web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Mít či nemít aneb jak na Hyperpro

Nejčastějším doplňkem, který je kupován na motocykl, je asi laděný výfuk, přesněji laděná koncovka výfuku. Relativně snadná montáž, excelentní zvukový projev a někdy i zvýšení výkonu. Vždy je tu však vidina toho, aby to jelo prostě víc. Nicméně zrychlit motocykl nemusíme jenom zvýšením výkonu motoru, existuje tu i jiná, řekl bych efektivnější cesta – a tou je zlepšení jízdních vlastností. 

Tlumiče na Suzuki GSXRToho se dá dosáhnout několika cestami - třeba výměnou pružin za lepší progresivnější typ nebo rovnou celých tlumičů, které jsou plně nastavitelné. Koupit lepší pružiny není až zas tak drahé, ale druhá možnost, tedy výměna kompletních tlumičů, je opravdu nákladná a vyplatí se většinou jen závodníkům. Existuje tu ale i jiná možnost, která je penězi srovnatelná s právě již v úvodu zmiňovaným laděným výfukem, a tou je tlumič řízení. I mě toto rozhodování před nedávnou dobou potkalo a nakonec jsem se rozhodl pro ten tlumič řízení a to hned z několika důvodů. Co to je a jak to funguje jste si mohli přečíst v tomto článku.

Závodní Ducati 996

Když koupíte jenom koncovku výfuku, ne vždy to s sebou nese zvýšení výkonu. Je nutno nejlépe vše optimálně odladit na brzdě a nakonec získáte jen několik koní navíc a nějakou váhovou úsporu. Lepším, ale o to dražším řešením je namontovat celé svody. Výkon vzroste o mnoho více, než jen u koncovky, ale je to také o dost dražší. Nakonec s tím vlítnete na okruh a získáte mírně vyšší top speed a schopnost akcelerace se také díky vyššímu výkonu zlepší. Ale pokud není dobrý podvozek, tak stejně moc neporychlíte.

Leo Vince

Tlumič řízení na DucatiNaopak, tlumič řízení vám žádné koně vůbec nepřidá, zato vám zlepší jizdní stabilitu, kterou oceníte nejenom na okruhu, ale i v běžném provozu. Typická situace – při akceleraci na nižší kvalty má předek tendenci se přizvedávat a při dopadu předního kola zpět na zem je často cítit silné zakmitnutí řidítek. Nemluvě o tom, když absolvujete nějaký skok – jasně neděje se to často, ale když na to dojde… Nebo některé motorky mají tendenci se od určitého náklonu vlnit, to se také často děje při vysokých rychlostech na dálnici v rychlých zatáčkách anebo při přejezdu nerovností. S tlumičem řízení  se všechny tyto problémy posouvají k vyšším hranicím. Při jízdě je ale také cítit, že více práce je na podvozku, čili je nutné ho mít optimálně seřízený – neboli řízení nekmitá, ale je znát, jak při přejezdu nerovností musí všechno, zvlášť ve větších náklonech, žehlit tlumiče podvozku. Tohle milé zjištění mohu potvrdit z vlastní zkušenosti a ten posun je opravdu znatelný. Je možné dokonce v každé zatáčce porychlit klidně i o 10 km/h nebo i více (v jedný dokonce i o 20 km/h…) a stále se cítit bezpečně.

A teď k Hyperpru – známý to nizozemský výrobce tlumičů, pérování a všeho, co s tím souvisí. Jejich výrobky jsou známé svou kvalitou i úrovní technického zpracování a používají se i na závodních tratích. Když si od nich koupíte tlumič řízení je to vlastně komplet dvou věcí – unifikovaný tlumič a montážní sada pro daný typ motocyklu. A Tak se také stalo, že i mě se jeden dostal pod ruku – nebyl nejnovější  a potřeboval malou údržbu. Nakonec z toho byla repase a v dalším se dovíte, jak se rozebírá takový tlumič řízení…

Tlumič řízení HyperproMontážní sada

Hyperpro - dílyPůvodně jsem zamýšlel, že to svěřím odbornému servisu, nicméně žádný takový tu asi neexistuje. A tak mi nezbylo nic jiného, než se o to postarat sám. Když ale disponujete slušně vybavenou garáží, pak i takový „oříšek“ jako je „cizokrajný“ tlumič řízení, není žádný problém. Největší překážkou bylo najít způsob, jak povolit dvě zvláštní matice, které uzavírají těleso tlumiče. Dlouho jsem přemýšlel nad tím, čím to povolit. Nakonec mě ale napadla spásná myšlenka – nástrojem k povolení se staly prozaické kleště na ségrovky. Protože matky nejsou utaženy velkým momentem, tak jdou vcelku snadno povolit. Po povolení matek jde již vše snadno vyjmout a rozebrat. Poté následovalo přetěsnění, neboli výměna spousty O-kroužků a dvou gufer. Tyhle gufera jsou trochu speciální a nebyly téměř vůbec nikde k sehnání. Ve skutečnosti to ani není gufero, nýbrž lineární těsnění na pístnici. Sice to vypadá jako gufero, ale chybí tomu to pérko na břitu. V tomto případě to bylo v rozměru 10x14x3 a v počtu dvou kusů. Po vyčištění a výměně všech těsnění, následovalo opětovné složení s obnovením olejové náplně. Za zmínku stojí to, že viskozita oleje velmi ovlivňuje tlumící schopnost – čím viskóznější, neboli česky hustší olej, tím větší odpor tlumení to dělá. Tímto se tedy dá velmi efektivně ovlivnit charakteristika tlumiče. Pochopitelně olej by se měl používat hydraulický do tlumičů, tyto oleje totiž nepění. Po naplnění a složení již zbývá poslední krok – a tím je montáž na motocykl. Pokud je k dispozici originální montážní kit, pak je to otázka minutky. A poté jen vyrazit na silnici a užívat si…

Jak povolit matkyJak povolit matky

Pístnice HyperproHyperpro

Byl bych nerad, aby tenhle článek byl chápán jako nějaké populistické gesto proti laděným výfukům.  Spíše jsem chtěl poukázat na alternativu, která existuje a určitě stojí za zvážení. Jasně, nejlepší je mít obojí, ale pokud člověk musí vybírat jaký doplněk na motocykl pořídí, pak jistě stojí za to se zamyslet nad tím, co opravdu požadujeme. Jestli chceme nepřeslechnutelný zvuk a když se zadaří, tak i nějákého koně navíc anebo pro porychlení jít cestou zlepšení jízdních vlastností. Stojí to totiž skoro stejné peníze…

 

Článek byl naposledy upraven: 23.03.2022

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...