů se posouval, ale počasí se neměnilo. Závodníci řekli své „ne“. Pak přišel kompromis s tím, že startovat nakonec budou, ale aby nebyli pod tlakem, tak ne o mistrovské body. A to jen kvůli početným divákům, které ani liják nerozehnal. To byl ale i poslední bod za touto etapou historie zdejších závodů.

NMn/V mestský okruh 60 roky, D. GriačNMn/V - okruh 70 roky, D. GriačNMn/V - mapa umístění obou okruhů, D.Griač

 

Podjavorinský okruh: o Cenu Jana Horvátha

Po rozmachu závodů oldtimerů se střetl Peter Baláž (mimochodem 10-ti násobný vítěz) s představiteli města a rokem 2001 se první volnou Oldtimer-show začala novodobá historie závodů na Podjavorinském okruhu o Cenu Jana Horvátha. Další rok byly závody už oficiální a hned o body UEM, tedy Evropského mistrovství. A tak diváci viděli už 6-krát víc jak 200 motocyklů na startu, včetně sidecarů.

Podjavorinský okruh 2005 ME, archiv KvasničkaNové Mesto n/V 2005: ME, L.KvasničkaNMnV 2005, archiv Kvasnička

Párkrát startovaly i auta - veteráni, ale přes prosby až příliš „blbly“ a tím pádem skončily. Současný okruh měří 2.500 metrů, vede ulicemi centra města a je téměř identický jako v začátcích. Pouze se posouvalo místo startu a přibyly kruhové objezdy - k dobru bezpečnosti. Závody dostaly slušnou propagaci i formou místního televizního záznamu…

na startu nové historie, foto MladýPeter Baláž, foto MladýŠolc Ladislav-N.Mesto 2008, foto Mladý

 
  • Zdroje

    Překlad, doplnění a úprava textu článku: autor. Čerpáno z knihy ing. Rudolfa Mladého: Preteky na Slovensku 1948 - 2009, vydané v roce 2010. Spolupracoval: ing. Rudolf Mladý, současné foto a mapy poskytl Dávid Griač. Foto ze svých archivů s díky poskytli: J. Novotný, ing. R. Mladý, D. Griač, K. Šoukal, L. Bělič, L. Kvasnička, J. Brzobohatý, J. David, B. Fendrych a další.. Programy závodů  s díky poskytl K. Šoukal.

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 19.12.2023
Hviezdoslavova 35, 915 01, Slovensko

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...