Na silničním okruhu ve Dvoře Králové nad Labem se v roce 1955 jel jeden ze závodů tehdejšího mistrovství republiky sajdkár. Jak se závody na téměř identické trati jezdí dnes? O tom jsme se mohli přesvědčit v neděli 22.6.2014...
Cena Františka Šťastného 2014
Krásný okruh vede pouze městskou zástavbou, je to takové motocyklové Monte Carlo. Na dvou křižovatkách jsou vybudovány široké retardéry, které slouží ke zpomalení jezdců a tím i ke snížení průměrné rychlosti. Nejužší místo je v prostoru u kostela, jinak je trať široká a asfaltový povrch na docela slušné úrovni. Lze si představit na této trati i závody novodobých motocyklů, třeba třídy do 125 ccm SP nebo Twiny, respektive Supermona. Počasí na závodění o tomto víkendu bylo slušné, teplota tak akorát. Kromě jedné přeháňky v neděli bylo bez vody. Trať od startovní věže mírně klesá a směřuje do retardéru u spodního vjezdu do depa, kde se říká U fajfky a odtud táhlou pravou zatáčkou ke své nejužší části v zatáčce Na Karlově, odkud se zase stáčí dlouhou levou zatáčkou do nejnižší části okruhu kolem Kohoutova dvora. Poté přichází stoupání k oční škole, kde je další retardér a podél sídliště do kopce s táhlými zatáčkami kolem Korsiky až do nejvyšší části okruhu u čerpací stanice pohonných hmot na výpadovce na Trutnov, kde se ostrou vracečkou doleva, trať stáčí zpět do města. Následuje další pravý vingl a už trať zase klesá mírnou rovinkou kolem firmy Satos. Zatáčkou do pravého úhlu se trať stáčí vlevo, směrem ke startovní rovince, kde je poslední malý zpomalovací retardér U Masaryka, ale to už jsme zpět na cílové rovince u startovní věže.
Bezpečnostní zajištění tratě je na vysoké úrovni, jsou použity zejména velké žoky a pytle. Pořadatelské a traťové zajištění je na špičkové úrovni, vždyť velkou měrou pomáhají a na zajištění závodu se podílí velmi zkušení pořadatelé a traťáci z Hořického automotoklubu. Celý závodní víkend proběhl celkem v pohodě s několika lehkými pády a kromě jedné zlomeniny klíční kosti vesměs bez zranění. Závody byly zajištěny velmi kvalitně i po stránce občerstvení diváků, jen snad chyběl stánek u Petry na výpadovce na Trutnov. Ale to celkem pořadatelé nemohou ovlivnit. Jediným negativem nebo nedostatkem celého víkendu byl malý zájem diváků. Počasí pro diváky bylo přímo ideální a přesto to kolem trati někde vypadalo, že na závody se přišli podívat jen ti, kteří kolem trati bydlí. Motorkáře by bylo možné spočítat na prstech. Vstupné bylo mírné, tak nechápu nezájem fanoušků motoristického sportu z okolí. Nebo se skládáme jen z gaučových fanoušků, kteří strašně fandí motosportu, ale jen u televize? Stálo by snad za úvahu více závod propagovat a využít zejména internetu. Ale o to se musí postarat pořadatel a motocyklové servery včas kontaktovat. Podle nás je to nejefektivnější propagace..!
Diváci mohli obdivovat motocykly s věkem starším než většina diváků, které jsou i po tolika letech v perfektním stavu. Jezdci těchto historických motocyklů v převážné většině již také v důchodovém věku, jsou k nepoznání, když nastartují svůj stroj, jejich věk by jste jim v žádném případě nehádali, a v některých případech se člověk až diví, když jezdec sundá přilbu. Opravdové závody předvedli jezdci strojů nejsilnějších a nejmladších. To již byla palba. To již byly závody. Napínavé souboje rameno na rameni. Vrcholem dne ale byly závody sidecar.
Už pro tento zážitek se vyplatí přijet na závody historických motocyklů podívat. Několik nejrychlejších posádek se doslova honilo až do cíle. Tyto závody se také mohly pochlubit velmi početnou zahraniční konkurencí a nejvíce byla asi vidět výprava závodníků ze Slovinska. I přes nedostatek diváků to byl super víkend a jen ten, kdo nepřijel do Dvora Králové nad Labem mohl litovat.
Akce byla skvělá, standartně pořadatelsky na výši, určitě byli spokojeni jezdci i diváci. Takže se těšíme na další ročník Ceny Františka Šťastného a díky všem Dvorákům. A nesmím zapomenout ani na Hořičáky ☺...
Fotogalerie z neděle:
https://www.moto.cz/clanky/motosport/veterani/426-kralovedvorsky-okruh-2014-nedele#sigProIdc672f7bdad