Okruh byl vybudován na místě bývalého povrchového dolu, což s sebou přináší jistá specifika, která jinde nenajdete.
Dokážete ho přehlédnout jedním pohledem, neruší Vás žádné terénní překážky (rozdíl v převýšení mezi jednotlivými částmi tratě je pouhých 4,5°) a pokud se jako divák s dalekohledem vyšplháte na monumentální tribunu, můžete si závody opravdu užít se vším všudy. Panorama okruhu dotváří rozlehlý větrný park, který tu rozhodně není zbůhdarma. Připravte se na větrné počasí a pokud se plánujete vydat na trať, rozhodně nezapomeňte mokré gumy. Za tu trochu příprav se nadýcháte úžasné atmosféry, která Vám ještě dlouho zůstane pod kůží….
Několik pikantností z minulosti
Myšlenka na vybudování okruhu se zrodila v roce 1986 a setkala se s poměrně nepochopitelnými protesty. Jak by mohlo zdejším obyvatelům vadit prestižní sportoviště, když byly zvyklí na provoz povrchového dolu? Každopádně po třinácti letech váhání následovala velice rychlá akce: pouhých osmnáct měsíců trvalo vybudování okruhu do provozuschopného stavu…. první akce sice vypadaly jako závody v poušti, ale již v roce 2005 byla návštěvnost koncertu kapely Böhsen Onkelz tak vysoká, že se celý region dostal do stavu nouze.
Úvodní závod před 110.000 diváky byl první z celé řady těch, které musely být přerušeny kvůli dešti a velmi kluzkému povrchu na mladém asfaltu. Odtud se zřejmě tradují vzkazky, že to na Lausitzu za deště ďábelsky klouže.
Alex Zanardi zde přišel o nohy
Vrcholem sezóny v prvním roce provozu byl Champ CAR World Series, který se zde jel poprvé mimo Spojené státy. 150.000 diváků přihlíželo hrozivé nehodě Alexe Zanardiho s Alexem Taglianim, po které prvně jmenovaný přišel o nohy. Již rok na to se Zanardi vrací na stejnou trať ve speciálně upraveném autě s ovládáním pod volantem. Přivítaly ho statisíce lidí dojatých silou, která se nenechala nepříznivým osudem zlomit.
Když se vydáte na Eurospeedway
Přijedete sem po kvalitních německých dálnicích, kam mohou osobní auta zdarma. Počítejte spíše s ubytováním na parkovišti, protože poměrně drahé a těsné boxy si dopřejí jen vyvolení. K dispozici je kvalitní zázemí se sprchami, toaletami a příjemnou restaurací, kde se dalo v roce 2009 za poměrně srovnatelný peníz jako např. v Brně na okruhu najíst. Nepříjemným překvapením se může stát nekvalitně odvodněné parkoviště, nebo tankovací automat v areálu, který neakceptuje tak poměrně běžnou platební kartu jako je Visa. Další benzínka je vzdálená necelé dva kilometry, avšak mimo vlastní areál.
Tuhle trať si nenechejte ujít!
Trať je jistě ta nejdůležitější věc, která Vás zajímá. A máte důvod. Většinou se jezdí v protisměru hodinových ručiček, takže kdo chce šetřit gumy z českých okruhů, přijde si zde na své a konečně sjede pořádně také levou stranu gumy.
Nejširší místo dráhy je 24 metrů a počty zatáček a délka rovných úseků se liší podle jednotlivých variant trati - na konci článku najdete jejich obrázky. Adrenalin se ve Vás vzpění, když řvoucí motorku naklopíte do první zatáčky za startem a schováváte koleno, abyste s sebou nevzali kužely vyznačující aktuální varianty trati. Neopakovatelný zážitek Vám připraví obestavěná cílová rovinka s vysokým plotem, stejně jako klopené zatáčky. Pokud někde nečekaně přepálíte nájezd, můžete bezpečně projet rovně a objet část dráhy po okruhu určené pro DTM. Skvělý způsob jak nalézt a posunout svoje hranice!
Pokud se na Eurospeedway nechcete vydat rovnou na závod (např. CEC s VI racingem) velmi Vám doporučujeme vyzkoušet některou z mnoha agentur, jejichž seznam a termíny jízd naleznete na oficiálních stránkách okruhu.
Vedle známého Mototravelu, DA racingu a IV racingu se česky domluvíte taky v ActionBike, kde Vás navíc na okruh doprovodí přední čeští jezdci jako Jakub Smrž, nebo Michal Drobný. Okoukat techniku jízdy od těchto závodníků může být velmi inspirující!
A pokud jste se právě rozhodli, že tento okruh si v příští sezóně nenecháte ať už jako jezdci, či jako diváci , ujít, držíme Vám palce!
Určitě vyzkoušíte jednu z níže vyobrazených variant okruhu: