web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Bott Morlaco 1000 - prototyp ze země koridy

Kapitoly článku

Myšlenka na počátku byla jasná - vzít motor spolu s kyvkou z Fireblada 954 a postavit okolo toho motorku, která by byla lehčí, užší a ve všech směrech lepší než původní CBR. Ne, tohle není žádná přestavba nebo něco podobného, to je nový naprosto ohromující motocykl postavený ze stárnoucí Hondy.

Morlaco je název pro španělský druh býka a ne náhodou byl vybrán i pro pojmenování tohoto motocyklu. Za vším stojí španělský inženýr David Sanchez z Madridu, který projekt vede od začátku, tedy od roku 2002. Tento motocykl, který využívá řady netradičních technických řešení, byl původně zamýšlen jen pro závodní dráhu. Mezitím se však do tohoto projektu zapojilo více lidí a postupem času byl vytvořen i design pro odvozenou silniční verzi. Tu karosoval holandský designér Hugo van Waaijen.

David Sanchez je španělský strojní inženýr a je odborník na počítačem podporované konstruování (CAD) a na metodu konečných prvků (MKP).

Hugo van Waaijen je holandský designer, který navrhl design motocyklu Bott Morlaco 1000. Na svém kontě má také design různých vnitřních a vnějších ploch na vozech Mercedes, Porsche, Hyunday…

Silniční varianta designu a společné šasí

Jak bylo napsáno v úvodu, Morlaco používá motor a zadní kyvnou vidlici z Hondy Fireblade 954. Důvod byl docela logický: „Vybrali jsme Fireblada, protože kyvka je uložena a přišroubována na bloku motoru. To umožňuje jednodušší konstrukci rámu, protože se nemusíme starat o pevnost a životnost konstrukce právě v problematické oblasti uložení zadní kyvné vidlice.“

Přední zavěšení

Neobvyklý způcob zavěšeníMorlaco nepoužívá vpředu klasické teleskopické vidlice, ale jiný neobvyklý způsob zavěšení - jakousi obdobu lichoběžníkové nápravy u automobilů. Dvě nestejně dlouhá ramena, která jsou na jedné straně otočně uložena v rámu a na druhém konci tvoří hlavu řízení (ta je analogií kulových čepů u auta). K hlavě řízení je přišroubována příhradová konstrukce, na jejímž dolním konci je uchyceno přední kolo a brzdové třmeny. „To nám dává možnost nastavitelné geometrie a anti-dive efektu“ dodává David Sanchez. Celý tento systém předního zavěšení je odpružen pomocí jedné centrální pružící a tlumící jednotky značky Technoflex.

Horní ramenoDolní rameno

Ramena předního zavěšení jsou asi nejkritičtějším místem z hlediska konstrukce a nejvíce zatíženými součástmi z celého motocyklu. Spodní rameno je namáháno více a to zejména při brzdění. A David Sanchez k tomu vysvětluje: „Protože rameno je široké a kratké, tak jeho tvar není zcela ideální k tomu, aby se dosáhlo optimálního rozložení zatížení. Nicméně jsem zvolil tento tvar, protože pak zbývá větší prostor pro chladič. Ten je tímto ramenem vlastně celý obklopen.“ Z MKP analýzy (viz. obr.) je dobře patrné, jak je spodní rameno namáháno a kde jsou jeho nejkritičtější místa. „Vezmeme-li v úvahu, jakou spolehlivost musí mít tyto součásti, tak jsem zvolil celkem dosti naddimenzovanou konstrukci, která se vyznačuje vysokou bezpečností. Nicméně do budoucna je tu možnost tuto konstrukci ještě více optimalizovat a zlepšit“, dodává David Sanchez. Původně bylo voleno z asi deseti různých možností provedení, nakonec byla vybrána taková volba, která zaručuje i přes svou vyšší hmotnost největší spolehlivost. Materiálem je hliník.

MKP analýza spodního ramena - faktor bezpečnostiMKP analýza horního ramena - faktor bezpečnosti

Ramena jsou realizována jako CNC obrobek, tím pádem zde nejsou žádné svary, které by se mohly projevit jako slabina. A navíc tyto obrobky mají nízkou hmotnost a vypadají designově více než dobře. „Když jsme měli tvar ramen hotov, poslali jsme CAD data dodavateli a během několika hodin jsme je měli hotovy a mohli jsme je namontovat na motocykl.“ dodává David Sanchez.

CNC obrobky obou ramenCNC obrobky obou ramen

David Sanchez:

„Jestliže chci udělat skvělou práci, potřebuji mít okolo sebe kvalitní lidi s tím samým nadšením pro daný projekt a se značnými znalostmi v jejich oboru.“

Příhradový rám

Porovnání původního rámu CBR s novým příhradovým rámemNa fotce můžete nejlépe vidět rozdíl mezi původním rámem Hondy Fireblade a novým příhradovým rámem motocyklu Bott Morlaco 1000. „Jedním z našich cílů bylo udělat motorku menší a užší, než původní CBR. A to hlavně v oblasti kolen. To nám také pomohlo udělat užší kapotáž a tím pádem zlepšit aerodynamiku“ vysvětluje David Sanchez. Materiálem je ocel a trubky jsou svařeny metodou TIG. A jak David Sanchez dodává: „Ocel mám rád, protože se dobře svařuje a dosahuje dobrého poměru mezi hmotností a tuhostí a má lepší únavovou pevnost oproti hliníku.“

Uchycení motoru v příhradovém rámu

 

Článek byl naposledy upraven: 23.03.2022

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...