Přestupem Milana na vysokou školu do Moskvy, kde v té době pracovali jeho rodiče, byla naděje na slušné celkové umístění a případný postup pryč. Do Československa se dostal až v červnu. Mezitím se bez jeho účasti odjely čtyři mistrovské závody krajského přeboru A+B..
V roce 1984 začal ve sdruženém krajském přeboru silničních motocyklů třídy 250 ccm závodit můj spolužák Milan Vláčil. V průběhu několika let se mu podařilo postoupit až do federálního mistrovství republiky. Autentické zážitky z těchto závodů jsme průběžně zapisovali do tzv. modrého sešitu, který se s odstupem času stal zajímavým svědectvím zachycujícím atmosféru a ducha tehdejší doby. Doplněn o dobové fotografie a dokumenty je modrý sešit nyní poprvé zveřejněn. Předem prosím čtenáře o shovívavost – nikdy jsem nepředpokládal publikaci těchto záznamů, text je původní a není nijak dodatečně upravený.
S E Z O N A 1 9 8 5
250 ccm - sdružený krajský přebor A+B, startovní číslo: 47 - Jawa - Junior
V letošním roce se vedoucí orgány motocyklového sportu snaží vrátit dluh třídě do 250 ccm. Je vypsáno 6 závodů v pořadí Most – Městec Králové – Kolín – Letohrad – Ústí n./O. – Chomutov. První čtyři se jely bez naší účasti, protože Milan, jak jsem už napsal, nemohl dříve přijet z Moskvy. Jak to tam vypadalo:
28.4. MOST (autodrom) – závod se jel společně s P ČSR a tak byl trochu na okraji zájmu (pořadí na konci).
9.5. MĚSTEC (trať v Dymokurech) – po skončení sobotních tréninků se odjel závod oblasti. Pro trojkaře zde byla šance na věnec, neboť ČSR 250 se jelo v neděli.
19.5. KOLÍN (Sendražice) – zde si dvojkaři dělali co chtěli, vyhrál Hřib před Chvátalem a Rychtaříkem.
26.5. LETOHRAD (trať v Mistrovicích) – dokonce s přímým přenosem čs. televize, ale jiného závodu.
V srpnu se měl jet ještě závod v ÚSTÍ n./O., ale ten byl zrušen pro neschválenou trať. A protože odpadly i Malacky a žádná šikovná Morava se nejela, na „tvrdý sedlo“ zasedl Milan až v září.
Kalendář silničních motocyklových závodů vypadal před sezónou 1985 docela dobře, některé závody se ale bohužel neuskutečnily...
VÝSLEDKY
MOST MĚSTEC KOLÍN LETOHRAD
1. Kopal Nechanický Tázler Kopal
2. Tázler Koutník Kopal Tázler
3. Koutník Kopal Konečný Konečný
4. Husák Kánský
5. Zima ml. Konečný
6. Robl
7. Skokan
8. Zima ml.
*****************************************************************
CHOMUTOV 8.9. 1985
Jediný mistrovský závod roku 1985 jsme odjeli v Chomutově. Počasí závodníkům nepřálo. Brzy zrána se spustil déšť a trval až do začátku tréninků. Ovšem my, nenapravitelní optimisti, jsme obuli suché slicky, vždyť trať už pomalu osychala. To se stalo Milanovi v 1. tréninku osudné. Trať po startovní rovince končí ostrým vracákem doprava dolů z kopce a pod most. Na konci rovinky jsou plné brzdy, odřadit až na jedničku, sklopit stroj a rychle ven ze zatáčky. A v tom momentě se to stalo. Snad bylo na silnici trochu oleje nebo větší kaluž vody, v okamžiku největšího náklonu to Milanovi ujelo a už letěl do balíků. To bylo hned v 1. kole, a aby udržel diváky ve varu, tak to ve 4. kole Milan zopakoval. Tentokrát s většími následky. Rozbité plexi, zbroušená kapotáž a páčka brzdy. Po cestě do depa ještě upadla stupačka. No ale hlavně že Milanovi se nic nestalo a už byl po půlhodině úplně v pořádku a celý žhavý do dalšího závodění. Mezitím jsem běžel hledat po trati stupačku a kluci nasazovali univerzály. Tady je třeba pochválit Frantu Houfka, který odvedl 100% výkon a ještě se staral o dobrou náladu v teamu. 