Kapitoly článku
Myšlenka na počátku byla jasná - vzít motor spolu s kyvkou z Fireblada 954 a postavit okolo toho motorku, která by byla lehčí, užší a ve všech směrech lepší než původní CBR. Ne, tohle není žádná přestavba nebo něco podobného, to je nový naprosto ohromující motocykl postavený ze stárnoucí Hondy.
Morlaco je název pro španělský druh býka a ne náhodou byl vybrán i pro pojmenování tohoto motocyklu. Za vším stojí španělský inženýr David Sanchez z Madridu, který projekt vede od začátku, tedy od roku 2002. Tento motocykl, který využívá řady netradičních technických řešení, byl původně zamýšlen jen pro závodní dráhu. Mezitím se však do tohoto projektu zapojilo více lidí a postupem času byl vytvořen i design pro odvozenou silniční verzi. Tu karosoval holandský designér Hugo van Waaijen.
David Sanchez je španělský strojní inženýr a je odborník na počítačem podporované konstruování (CAD) a na metodu konečných prvků (MKP).
Hugo van Waaijen je holandský designer, který navrhl design motocyklu Bott Morlaco 1000. Na svém kontě má také design různých vnitřních a vnějších ploch na vozech Mercedes, Porsche, Hyunday…
Jak bylo napsáno v úvodu, Morlaco používá motor a zadní kyvnou vidlici z Hondy Fireblade 954. Důvod byl docela logický: „Vybrali jsme Fireblada, protože kyvka je uložena a přišroubována na bloku motoru. To umožňuje jednodušší konstrukci rámu, protože se nemusíme starat o pevnost a životnost konstrukce právě v problematické oblasti uložení zadní kyvné vidlice.“
Přední zavěšení
Ramena jsou realizována jako CNC obrobek, tím pádem zde nejsou žádné svary, které by se mohly projevit jako slabina. A navíc tyto obrobky mají nízkou hmotnost a vypadají designově více než dobře. „Když jsme měli tvar ramen hotov, poslali jsme CAD data dodavateli a během několika hodin jsme je měli hotovy a mohli jsme je namontovat na motocykl.“ dodává David Sanchez.
David Sanchez:
„Jestliže chci udělat skvělou práci, potřebuji mít okolo sebe kvalitní lidi s tím samým nadšením pro daný projekt a se značnými znalostmi v jejich oboru.“
Příhradový rám
Na fotce můžete nejlépe vidět rozdíl mezi původním rámem Hondy Fireblade a novým příhradovým rámem motocyklu Bott Morlaco 1000. „Jedním z našich cílů bylo udělat motorku menší a užší, než původní CBR. A to hlavně v oblasti kolen. To nám také pomohlo udělat užší kapotáž a tím pádem zlepšit aerodynamiku“ vysvětluje David Sanchez. Materiálem je ocel a trubky jsou svařeny metodou TIG. A jak David Sanchez dodává: „Ocel mám rád, protože se dobře svařuje a dosahuje dobrého poměru mezi hmotností a tuhostí a má lepší únavovou pevnost oproti hliníku.“