“Italské stroje jsou nespolehlivé.” Možná jste už takové tvrzení slyšeli. Platí to ale pro vše, co se k nám z Itálie dostane? Pro Alfu Romeo nejspíš ano. Co ale Aprilia nebo Ducati? Zaměřme se na Aprilii, konkrétně model Shiver, který patří k nejkrásnějším a cenově dostupným sportovně-cestovním motocyklům.
Italská kráska v číslech
Aprilia Shiver je na trhu k dostání s dvouválcovým “véčkem” a objemy 750 nebo 900 ccm. Větší objem dostal model roku 2017, výkon se však oproti sedmsetpadesátce nezvýšil. Menší motor nabízí 70 kW, což je mnohdy více než nabídnou současné maloobjemové motory osobních automobilů. 95 koní se předvede už od 4 500 otáček, možná pěti tisíc. Zátah pokračuje přes hranici 10 000 otáček za minutu, kdy zasáhne omezovač. To bychom měli výkon motoru...
Shiver 750 se s točivým momentem dostane na hodnotu kolem 79 Nm (Shiver 900 má 90 Nm) a díky nízké hmotnosti jde o velmi hbitou krásku. Na sucho motocykl váží 189 kilogramů, se všemi náplněmi pak 210 kg. Na cestovní mašinu, která musí být pohodlná za každé situace, to je tak akorát.
Jízdní vlastnosti Shiveru
Shiver nabízí ABS a třístupňový volič jízdních režimů. Tím můžete za pár vteřin kompletně změnit charakter celého motocyklu díky změně odezvy na přidání plynu. Vybrat můžete z režimů Rain, Touring nebo Sport. První režim je už podle názvu vhodný na mokré silnice - zátah není okamžitý a výkon nabíhá plynule, hodnota kroutícího momentu je navíc snížena o 25 procent. Cestovní poloha je určena pro optimální zrychlení i s ohledem na spotřebu.
U režimu Sport se vám pak zastaví dech - na stovku se dostanete, ještě nezařadíte trojku. Nestihnete to. Ostrá jízda si sice vezme z nádrže svou odměnu, proč si to ale nevychutnat naplno!
Díky vyššímu sedlu se bez problémů sveze i dvoumetrový řidič, při vyšších rychlostech nesmí však vážit jako moucha - mohl by ze Shiveru uletět :)
Spolehlivost z Itálie
I přes časté tvrzení o nespolehlivosti italských strojů, na Shiver se můžete zkrátka spolehnout. Kromě propracovaného motoru a skvělého podvozku vás i při sportovní jízdě podrží dva obrovské přední kotouče, na kluzkém povrchu pak ABS. Výhodou protiblokovacího systému na Shiveru je fakt, že zasahuje až při začínajícím pískotu pneumatik - tedy na hranici ztráty přilnavosti. Servisní interval je nastaven na rozumných 10 tisíc kilometrů.
Co na Shivera říká konkurence?
Přímých odpovědí na tuhle otázku je poměrně dost - vybírat můžete nejen z dalších italských značek, ale také z kraje Kawasaki, Suzuki nebo Honda. Univerzální motocykl, jako je Aprilia Shiver, budete hledat těžko.
Suzuki nabízí z podobně stavěných modelů například modely Bandit 650SA, SV650 ABS nebo GSR750, která je Shiveru nejblíže. Nabídne o 10 kW silnější motor, vzhledem ovšem konkurovat ani zdaleka nemůže.
Kawasaki přímého konkurenta nemá. Z cestovně-sportovních motocyklů můžete vybírat z řady Z - model Z650 má “pouze” 50 kW a ze Z900 s 93 kW už může jít mnohým motorkářům mráz po zádech. Kromě toho se jedná spíše o sportovní motocykl, který je ohodnocen mnohem vyšší cenovkou.
Možná to mnohé z vás překvapí, ale Honda na tom není o moc lépe, než třeba Suzuki. I přesto se tu najde pár motocyklů - CB650F s 63 kW nebo CB1000R, která má už 92 kW. To je z podobně cílených motocyklů Honda vše.
Správná volba pro každou příležitost
Nejblíže Shiveru 750 je tak Suzuki GSR750 nebo cestovní Honda CB650F. Máme tu tři stroje na výběr - který z nich je tedy nejlepší? Bezpochyby záleží na vzhledu - každému se líbí něco jiného.
Někdo pak ocení silnější motor nebo chce naopak slabší pro pohodovější a bezpečnější jízdu. Aprilia Shiver je ale jedním z nejuniverzálnějších motocyklů vůbec - na silnici udělá hodně parády, při cestování je Aprilia pohodlná a při občasném svezení na okruhu se neztratí.
Hodnocení motorkářů v bodech
Z recenzí motorkářů víme, že je Shiver spolehlivý stroj, se kterým si užijete spoustu zábavy.
+ silné střední pásmo otáček
+ skvělé brzdy
+ úžasný ostrý zvuk už v základní výbavě
+ ovladatelnost
- menší dojezd
- při pomalé jízdě slušně vyhřívá sedlo