Kapitoly článku
Další město v záhoráckém regionu, kde se jezdily motocyklové závody. Městský okruh v Malackách byl po dostavbě bratislavské dálnice dosažitelný pro jezdce z celého Československa. Pořadatelským motorem zde byl p. Arnold Gašpar, silniční závody se jezdily až do roku 1984.
Malacky
Záhorácké městečko Malacky patřilo od roku 1971 do roku 1984 k neodmyslitelné součásti rychlostních závodů na Slovensku. Duchovním otcem všech ročníků byl všudepřítomný Arnold Gašpar /* 10.1.1940 + 3.4.1994/, okolo které osoby se v Malackách všechno točilo. Dokonce v prvních třech letech startoval i jako závodník „katalogové“ třídy, kde – jak vzpomínal – hned po odmávnutí šel odevzdávat věnce. Mimo ředitelování působil i jako technik, klub v Malackách měl 13 aktivních závodníků. A to ještě místní aktivisti uspořádávali i tehdy populární motokáry, prostě klub žil sportovně i společensky.
Kdyby jsme spočítali ročníky podle let, tak počty jaksi nevycházejí, neboť aktivitou domácího automotoklubu ZO Svazarmu Štátný majetok n. p. Malacky v letech 1971, 77 a 78 byly ve městě uspořádané dva závody v roce. Tedy kromě podzimního závodu v roce 1978, který se odejel na okruhu v sousední obci Gajary. Začátky patřily závodům sériových motocyklů na městské trati – jak bývalo tehdy tradicí – tedy mezi baráky, chodníky s obrubníky, fůrou sloupů a podobně.
Nic to neměnilo na faktu, že už při třetích závodech se tu jel i závod speciálů 50 ccm. Právě tady byl vidět smysl závodů sériových motocyklů, z kterých se postupně přesouvali jezdci k speciálům, např.: Schotter, Marián Kročka, Čápovci, Sadloň a další. Závody katalogů se udržely až do roku 1980, ale při nich už startovaly mimo 50 ccm i 125-ky speciály v rámci M-SR. V Malackách si vlastně mohl každý vyzkoušet, jaké to je jezdit na uzavřeném okruhu. Stačilo vlastnit cestovní Jawu, nebo oplechovaného Pionýra. Také na Moravě byla v osmdesátých letech vypisována katalogová třída 175 ccm. Upravené motocykly ČZ sport sice vyvolávaly úsměv, ale začít se tak určitě dalo. Katalogové závody, ve světě běžné dodnes, v čechách ke škodě věci nikdy bohužel vypsány nebyly…
Od roku 1977 Malacky přivítaly kompletní slovenskou špičku o domácí body ve všech třídách a to hned dvakrát. Poloha města jako i neskutečné přátelské prostředí přímo lákalo „mimoklasifikovaných“ závodníků od řeky Moravy, a tak mohl divák vidět zajímavé souboje. Vavříny si odnášeli Peter a Imro Majorošové, Dekánek, Marián Srna, Troliga, Mitošinka, Šolc, Kurtha, Hrušecký, Baláž, Samák, Jirka a řada dalších.
O "Putovní pohár předsedy MsNV"
V roce 1981 se na 2.450 metrů dlouhém městském okruhu v Malackách jel poprvé celostátní závod motocyklů třídy MTX 125. Velkou odměnou aktívního pořadatelského sboru bylo zařazení závodů Mistrovství Československa v třídách 50 ccm a MTX 125 v roce 1983, rok na to 80 ccm + MTX.
Samotný okruh osmdesátých let neměl nijak zvlášť kvalitní povrch, tedy kromě úseku startu. Tento prostor dovoloval startovní řady až osmi jezdcůvedle sebe, silnice zde však byla daleko širší! Po první ze čtyř pravoúhlých zatáček se však zúžila mezi domy a obrubníky. Tam byli vidět i věci tehdy málo vídané, když někteří mazáci využívali na výjezdu ze zatáček pro závod vybudované bezpečnostní betonové výplně podél obrubníků, čímž se dostávali mnohdy až na samotný chodník.. Hodně nepříjemné bylo přejíždění soustavy bílých, kluzkých pruhů dopravního značení na křižovatce v široké cílové zatáčce..
XVII. ročníkem v r. 1984 byla daná tečka za závody v Malackách. Napříč tomu, že plány a cíle byly, nic se už na situaci v následujících letech nezměnilo..
-
Zdroje
Překlad, doplnění a úprava textu článku: autor. Čerpáno z knihy ing. Rudolfa Mladého: Preteky na Slovensku 1948 - 2009, vydané v roce 2010. Spolupracoval: ing. Rudolf Mladý, Dávid Griač. Mapy zpracoval: Dávid Griač. Foto, výsledky a dobové materiály ze svých archivů s díky poskytl: ing. R. Mladý, D. Griač, J.Brzobohatý a další
-
Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
-
Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.