Jak zazimovat motorku? Zima se opět pomalu blíží a tak nezbývá než se s tím smířit a začít s přípravami na zazimování motocyklu. V článku si rozebereme jak vyřešit zazimování nejdříve přehledně a rychle v jednoduchých bodech a následně si detailně rozebereme všechny aspekty přípravy motorky na zimu. Není potřeba brát tento návod na zazimování přehnaně vážně, ale některé základní body je třeba udělat, aby byla motorka na jaře v co nejlepší kondici. Proto v článku začneme nejdříve přehledným seznamem kroků, kterých se stačí držet.
Hlavní kroky pro zazimování motorky v rychlosti
- Zaparkovat motocykl na vhodném místě, ideálně v garáži.
- Vyčistit motocykl a řetěz, případně i navoskovat a ošetřit kožené části (nepovinné ale doporučené).
- Zkontrolovat a případně vyměnit olej, olejový a vzduchový filtr.
- Odpojit a vyndat baterii (pokud nemáme teplou garáž) a průběžně ji nabíjet.
- Do nádrže dolít vysokooktanový benzín tak, aby byla téměř plná. Případně přidat i stabilizátor paliva.
- Ustavit motocykl do vhodné polohy, ideálně obě kola na samostatný stojan či na hlavní stojan motocyklu.
Pokud kola nejsou ve vzduchu, pak jimi jednou za čas pootočit, aby nevznikaly plošky. - Zabezpečit motocykl proti odcizení.
- Zakrýt motocykl vhodnou plachtou.
Co řešit průběžně u již zazimované motorky
- Jednou za čas dát baterku na nabíječku (pokud není připojena stále v režimu údržby).
- Alespoň jednou za měsíc otočit koly, aby nevznikla ploška na pneumatice (pokud nejsou kola ve vzduchu).
- Nestartujte pravidelně přes zimu motorku. Startování je někdy doporučovaný mýtus, ale motorce to neprospívá.
Pouze by se mohla začít tvořit kondenzace v motoru či výfukovém systému a to určitě nechcete..
Již jsme tedy vypsali všechny jak nutné, tak i dobrovolné body pro zazimování motocyklu a nyní je dále podrobně rozebereme:
Odstavce označené * jsou doporučené ale nepovinné.
1. Čištění a voskování*
Mytí motocyklu před zimou, kdy ho nikdo v garáži neuvidí, se může zdát zbytečné, ale opak je pravdou. Důkladným umytím se předejde možným problémům s případným korodováním částí, na kterých byly například nabalené vnitřnosti hmyzu a podobně. Na mytí používejte ideálně přímo k tomu určené přípravky a hubky či hadříky z mikrovláken. Po umytí motocykl i důkladně osušte. Motocykl můžete umýt i metodou na sucho.
Po umytí by bylo i vhodné povrch navoskovat a vytvořit tak ochranu laku před vlhkostí a rzí.
2. Ošetření kožených částí*
Kůže časem může popraskat a proto je vhodné ji především před zimou vhodně ošetřit. Pro ošetření aplikujte vhodný prostředek na všechny kožené části na motocyklu, typicky jde většinou o sedlo, rukojeti, brašny či různé doplňky (především u chopperů). Prodloužíte tak jejich životnost a budou vypadat stále jako nové.
3. Vyndání a nabíjení baterie
Pokud máte v garáži stabilní teplotu cca 10-20°C, pak není nutné baterii vyndavat, stačí ji pouze odpojit. V opačném případě baterii z motocyklu vyjměte a přeneste ji na nějaké suché místo se stabilní teplotou. Vysoké teploty 25°C a víc nedělají bateriím dobře. Upozornění: baterii hlavně umístěte mimo dosah dětí.
Baterii poté průběžně jednou za čas dobíjejte (cca 1x za 1-2 měsíce) na nabíječce baterií, aby neztrácela svou kapacitu a články nezačaly sulfidovat. Pokud má nabíječka udržovací režim, pak můžete baterku nechat zapojenou na nabíječce i po celou dobu.
4. Řetěz a další pohyblivé části
Pořádně vyčistěte a namažte řetěz a řetězovou sadu vhodným prostředkem. Pro čištění můžete použít některý z dostupných sprejů na řetěz, či ho můžete vykoupat ve vaničce s petrolejem a vyčistit štětcem. Pokud použijete sprej, pak si při stříkání dejte pozor, abyste přípravek nenastříkali i jinam, třeba na kapotu či jiné plastové části a nálepky, které by se mohly umazat či i narušit. Můžete zvážit i variantu, kdy sprej nastříkáte na hadřík, který nepouští vlákna a jím pak řetěz ošetříte. Řetěz následně usušte a namažte mazivem. Nezapomeňte ho také nakonec napnout na vhodnou délku.
Kromě řetězu zkontrolujte a namažte další pohyblivé části jako jsou tlumiče, tlumič řízení a další. Pro namazání je dobré použít sprej WD-40, je dostupný, dobře maže a působí proti korozi. Namazáním mimo jiné zamezíte nárůstu vlhkost a následnému potencionálnímu korodování.