2. trénink jsme sice nevystíhali, ale na závod byla motorka připravená dobře a včas. Moc vděční jsme byli Milanu Vašíkovi, který nám nezištně půjčil svoji náhradní duši. Jinak na té vodě v tréninku se dost padalo – dokonce jeden showman na rozjížděcí rovince v depu. A potom v 14:30 začal závod. Díky nedokončenému tréninku startoval Milan z úplně poslední řady. Ale jeho start stál za to. Perfektně seřízená motorka chytla jako víno, jedna odvážná myška mezi dva bédy a páté místo! V průběhu 1. kola se dostal Milan na místo čtvrté za Vašíka, se svojí Yamahou bezkonkurenčního, a další dva dvojkaře Michala Placáka a Vintra. Zatímco Milan Vašíků s Placákem ujížděli, „náš“ Milan se dotáhl na dostřel k Vintrovi. Zezadu je jako blesk dotáhl Pavel Kopal, bezpečný už vítěz letošní oblasti, a tato trojka dělala závod. Kopal lepší v technice, Vintr na rovince, Milan na brzdách. Dravě jedoucí Kopal se jednou dokonce dostal mimo trať. Vintr je svým agresivním stylem jízdy známý již z loňska, ale tentokrát se Milan nedal. Na konci cílové rovinky ho vybrzdil a bylo to. V té chvíli zastavil v depu Placák a tím pádem se Milan s Kopalem tahal o stříbrný věnec. Avšak v 7. kole projel Milan kolem boxů naposledy. Zadřený motor učinil konec nadějím na nejlepší výsledek zatím krátké kariery závodního jezdce. Byla to ohromná smůla a hrozná škoda. Svým dravým stylem (a kousky v tréninku) si Milan získal diváky. Karel Březina to do traťového rozhlasu komentoval slovy „Neříkejte mi, že nejede Vláčil, utrhlo by mi to srdce“. Nebo tak nějak. A zatímco Milan smutně tlačil zpátky motorku, Vašík si bezpečně dojel pro zlatý, Kopal pro stříbrný a Vintr, kterému vadl motocykl, pro bronzový věnec. Tři kola scházela a všechno bylo jinak a jméno Milan Vláčil – Praha 4 by se zase ocitlo na listu vítězů. No ale sport je sport a porážka se musí umět přijmout. A je lepší udělat závod a odpadnout z medailového místa, než se plácat kolem 6. pozice. Chomutovským se až na to počasí závody vydařily. Letos se hodně diskutuje o šikanách (Piešťany, Brno) a trati hodně prospělo, když tento „nádor“ pořadatelé odstranili. Všichni zde vzpomínali na Vláďu Nováka, který se právě v takové šikaně minulý měsíc zabil.
Poznámka r. 2012:
To není úplně přesné, v srpnu 1985 se v šikaně na piešťanském letišti nešťastně zabil Maďar Drápal. Vláďa Novák zemřel o den dříve po pádu v tréninku, když spadl v zatáčce po startu a narazil hlavou do pneumatiky vytyčující trať.
Nejšťastnějším týmem byli určitě Vašíci, neboť Vláďa Skokan udělal stříbrný věnec (ale za čtyřtaktem Vráti Hromádka) a Milan Vašík zlatý a stříbrný a ten mu zajistil postup do federálu 500! Jak Milana známe, nenechá to příští rok na náhodu a možná uvidíme na našich tratích další Suzuki. Jména ostatních chomutovských vítězů: Hatan, Frodl (P ČSR 125) a Sláva Junek (P ČSR 350). I když závod neskončil podle našich představ, odjížděli jsme s dobrým pocitem, že Milan na to má a smůla netrvá věčně. Snad za týden v Opavě…
Poznámky (Milan):
Tentokrát mě to zadření opravdu mrzelo. Proč, to je zřejmé z předešlého textu. A příčina? Pro zkušeného jezdce či mechanika zcela jasná, pro mě právě objevená. Bylo asi jenom +8°C, tedy zima a v tom případě je nutné obohatit směs (my jsme ale jeli trysku 175 jako vždycky) a zakrýt výkonný chladič, aby teplota vody byla 80°C a ne 60°, jako tomu bylo u nás. Prostě chudá směs a studený motor = zadření. Nemaje 37 jel jsem rozetu 35 – je moc malá.
