V Morašicích se konal vzpomínkový den na silniční závody motocyklů, které se jezdily v sedmdesátých letech minulého století na zdejším okruhu. Pod článkem je přiložena malá fotogalerie z této fantastické akce..
Z historie: Silniční motocyklové závody se do Morašic přestěhovaly ze sousední Litomyšli, kde se poprvé jelo již v roce 1928 a závodilo se od té doby na několika variantách trati. První Morašický trojúhelník se jel v roce 1973, jako mistrovství ČSR-A. V letech 1974-75 se zde jelo takzvané finále mistrovství ČSR a mezi vítězi se objevila pouze tři jména: Bohumil Staša, Bedřich Fendrich a Zbyněk Havrda. V roce 1976 byly Morašice součástí mistrovství ČSSR a dvě vítězství vybojoval Peter Baláž. Vrchol a bohužel i závěr přišel v roce 1977, kdy se zdejší podnik jel jako mezinárodní závod Poháru míru a přátelství. Tím skončila zlatá éra silničních závodů na Litomyšlsku.
Po loňské vzpomínkové besedě na motocyklové závody v Moravanech u Kyjova a po letošní v Novém Mestě nad Váhom, uspořádala parta nadšenců vzpomínkovou a velmi vydařenou akci také v Morašicích u Litomyšle. První silniční závody se v této malebné a nenápadné obci jely v roce 1973 a není tedy divu, že se po padesáti letech rozhodli místní na tento podnik zavzpomínat. Nápadu motocyklového nadšence a milovníka historické techniky Martina Šikla se chytila vlastní rodina, kamarádi, pamětníci, nadšenci a hlavně paní starostka obce Morašice Pavlína Jarešová.
V sobotu 17.6.2023 se milovníci motocyklové historie sjeli do centra Morašic. Středobodem vzpomínkové akce byla budova místní Masarykovy základní školy, kterou zdejší žáci kompletně vyzdobili motocyklovou tématikou. V prostorách školní tělocvičny probíhala výstava dobových fotografií, dokumentů, trofejí a závodních artefaktů. Návštěvníci měli možnost zhlédnout také 8 mm barevný film z historie Morašického trojúhelníku. Na hřišti vedle školy byly vystaveny historické motocykly, převážně členů Veteran klubu Litomyšl.
Jen pár kroků od školy, v prostorách bývalého startu a cíle, probíhala výstava dalších historických motocyklů. Tentokrát však závodních speciálů. Diváci mohli mimo našich Jaw a Čezet obdivovat také motocykly ESO, CKB, DUCATI nebo speciál postavený legendárním slovenským závodníkem Františkem Kročkou. Na zdejší návsi bylo také množství stánků s občerstvením a kolem poledne byl tento prostor kompletně zaplněn návštěvníky.
Ve 13. hodin přivítala oficiálně paní starostka Jarešová všechny přítomné a představila vzácné hosty z řad bývalých závodníků, kteří na Morašickém trojúhelníku v minulosti bojovali o vítězství. Nejúspěšnějším jezdcem na zdejší trati byl legendární Bohumil Staša, který zde vyhrál celkem 7x. Tento fenomenální závodník nás však navždy opustil v roce 2019. Druhým nejúspěšnějším jezdcem byl znojemský Bedřich Fendrich, který se letos dožívá 80 let a nyní v Morašicích nemohl chybět. Tento bývalý tovární jezdec TATRANu vyhrál na zdejší trati celkem 4x. Za svou kariéru získal 8 titulů mistra ČSSR a vyhrál 31 závodů mistrovství republiky. O jeden titul mistra republiky více, tedy celkových 9, získal další legendární závodník Zbyněk Havrda z Hradce Králové. Ten si tuto akci v Morašicích také nemohl nechat ujít a doplnil svého bývalého závodního rivala, ale zárověň velkého kamaráda B. Fendricha na startovní čáře. Přidal se také vítěz z Morašického trojúhelníku 1977 Miloš Sedlák a z dalších závodníků minulosti můžeme jmenovat Jana Dobiáše, Jiřího Davida nebo Petra Bouška z nedalekého Ústí nad Orlicí. Po oficiálním uvítání přišla na řadu ukázková jízda historických závodních motocyklů, po trati bývalého Morašického trojúhelníku.
Dobový safetycar TATRA 603 řídil Josef Flídr, který tuto funkci vykonával již v 70. letech. Po odstartování se motocykly různých objemových kubatur vydaly na 3300 metrů dlouhý okruh z Morašic směrem na Litomyšl a přes obec Lažany zpět do Morašic. Pořadatelé nezapomněli ani na bezpečnost jezdců a nejnebezpečnější místa na trati obložili balíky slámy. To jenom umocnilo atmosféru starých závodních časů. Diváci, kteří lemovali silnice si mohli téměř sáhnout na jedoucí motocykly. Tak blízko u trati se zvědavci tísnili. Vidět, slyšet a také cítit závodní motocykly na trati byl velký zážitek. Po krátké přestávce přišel start další ukázkové jízdy, tentokrát historických cestovních motocyklů z Veteran klubu Litomyšl. Těchto motocyklů byl opravdu velký počet a diváci mohli vidět nepřeberné množství typů, kubatur a značek. Od předválečných Jaw, ČZ, či Pragovek, přes kývačky, panelky, sidecary, mopedy i pionýry. Po dojetí jízdy program pokračoval dál. V tělocvičně byl stále zájem o výstavu fotografií a stejný zájem byl i o promítání filmu. Po takovém senzačním dni bylo logické volání veřejnosti po opakování této akce i v následujících letech. Je však na pováženou, jestli to u takových výročních vzpomínkových událostí má smysl. Padlo také několik návrhů na obnovení závodů na Morašickém trojúhelníku. To je ale vzhledem ke stavu a profilu tratě v současnosti asi nemyslitelné. Ale kdoví, nikdy neříkej nikdy a třeba budeme v budoucnosti opět mile překvapeni.
Velké poděkování patří: Martinovi Šiklovi, jeho rodině a známým, paní starostce a obyvatelům Morašic a okolních obcí, dobrovolníkům a nadšencům, sponzorům, vystavovatelům motocyklů a členům Veteran klubu Litomyšl a všem, kteří se na této unikátní akci podíleli!
https://www.moto.cz/clanky/motosport/veterani/905-vzpominkovy-den-na-silnicni-zavody-motocyklu-v-morasicich#sigProIdf1b86e22a0