web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Sepang

Sepang v roce 1999 opravdu nadchl motoristický svět, když poprvé představil tento nádherně navržený a ultra-moderní autodrom. Je známý především svojí architekturou a střechami nad hlavní tribunou, které připomínají květy ibišku.

Parametry okruhu:

Lokace: Malajsie
Délka okruhu: 5543m
Šířka: 16 m
Nejdelší rovinka: 927,5m
Počet zatáček: 15
Počet pravých zatáček: 10
Počet levých zatáček: 5

Poloha okruhu

Autodrom Sepang se nachází 85 km na jih od centra hlavního města Kuala Lumpuru a je přístupný pomocí moderní dálnice, železnice a sítě rychlostních komunikací. Díky skutečnosti, že je autodrom Sepang situován velmi blízko mezinárodního letiště v Kuala Lumpuru, stává se z autodromu ideální místo pro pořádání různých mezinárodních závodů.

SepangSepang international circuit

Historie

Sepangské Velká cena Malajsie se jela poprvé už v roce 1991 na hrbolatém a úzkém okruhu Shah Alam v Kuala Lumpuru. Jezdilo se tam až do roku 1998, poté se jelo jeden rok na okruhu Johor. Od roku 1999 se již začalo jezdit na autodromu Sepang. První závod Velké ceny motocyklů na Sepangu vyhrál Kenny Roberts se Suzuki.

Autodrom Sepang byl tedy oficiálně otevřen 9. března 1999 premiérem Dato 'Dr. Mahathir Mohamadem. Okruh navrhl německý designér Hermann Tilke ve spolupráci s místní firmou Iktisas Ingenieurs. Výstavba trvala pouhých 14 měsíců a byly použity nejnovější ultramoderní technologie. Okruh byl vybudován na místě, kde byly dříve plantáže olejových palem, což zřejmě zapříčiňuje nerovnost okruhu, která mu bývá občas vytýkána. Autodrom Sepang byl postaven jakožto “přírodní stadion“. Při stavbě bylo potřeba odvézt 9 miliónu kubických centimetrů zeminy. Aby autodrom Sepang opravdu působil jako přírodní, tak bylo po jeho obvodu vysazeno již více než 5000 palem.

Sepang - Haydensepang
SepangSepang

Popis okruhu

Délka autodromu Sepang je 5,543 km a je zde 15 zatáček a 8 rovinek. Dosahuje se zde rychlostí až přes 300 km/h. Autodrom je proslulý svými rychlými zatáčkami a dvěma dlouhými protilehlými rovinkami, které jsou od sebe odděleny ostrým vracákem. Okruh umožňuje dostatek příležitostí k předjíždění, čímž se závody stávají plné napětí a vzrušení. Autodrom Sepang je koncipován tak, že se na něm můžou konat i dva závody najednou. Autodrom se totiž může rozdělit na dva okruhy: severní (2,71 km dlouhý) a jižní (2,61 km dlouhý).

Sepangautodrom Sepang

Architektura na autodromu Sepang je kombinací moderní technologie a malajské kultury. Uprostřed okruhu mezi dvěma nejdelšími rovinkami se nachází obrovská a zcela úchvatná 1,3 km dlouhá dvojitá tribuna, která je stavěná tak, že diváci jsou celý den v příjemném stínu. Na tuto tribunu se vejde až 30 000 lidí. Autodrom Sepang je velmi divácky přívětivý, jelikož z jednoho místa mohou vidět až 50% okruhu. Kapacita autodromu je až 130 000 diváků. Divácky nejzajímavější místo je u cílové zatáčky v bodu zlomu hlavní velké tribuny, nachází se zde tzv. Canopy Tower (nebeská věž) a střecha této části tribuny má tvar podobný jako malajský národní květ, ibišek. Podobný tvar mají i ostatní střechy tribuny. Z tohoto místo je prý výhled až na 70% autodromu Sepang.

Sepang - tribuna

Další informace

U autodromu se také nachází nádherná motokrosová i motokárová trať. V Sepangu panují extrémní klimatické podmínky a počasí se i často mění. Většinou je tedy velmi vlhko, tropické horko a do toho občas přijde nějaká ta tropická sprška nebo i tropická bouře.

Motokárová dráhaMotokrosová trať

SepangAutodrom Sepang - kontakt

Sepang International Circuit Sdn. Bhd.

Jalan Pekeliling
64000 KLIA
Selangor Darul Ehsan
Malajsie
Telefon: +603-8778-2200

Článek byl naposledy upraven: 23.03.2022
Sepang International Circuit 15, Sepang, 64000, Malajsie

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...