web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Phillip Island

Phillip Island je zcela jistě jeden z nejkrásnějších autodromů na světě. Tradice závodění zde sahá až do roku 1926, stálý okruh byl pak postaven až v roce 1956. Autodrom se vyznačuje především dlouhými, rychlými zatáčkami a velkým převýšením. Je zde proměnlivé počasí, nádherné scenérie a všudypřítomní rackové.

Phillip Island

Parametry okruhu

Lokace: Phillip Island, Victoria, Austrálie
Časová zóna: GMT +10
Délka okruhu: 4445 m
Šířka: 11 m
Nejdelší rovinka: 900 m
Počet zatáček: 12
Počet pravých zatáček: 5
Počet levých zatáček: 7

Poloha okruhu

Phillip Island je ostrov, který se nachází u pobřeží Austrálie asi 100km jihovýchodně od hlavního města Melbourne, ve státě Victoria a je přístupný přes most. Na ostrově se nachází národní park s krásnou přírodou a každoročně ho navštíví více než 3,5 milionů turistů. Samotný autodrom je umístěný přímo u pobřeží, což vytváří nádherné scenérie, ale také problémy s racky, kterých je zde mnoho a tak se občas stane, že se některý z racků střetne se závodníkem.. Jednu z nevýhod může být také počasí, které panuje u pobřeží. Častý déšť a silný vítr mohou závody pěkně znepříjemnit.

Rackové mohou být opravdu nepříjemní..most na Phillip IslandPhillip Island

Historie

Starý okruh: První závod na Phillip Islandu se konal v roce 1926 pod názvem „100 Miles Road Race“. Okruh byl na svojí dobu zcela tradiční, byl sestavený z běžných veřejných silnic, které byly po dobu závodu uzavřené a byly ve tvaru obdelníku se čtyřmi zcela stejnými pravými zatáčkami a měřil 10,6km. Okruh se nacházel u letiště na velmi prašné cestě. A tak s postupně zvyšující se rychlostí na okruhu se zvyšovala i jeho nebezpečnost, proto bylo nutné zajistit nějakou bezpečnější trať. Starý okruh existoval až do roku 1935.

Stoner a Rossi na Phillip IslanduVýjezd na cílovou rovinku

Nový okruh: V roce 1951 se skupina šesti místních podnikatelů rozhodla postavit trať novou. Pozemek byl zvolen o 4km vedle od místa původního okruhu na okraji pobřeží a měl docela velké převýšení, čímž je známá i dnešní podoba autodromu. Nejvyšší kopeček byl až 57 metrů, a právě tyto terénní strmosti způsobily překročení nákladů při stavbě a zpoždění otevření tratě. Nová trať tak hostila své první závody až v roce 1956.

DoohanV roce 1962 se závody musely přesunout do Bathurstu, jelikož trať byla ve špatném stavu po závodě automobilů „Armstrong 500“. Okruh byl znovuotevřen v roce 1966 a hostil vytrvalostní závod „Phillip Island 500K“, což byl závěrečný závod Australského mistrovství cestovních vozů, to se zde konalo od roku 1971 do 1977. Poté bylo na okruhu závodění opět pozastaveno kvůli velice špatnému stavu tratě.

V roce 1985 byl okruh prodán firmě „Placetac Pty Ltd“ s plánem na znovuotevření a rekonstrukce okruhu, což se stalo až v roce 1989 po dohodě o dlouhodobé nájemní smlouvě. V roce 1989 tedy došlo k velkolepému znovuotevření autodromu a hned se zde konal 6-9. dubna první závod mistrovství světa silničních motocyklů 500cc kterého zúčastnili např. Wayne Gardner, Wayne Rainey, Christian Sarron nebo Kevin Magee. Závod vyhrál Wayne Gardner k velké radosti obrovského davu fanoušků, kterých bylo více než 90 000. V roce 1990 se na autodromu Phillip Island konal první závod Mistrovství světa Superbiků.

Phillip IslandSjezd z Lukey HeightsPhillip Island

V roce 1991 ztratil autodrom Phillip Island právo na konání závodu mistrovství světa 500cc a to z důvodu, že vláda chtěla zatraktivnit město Sydney a zavést závody tam. V té době se tedy závody MS 500cc pořádaly na okruhu Eastern Creek u Sydney. Až po dlouhých 6ti letech a to v roce 1997 autodrom Phillip Island zvítězil a opět získal práva na pořádání závodu MS 500cc.

V roce 2006 byla provedena rekonstrukce autodromu za mnoho milionů, kterou uskutečnila skupina Linfox, což je současný majitel autodromu. Součástí autodromu je nyní i velká motokárová dráha.

Phillip IslandPhillip IslandPhillip Island

Phillip IslandPhillip IslandPhillip Island

Popis okruhu

Casey Stoner a přejezd přes Lukey HeightsTrať je velice rychlá, dosahuje se zde průměrné rychlosti až okolo 178 km/h. Nejdelší rovinka je poměrně krátká, měří 900m, ale rychlost se vynahrazuje ve velice rychlých zatáčkách a především v té první po startu a poslední před cílem, které jsou opravdu velmi dlouhé, táhlé a dosahuje se v nich rychlostí až okolo 200 km/h. Jedna z nejznámějších částí okruhu je kopec „Lukey Heights“. Jedná se o výjezd do kopce do levé zatáčky přes horizont a následné rychlé klesání do prudké pravé zatáčky. Je to zřejmě nejnáročnější část okruhu a je pojmenována po Lenu Lukeymu, což byl Melbournský podnikatel, automobilový závodník a zároveň i bývalý vlastník okruhu Phillip Island. Další velmi známou a obtížnou částí je zatáčka „Doohan“. Je to první pravá zatáčka po startu, je velice dlouhá, táhlá a najíždí se do ní při vysokých rychlostech.

Phillip Island dle Baylisse

 

Další informace a zajímavosti

  • Valentino Rossi má na této trati úžasný rekord - dokázal zde totiž vyhrát závod mistrovství světa v 5 po sobě jdoucích letech a to 2001 - 2005.
  • Autodrom má veliké Návštěvnické centrum, ve kterém se nachází muzeum historie závodů na Phillip Islandu, vyhlídka ze které se můžete dívat na dráhu, kavárna, vodní zahrady a výběhy pro volně žijící zvířata.
  • Phillip Island je v Austrálii pro turisty velmi oblíbený také kvůli tzv. „Tučňáčímu průvodu“. Jedná se o to, že velké skupiny Malých tučňáků přes den loví ryby v moři a navečer při západu slunce se hromadně vrací do svých obydlí na pláži.
Penguin paradePenguin paradeSimoncelli u výběhu pro klokany

Autodrom Phillip Island - kontaktPhillipIslandCircuitmagnet

Phillip Island Circuit
Cowes VIC 3922
Victoria, Phillip Island
Telefon: +61 3 5952 2710
Fax: +61 3 5952 3160

 
 
Článek byl naposledy upraven: 22.03.2022
Unnamed Road , Ventnor, 3922, Austrálie

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...