*******************************************************
OPAVA 15.9. 1985
Do Opavy odjížděl Milan s optimismem – motorka je v pořádku a Chomutov ukázal, že stále může jezdit o věnce. O to smutnější bylo zklamání. Problémy, kterých za ty dva letošní závody bylo až dost, začaly už v tréninku. Opět prasklý chladič. A z druhého tréninku se odjela pouze 2 kola, když sportovní komisaři jezdce zastavili, neboť Vláďa Ranný vletěl do stromů. Takže jako v Chomutově – poslední řada na startu.
O průběhu závodu, jak ho líčil Milan:
Jelo mezi námi několik dvojválců. Ty se utrhly hned po startu, ale i mě start vyšel a tak jsem se jich držel jako klíště na 4.-5. pozici. Jedno kolo jsem vyčkával za zády jednoho bédy a ve 2. kole jsem zaútočil. Po kratší rovince tam je rychlá zatáčka přes horizont a delší sjezd dolů k hospodě. Tam je potom pravoúhlý vingl, takže se jede proti zdi. V rychlé „horizontové“ zatáčce jsem neubral a dostal se těsně k tomu bédovi. A hned jsem si řekl – teď ho musím zkouřit na brzdy, ať vidí, jak se má jezdit. Jenže jsem to přehnal. Začalo se mi (od intenzivního brzdění) blokovat zadní kolo a už bylo zle. Řítil jsem se přímo na hospodu rychlostí asi 130 km/h. Jak jsem si všimnul, hospoda už byla zavřená a tak vletět tam na pivo nemělo smysl. Strhl jsem to doprava do úzké únikové cestičky. Pořadatelé ani ve snu nepočítali s tím, že by sem někdo zajel a tak tady nebyly ani balíky slámy. Zato tady stála zaparkovaná auta. Motorka stále nešla zabrzdit, zadní kolo se blokovalo a auta se blížila závratnou rychlostí. Projel jsem mezi nimi, ani nevím jak, a zastavil se asi 1 metr před autem, které bych asi musel přeskočit. Po závodě za mnou přišel ten z dvojválce (Milan Stránský), oči jako pingpongové míčky a říká, co jsi to tam prosím tě dělal, já tam byl jen tak tak a ty mě chceš předjet!
Originální plánek trati v Opavě není k dispozici, tak alespoň takto s pomocí mapy.cz. Trojúhelník mezi obcemi Chvalíkovice, Vršovice, Raduň a Kylešovice měřil 6.500 metrů a jezdil se proti směru hodinových ručiček. Start byl na silnici směrem ke Chvalíkovicím, Milanova „oblíbená“ hospoda (viz text výše) stála na křižovatce v Raduni.
Tak skončila další Milanova anabáze. Letošní sezóna nedopadla nejlépe, dva závody – oba nedojeté a navíc se po Opavě ukázalo, že příčinou smyku byl opět zadřený válec. Píst se může vyhodit a přes zimu shánět nový. Rozeta 35.
Poznámky (Milan): po závodě již nezbývalo mnoho času do mého odjezdu do Moskvy, takže jsem stačil jen sundat válec a motorku uložit k zimnímu spánku – tentokrát do garáže, kde odpočívá přikrytá dekou a velkým igelitem. V lednu, kdy přijedu asi na měsíc domů, bych ji chtěl připravit kompletně na sezónu 1986, což bude docela zabíračka vzhledem k počtu oprav a úprav, které je třeba uskutečnit. Je totiž třeba:
1. vybrousit válec a sehnat píst s kroužkama
2. nechat zaletovat chladič!
3. vyříznout a upevnit plexisklo
4. zalaminovat nádrž
5. sehnat rozetu č. 37
6. opravit šoupátko karburátoru
7. vyrobit vzpěru kapotáže
8. zaletovat sedlo
9. nechat vycentrovat kola
10. vyměnit ložisko v zadním kole
11. upevnit přední blatník
12. podívat se na pravou stupačku
13. ojniční ložisko na klice zkontrolovat - vyměnit
Konečné výsledky sezóny SKP A+B 1985, ve kterých Milan bohužel nefiguruje, protože čtyři závody nemohl absolvovat a ten pátý pro poruchu nedojel...
pokračování příště....
- Podělte se o dobové materiály!
Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky z tohoto nebo i z jiných závodů minulé doby, podělte se s ostatními příznivci motocyklových závodů. Napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o tyto nové dobové fotografie!
- Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.