Závody mistrovství světa Superbiků v Brně jsou už za námy a tak vám nyní přinášíme reportáž s postřehy a pár zajímavými informacemi z centra dění, tedy z paddocku, doplněné velkou fotogaleriií a včetně krátkého interview s mechanikem továrního týmu Suzuki Alstare.
Ti z vás, kteří jste byli v Brně a měli tu možnost podívat se na pit lane, mi jistě dáte za pravdu, že je to něco naprosto úžasného – vidět tu spoustu závodních motocyklů, mechaniky v akci, závodní techniku a jezdce připravující se na výjezd na trať - jednoduše dýchnout si té neskutečné atmosféry, stojí to za to. A pro ty z vás, kteří tu možnost z nějakého důvodu neměli a nejenom pro ně přinášíme tyto postřehy.
Závodní motocykl specifikace WSBK stojí okolo 140.000 USD, ale čím vším se liší od normálu? Zeptali jsme se mechanika z továrního týmu Suzuki Alstare, zde je krátké shrnutí:
WSBK Suzuki GSXR 1000 K9 má výkon zhruba 215 až 230 HP – dle nastavení a podmínek, životnost tohoto motoru je zhruba 1000km až 1500km, z toho kliková hřídel vydrží tak do 1500km. Kontrola motoru se provádí po takových 800km - a při tom se repasuje zejména hlava válců, což obnáší hlavně výměnu a zabroušení ventilů. Získávání dat z motocyklu, čili datarecording, se děje pomocí spousty senzorů na motocyklu a používá se značka Magneti Marelli. A ještě něco o týmu – ten sídlí v Belgii a stát se zde mechanikem není až zas tak jednoduché. Musíte totiž projít speciální školou, kde si vás vyškolí. A je tu také několik mechaniků z Francie.
A pro zajímavost ještě něco o supersportech. Honda uvádí u svého továrního motocyklu specifikace WSSP výkon 140 HP na zadním kole a se životností je to podobné jako u superbiku.
Jak již byla zmínka, na závodních motocyklech se hojně používá datarecording. Je to snadná a účinná cesta k získání různých dat přímo z těch nejnáročnějších podmínek okruhu. Senzory obvykle nejsou vidět a pokud to lze, tak se používají ty, které jsou na motocyklu standartně určeny pro řídící jednotky – jako napříkad potenciometry škrtících klapek (ty nám udávají jak moc je otevřený plyn), čidlo otáček motoru, atd… Někdy ale nezbývá, než použít snímače navíc, jako v následuících případech. Za pozornost stojí například způsob snímání stlačení podvozku – k tomu jsou využívány přídavné potenciometry na předních teleskopických vidlicích. Tím získáme informace o stlačení podvozku, ale i o rychlosti a zrychlení tlumičů. To lze vhodně použít pro optimální nastavení podvozku. Dobře je to vidět na továrním motocyklu od Hondy. Další zajímavostí je způsob snímání teploty zadní pneumatiky. Obvykle se to děje na třech místech, jako v tomto případě. Opět cenná informace pro vhodné nastavení podvozku a výběr správné pneumatiky.
To je asi vše z postřehů z letošního závodu WSBK v Brně a nakonec vám ještě přinášíme zajímavé snímky z depa a z pit-lane.