Kapitoly článku
Každý, kdo měl tu možnost a přijel ve čtvrtek 6.5.2010 na tradiční Suzuki den na Masarykův okruh, určitě neprohloupil. Sice dopolední počasí bylo nic moc, ale po obědě se na nás smálo sluníčko, okruh oschnul a nastaly ideální traťové podmínky, jedním slovem – byla to prostě paráda!
„Prší, prší jen se leje kam Suzuki pojedeme…“, tak přesně tenhle song mi přišel na mysl, když jsme ráno dorazili na brněnský autodrom. Provazce vody zkrápěly trať a vypadalo to, že z ježdění toho moc nebude. Dopoledne bylo ale věnováno Suzuki motoškole, kde se nejezdí nijak rychle a nehledají se limity, takže ta voda zase až tak nevadila. Odpoledne probíhaly volné jízdy, panovaly téměř ideální podmínky, a proto již nebránilo nic okruhovým borcům jet na limitu fyzikální možností motocyklu.
Suzuki den je věnován lidem, kteří vlastní motocykl Suzuki zakoupený v dealerské síti Suzuki Motor Czech.
Jak probíhá Suzuki motoškola?
Je to vlastně velmi podobné jako motoškola, kterou si lze zakoupit na brněnském autodromu nebo kdekoli jinde. Nejprve si projdete krátkou teoretickou částí, kde Vám je vysvětleno to nejpodstatnější z principu jízdy motocyklu, dalo by se to v krátkosti shrnout - být uvolněný a ovládat motocykl přenosem váhy, tak jako třeba na lyžích, rozhodně ne silou. Poté přišla na řadu praktická část, tedy vlastní jízda. Celkem byly k dispozici 4 zkušení instruktoři – Tomáš Mikšovský, Petr Vorlíček, Honza Halbich junior a Petr Kvěch.
Každý se dle svého uvážení zařadil podle své „výkonnosti“ do skupiny A,B C nebo D. Šoupnul jsem se do „Áčka“, čili skupina kterou vodil Tomáš Mikšovský. Prvních 20 minut jsme kroužili mezi kužely na asfaltu za boxy. Tady je pěkně vidět, kdo je v křeči a kdo řídí v pohodě. Pak následovala okruhová část. Vrhli jsme se na „zaplavený“ okruh a celá naše skupinka kroužila za Tomášem, který ukazoval ideální stopu. Po každém kole se první dva ze skupiny přesunuli na konec, takže za instruktorem se vystřídal každý.
Těchto rozjížděk probíhalo několik a jak trať postupně osychala, tak v každé další rundě se postupně zrychlovalo. V poslední rozjížďce, která byla před obědem, se již na téměř oschlé trati jela celkem střelba. Na řadu přišlo také brzdění, to se opět odehrávalo na asfaltu za boxy. Bylo mokro a přitom bylo krásně vidět, jakou výhodu mají za těchto adhezních podmínek motocykly s ABS – dokázali zabrzdit odhadem o třetinu dříve! Přestávky mezi jízdami byly věnovány radám, komentářům a dotazům.
Všichni účastníci se tak dozvěděli všeobecné informace o správné výbavě, o nastavení podvozku, o pneumatikách a o samotném stylu jízdy. Motoškolu bych určitě doporučoval každému, i těm „ostříleným mazákům“, protože zjistíte, že existují věci, o kterých ani nemáte tušení, že děláte špatně, anebo že jdou dělat lépe.
A co volné jízdy, jaké to bylo?
No prostě super. Okruh byl již suchý a dalo se opravdu skvěle řádit. Jelo se ve 30-ti minutových rozjížďkách(!!) a vždy se střídala skupina GSXR a naháči. Ta 30-ti minutová runda, to byl svou délkou vlastně takový malý simulovaný závod. A pokud člověk chtěl, mohl se účastnit celkem 4 těchto jízd, to jsou dohromady 2 hodiny jízdy na závodním okruhu.
Co říci na závěr?
Rozhodně patří velký dík Suzuki Motor Czech za to, že takovouto skvělou akci pořádá pro své zákazníky. Je vidět, že si svých zákazníků váží a to je dobře! Ale není to jenom o ježdění, také potkáte spoustu fajn lidí, se kterými najdete společnou řeč. Na trati se zase určitě najdou výkonnostně podobní jezdci jako Vy a s těmi si perfektně zazávodíte. Určitě je taky možnost využít času a soustředěnou jízdou na okruhu se zlepšit na brzdách a na výjezdech a celkově se zrychlít. A na takovéto honičky a zážitky se jen tak nezapomíná. A to je také důvod, proč bych si koupil Suzuki zase.