5. Výměna oleje a dalších provozních kapalin*
Olej časem degraduje, může pak vytvářet kondenzaci a je tak nutné ho občas vyměnit. To můžete udělat buď na podzim při zazimování a nebo až při jarní přípravě motocyklu na sezónu, výběr je na vás. Doporučili bychom ale výměnu oleje provádět spíše před zimou, kdy je na to čas, protože na jaře už budete chtít nedočkavě vyjet a tak bude super, když bude motorka již připravená. Hlavní ale je na to nezapomenout a pokud možno dodržovat intervaly dané výrobcem.
Nastartujte a řádně zahřejte motor, ideálně i krátkou projížďkou, pak vypusťte starý olej a nalijte olej nový dle typu motocyklu a manuálu k němu. Nezapomeňte, že starý olej se musí zlikvidovat ekologicky a měl by se tak odvézt do sběrného dvora či na jiné k tomu určené místo (servisy, někteří prodejci olejů apod).
Když už měníte olej, pak určitě vyčistěte a případně i vyměňte olejový filtr a případně i filtr vzduchový.
6. Chladící soustava a kapalina*
Zkontrolujte stav a množství chladící kapaliny. Minimálně jednou za 3-5 let by se měla vypustit a dolít nová. Pokud bude Váš motocykl stát někde v zimě, pak také zkontrolujte, zda máte nalitou adekvátní nemrznoucí směs a případně ji vyměňte.
7. Příprava nádrže a přidání aditiva (stabilizátoru paliva)
Nádrž dolijte téměř do plna (cca 95% objemu) novým benzínem, ten starý je nejlepší nejdříve dojezdit. Na zimu doporučujeme dolít vysokooktanovým benzínem, jelikož neobsahuje buď žádné (100 oktanová paliva) a nebo jen minimum biosložek. Navíc mají lepší čistící schopnost díky aditivům. Dobré je také do palivové nádrže přidat vhodné aditivum, tzv. stabilizátor paliva. Po přidání stabilizátoru motorku na chvíli nastartujte, aby se stabilizátor dostal dál do palivového systému.
Proč? - palivová nádrž, pokud není plastová, může mít tendenci ke korodování při nevyužívání.
Je to dáno tím, že z benzínu po nějakém delším čase, kdy se nepoužívá a pouze stojí v nádrži, začne biosložka postupně klesat na dno spolu s navázanou vodou. Na jaře pak bude na dně nádrže usazená biobřečka, s kterou se nestartuje dobře a motoru to také vůbec neprospívá.. Stabilizátor paliva by měl mimo jiné tomuto procesu bránit.
Navíc, když je nádrž plná, tak v ní není dostatek prostoru pro kondenzaci vody a držení se vlhkosti, která dále prospívá případné korozi.
Ideální řešení je, když před poslední vyjížďkou, či v jejím průběhu na benzínce, nalijete do palivové nádrže stabilizátor paliva a následně dolijete benzín do plné nádrže. Směs se tak při vyjížďce či cestou zpět domů dobře promísí a dostane se i dál do palivového systému.
8. Karburátor*
U karburátorů je vhodné je před zimou vyprázdnit a nechat nahradit novým benzínem, ideálně již se stabilizátorem benzínu. Předejdeme tak zalepení trysek. Umístění vypouštěcích šroubů naleznete v manuálu k motocyklu.
Pokud máte vstřikování, tak to máte jednodušší a nic řešit nemusíte.
9. Kola a pneumatiky
Zkontrolujte tlak v pneumatikách a v případě potřeby je dofoukněte na ideální tlak, případně je můžete na zimu i lehce přefouknout.
Motocykl by přes zimu měl stát v ideálním případě na dvou stojáncích, či alespoň na hlavním stojanu motocyklu tak, aby se kola co nejméně dotýkala země. Pokud motocykl přesto bude stát přes zimu koly na zemi, pak alespoň jednou za měsíc koly stojícími na zemi pootočte tak, aby na nich nevznikla ploška.
Pokud motocykl stojí na stojáncích či na hlavním stojanu (policajt se nepočítá), výrazně tak ulevujete pružinám v tlumičích.
Určitě také zkontrolujte stav brzdových destiček a kotoučů.
10. Zabezpečení motorky
Základem je parkovat na bezpečném místě, ideálně v uzavřené garáži s pokud možno stálou teplotou. Dále je vhodné motocykl uzamknout řetězem, případně nebo i zároveň zámkem na brzdový kotouč (pokud neparkujete na uzamknutém místě, pak jsou zámky samozřejmě nutností).
11. Plachta a uložení ke spánku*
Nakonec, než se rozloučíte a dáte své milované pusu na dobrou noc, je vhodné ji zakrýt plachtou, aby se na ni neprášilo. Plachtu použijte ideálně k tomu účelu stvořenou a prodyšnou, můžete si ji ale i z vhodného materiálu udělat sami. Deku a podobně bychom příliš nedoporučili, jelikož při nevhodném klimatu by se pod ní mohla vyskytovat nežádoucí vlhkost. Do koncovky (koncovek) výfuku můžete dát přímo určený špunt, či kus hadru jako ochranu před hmyzem a hlodavci. Na jaře je ale nezapomeňte vyndat!
To by mělo již být vše, aby byl Váš miláček připraven v pohodlí na spánek a již tak nezbývá než jen čekat na brzké jaro.. :-)