Určitě se vám to již někdy stalo – jedete po silnici a před vámi je dobře známá zatáčka, rychle na brzdy, podřadit, zvolit nájezdovou rychlost a vlítnout do ní. Kolenní slider škrtá o asfalt, mírně narovnat a už v menším náklonu pravé zápěstí již dává povel k ostrému výjezdu. Plynový heft se otočí o citelný kousek a v okamžiku to zuřivé stádo několika desítek koní už natírá zadní gumu na asfalt...
A v tom se to stane, zadek motocyklu začíná předbíhat, jezdec se lekne, pustí plyn, řidítka plácají ze strany na stranu… Jo, přesně tak, právě teď vám motorka pěkně „nafackovala“. A to je přesně případ, kdy je tlumič řízení neocenitelný. V tom lepším případě se to samo po několika kmitech uklidní, v tom horším to pěkně bolí – a nejenom ten motocykl.
V angličtině pro to mají pojem tank-slapper, my tomu říkáme, že nám motorka „nafackovala“, ale co to vlastně znamená? Ve skutečnosti jsou klasické motocykly náchylné ke dvěma typům kmitání řízení.
Tím prvním je charakteristické kmitání předních vidlic kolem osy řízení, jinými slovy řidítka kmitají ze strany na stranu, ale zbytek motocyklu, tedy to na čem sedíte, zůstává téměř neovlivněn. Vlastně je to podobné jako u nákupních vozíků v supermarketu – když jim občas při jízdě kmitá kolečko. Typické hodnoty frekvence kmitání jsou obvykle od 4Hz do 9Hz. To už je docela fofr, když vám řízení plácá ze strany na stranu třeba pětkrát v sekundě.
Ten druhý typ kmitání je trochu opak toho prvního – kmitá rám motocyklu, tedy to na čem sedíte, okolo osy řízení. Když dojde k tomuto typu kmitání, pak vlastně kmitá celý motocykl, neboť dochází tak trochu k obojímu kmitání a z pohledu jezdce je to opravdu velmi nebezpečné.
A co všechno ovlivňuje sklon motocyklu ke kmitání?
Je toho řada, ale při určitých zjednodušujících předpokladech lze odvodit matematický model popisující tyto dva typy kmitání – tím se tu ovšem zabývat nebudeme. Nicméně hlavními parametry, které toto kmitání ovlivňují jsou zejména:
- Přední geometrie motocyklu, hlavně stopa a úhel hlavy řízení
- Moment setrvačnosti řízení vzhledem k ose řízení
- Boční tuhost pneumatiky
To také vysvětluje, proč jsou některé motocykly ke kmitání a k určitému neklidu při řízení více náchylné, než jiné. A to je právě důvodem k osazování motocyklů tlumiči řízení.
Ale jak vlastně funguje ten tlumič řízení?
Součástka, která se montuje mezi rám a přední vidlice, vytváří moment, který působí proti úhlové rychlosti řízení relativně vzhledem k rámu. Lidově řečeno – dělá to odpor proti kmitání řízení, a to je to, co my chceme.
A kde se bere ta odporová síla?
Všechny tlumiče řízení jsou založeny na tom samém principu. Vždy je jedna část tlumiče uchycena pomocí čepů a kulových kloubů pevně k rámu a druhá část k řízení. Uvnitř tlumiče se pohybuje pístnice v olejem zaplněném válci. Olej protéká skrz otvory v pístnici a to způsobuje odporovou sílu, která vyvolává moment. Velikost otvorů v pístnici lze obvykle seřizovat – tím se ovlivňuje průřez otvorů pro průtok oleje a tím pádem i velikost útlumu.
No dobře, když už ten tlumič řízení mám, tak jsem v bezpečí?
Ne tak docela, pořád zde existuje reálné nebezpečí, ale práh nebezpečnosti se posouvá znatelně dále – ať už z pohledu rychlosti, kdy vzniká nebezpečné kmitání, anebo z pohledu nerovností na vozovce. A platí zde také to, že ač se řízení znatelně zklidní a motocykl bez kmitání drží zvolenou stopu, o to větší práci přebírají tlumiče podvozku a jsou tím pádem náchylnější k nevhodnému nastavení.
Další zajímavostí je, že supersportovní motocykly jsou ke kmitání řízení náchylné trochu více. To je způsobeno tuhostí rámu. Motocykly s méně tuhým rámem prokazují náchylnost ke kmitání řízení v mnohem nižších rychlostech. Naopak supersporty s velmi tuhým rámem přímo spoléhají na funkci tlumiče řízení ke stabilizaci ve vysokých rychlostech. To je také důvodem, proč jsou dnes všechny High-Tech motocykly tlumičem vybaveny již v základu.
Tlumič řízení nemá pochopitelně jenom samé výhody, jeho největší slabinou je negativní dopad na „lehkost řízení“ při manipulaci a v malých rychlostech – neboli řízení trochu ztuhne. I to ale výrobci řeší – buď elektronickou regulací pomocí solenoidového ventilu nebo otočně nastavitelným kolečkem.
A existuje tu také nějaká alternativa?
V poslední době jsou zprávy o výzkumu tzv. kompenzátoru řízení. Toto řešení by mělo přispět ke stabilitě jedoucího motocyklu a odstranit negativní stránky konvenčního tlumiče řízení. O tom ale někdy příště.
Kolik to tak stojí a kdo to vyrábí?
Cena tlumiče se pohybuje zhruba od 5000Kč do nějakých 12000 až 15000Kč. Dá se říci, že dražší tlumiče jsou lepší z hlediska použitých materiálů. Mezi tyto výrobce patří například švédský Öhlins nebo nizozemská značka Hyperpro. Dalšími jsou třeba Arrow, WP (White Power), LSL, belgická značka Toby, japonská Kayaba a další. Všichni tito výrobci nabízejí klasické provedení s lineární pístnicí. Výjimkou je pouze značka GPR, která nabízí tzv. rotační tlumič řízení.
Tlumič řízení se opravdu vyplatí mít i přes jeho jisté zápory – tím je zejména těžší řízení při manipulaci. Z mého pohledu je však toto pouhá maličkost, důležitější je to, že vás to v každé zatáčce zrychlí klidně i o 10km/h a dodá pocit bezpečí, díky kterému půjdete do hlubších náklonů a nebudete se bát vzít za plyn dříve a razantněji, než kdykoli předtím.
Ovšem jeho použití se nezaměřuje výhradně na jezdce, kteří rádi využívají plný potenciál svého stroje. I tzv. "krajináři" nebo lidé jedoucí jen tak na pohodu tlumič řízení jistě ocení - třeba při dálničních přesunech v táhlých zatáčkách při vyšších rychlostech nebo při jakémkoli nechtěném a necitlivém manévru. Jeho funkcí je totiž hlavně zvýšit bezpečnost při jízdě a to je také důvodem proč je v dnešní době tolika výrobci montován na sériové motocykly již z výroby.