Portugalský autodrom v Estorilu je plný kontrastů. I přes to, že má velmi dlouhou cílovou rovinku, tak je to nejpomalejší okruh v kalendáři závodů MotoGP.
Parametry okruhu:
Lokace: Portugalsko
Délka okruhu: 4182 m
Šířka: 14 m
Nejdelší rovinka: 986 m
Počet zatáček: 13
Počet pravých zatáček: 9
Počet levých zatáček: 4
Poloha okruhu
Autodrom Circuito do Estoril - Autodromo Fernada Pires de Silva - se nachází u pobřeží Atlantického oceánu, vzdálen přibližně 30 km od portugalského hlavního města Lisabon. V současné době okruh Estoril hostí Mistrovství světa silničních motocyklů (MotoGP), Mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) a DTM. V letech 1984 - 1996 se zde také jezdily závody vozů formule 1. Díky této skutečnosti okruh Estoril disponuje moderním zázemím s množstvím bezpečnostních zón.
Historie
Autodrom Estoril byl postaven v roce 1972 na skalní plošině u obce Alcabideche, 9 km od města Estoril. Původní délka autodromu byla 4,350 km. Již v počátečních letech se zde jelo mnoho národních závodů. Okruh ale velmi brzy začal chátrat, což byl následek ropné krize v roce 1973 a Portugalské revoluce v roce 1994, vlastnictví autodromu bylo poté převzato státem (1975-78). Stálo to mnoho úsilí než se mezinárodní motosport na okruh v roce 1984 vrátil. Během let měl autodrom Estoril spousty problémů s bezpečností. Po smrti Ayrtona Senny v roce 1994 při Grand Prix San Marina, byla na okruhu přidána šikana Variante, která okruh rozšířila na 4,360 km. Na Estorilu bývají velké boční větry, což trochu připomíná jeho španělský protějšek autodrom v Barceloně, který je i svým rozvržením velmi podobný. V roce 2000 byla provedena rekonstrukce zatáčky Parabolica, což snížilo délku autodromu na 4,182 km, cílem rekonstrukce bylo získat homologaci FIM, aby se zde mohli jezdit právě závody MotoGP. Dne 3.9. 2000, se na autodromu Estoril konala první Velká cena Portugalska motocyklů. Ve třídě 500cc tehdy zvítězil Garry McCoy na Yamaze a ve třídě 250cc zvítězil Daijiro Kato, což bylo jeho první vítězství ve Velké ceně mimo Japonsko. Od roku 2000 se Velká cena motocyklů koná na autodromu Estoril každoročně.
Popis okruhu
Autodrom Estoril je závodní okruh plný kontrastů. Zatímco v nejpomalejší zatáčce se jezdí rychlostí i menší než 60km/h, tak na cílové rovince dosahuje rychlost až přes 325 km/h. Díky tomuto rozdílu je okruh velmi obtížný na nastavení motocyklu. V zatáčce Variante a dalších třech se řadí 1. rychlostní stupeň, je tedy velmi důležité správné zvolení převodových poměrů. Díky těmto čtyřem pomalým zatáčkám je autodrom Estoril nejpomalejším okruhem z kalendáře MotoGP s průměrnou rychlostí na kolo 152.981 km/h. Charakteristickými rysy autodromu Estoril jsou dvě serpentiny, značné výškové rozdíly a nadprůměrně dlouhá cílová rovinka. Zdejší obtížná šikana byla přidána v roce 1994 a patří k jedněm z nejdelších a nejpomalejších zatáček v seriálu MotoGP. Hrbolaté rovinky, dlouhé zatáčky s těžkými brzdnými zónami a šikana ještě zvýrazňují stupeň obtížnosti této trati. Počasí je díky geografické poloze okruhu nevyzpytatelné, povětšinou zde ale bývá teplo a sucho. Z tohoto důvodu je Estoril oblíbeným místem mnoha týmů, které zde testují ještě před začátkem nové sezóny.
Další informace a zajímavosti
Estoril však není pouze závodní okruh. Pokud upřednostňujete i kulturní vložky, jste na správném místě. Estoril je lázeňské městečko, které v minulosti sloužilo jako letní residence šlechticů a králů. Díky tomu se v Estorilu vyvinula kosmopolitní a kultivovaná atmosféra, která se zde drží dodnes.
parkování: v paddocku
boxy: moderní se sprchovým koutem a WC (6x17m)
čerpací stanice: v paddocku
restaurace: v paddocku
stanování: ano
Autodrom Estoril - kontakt
Circuito do Estoril
Av. Alfredo César Torres
Apartado 49
P-2646 - 901 Alcabideche
Portugalsko
Telefon: + 351 21 460 95 00
+ 351 21 460 23 86