Uplynulý víkend se již potřetí konalo Mistrovství světa vytrvalostních závodů silničních motocyklů FIM Endurance World Championship sezóny 2018/2019. První osmihodinový závod sezóny proběhl v sobotu 11.5.2019 na slovenském okruhu Slovakia Ring nedaleko Bratislavy (8 Hours of Slovakia Ring).
Kvalifikace proběhly už ve čtvrtek, a to zpravidla na mokru, když pro pády byly vyvěšeny rovnou dvě červené vlajky. V sobotním ranním tréninku už však bylo sucho a polojasno, takže se jezdci a týmy mohli naposledy připravit na odpolední závod. Zajímavé také bylo, že spolu s motorkami jsme mohli v pátek a v neděli vidět tréninky a závody aut série FIA WTCR. Pořadatelé odvedli skvělou práci, vše proběhlo bez komplikací a na závěr nás čekalo i malé překvapení. Na závody se přišel ve svém volném čase podívat i závodník z Moto3 Jakub Kornfeil.
Závod začal ve 12:00 hod. a předpokládalo se nevyzpytatelné počasí. Nakonec se závodilo jak na suchém, tak i na mokrém a osychajícím povrchu, a tak si týmy i jezdci museli poradit s různými, a hlavně měnícími se podmínkami. Závod je velmi náročný nejen pro jezdce, kteří se ve třech někdy i v méně střídají asi po 40 - 80 min., ale také pro techniku, která musí vydržet celých osm hodin náročné jízdy v náročných podmínkách a ideálně bez závady.
Z prvního místa startoval Niccoló Canepa z týmu YART-Yamaha, následován Mike Di Meglio z týmu F.C.C. TSR Honda France a Gregg Black z týmu Suzuki Endurance Racing Team. Za český tým Fany Gastro BMW Motorrad by Mercury Racing startoval Karel Hanika z šestého místa. V kategorii Superstock startoval také český tým Extéria KSPCS Racing Team by EKO. Z českých zástupců jsme mohli vidět závodit ještě Karla Peška v týmu Energie Endurance a Ladislava Chmelíka v týmu GSM Racing. Slováci se mohli těšit na svůj tým Maco Racing.
Karel Hanika měl skvělý start, kterým se dostal na 2. místo za Canepu, postupně se ale před něj dostaly tovární týmy a jezdil tak kolem 5. místa.
Po 2 hodinách vedl tým Honda Endurance Racing za ním tým YART Yamaha a třetí Suzuki Endurance Racing.
Kolem 3 hodiny bohužel český tým Fany Gastro BMW Motorrad by Mercury Racing zradila technika, a tak musel ze závodu odstoupit kvůli problému s elektronikou, který bohužel nešel rychle opravit. Po pádu Randy de Punieta z týmu Honda Endurance Racing jel na první místě tým YART Yamaha. Randy se však rychle vrátil na trať a udržel týmu druhé místo. Třetí místo držel tým Suzuki Endurance Racing. F.C.C. TSR Honda France se po technických problémech dostala na třinácté místo. Domácímu týmu Maco Racing se dařilo a dostali se na šestnácté místo. Devatenáctý pak byl tým Energie Endurance 91, kde jel Karel Pešek a devětadvacátí český tým Extéria KSPCS Racing Team by EKO.
V půlce závodu se na prvních pozicích nic nezměnilo. Tým F.C.C. TSR Honda France, úřadující šampioni, se stíhací jízdou dostali na devátou pozici. Začalo se však zhoršovat počasí a v dálce byly vidět bouřkové mraky.
Kolem 5. hodiny závodu se do čela dostal tým Honda Endurance Racing, když tým YART Yamaha byl penalizován za vyhrožování nožičkou jezdce Marvina Fritze. Třetí se stále držel tým Suzuki Endurance Racing a tým F.C.C. TSR Honda France to dopracoval už na 5. místo. Do hry se však už dostávalo počasí, když začínalo pršet.
Po 6. závodní hodině bylo stále hlavním tématem počasí a týmy tak řešily jaké pneumatiky použít. Trať na chvíli začala osychat, ale pak se znovu rozpršelo a všichni tak museli zpomalit a řešit, zda přezout na mokro či ne. Randy De Puniet se však rozhodl pokračovat stále na suchých a co nejvíce tak zvýšit náskok týmu Honda Endurance Racing. Nakonec však při další zastávce v boxu při výměně jezdce Randyho za Yonnyho Hernandeze zvolil tým obutí na mokro. Druzí stále YART Yamaha, třetí Suzuki Endurance Racing a čtvrtý již tým F.C.C. TSR Honda France. Slovenský tým Maco Racing se držel čtrnáctý.
V 7. hodině závodu se podařilo týmu YART Yamaha dohnat čelo závodu, zřejmě díky volbě pneumatik na mokro, když tým Honda Endurance Racing zvolil pneumatiky přechodné. Pak se však Yonnymu Hernandezovi z týmu Honda Endurance Racing podařilo opět Niccolo Canepu z YART Yamaha dohnat a zvýšil svůj náskok na prvním místě. Po výměně v boxu se do závěrečného souboje pustili z prvního místa Randy de Puniet - Honda Endurance Racing a Niccolo Canepa - YART Yamaha, když třetí tým Suzuki Endurance Racing ztrácel už 1 kolo. Bohužel však Randy de Puniet spadl a tím skončily i šance týmu Honda Endurance Racing na vítězství či přední místo v závodě.
V poslední hodině závodu začalo opět pršet, a tak se muselo zase přezouvat na mokro, když se zpět vrátila i opravená motorka týmu Honda Endurance Racing na 10. místě. První jel YART Yamaha, druhý Suzuki Endurance Racing a třetí F.C.C. TSR Honda France, pak VRD IGOL Pierret Experiences a Wepol Racing. Slovenský tým Maco Racing jel stále na čtrnáctém místě.
Vítězně nakonec projel cílem rakouský tým YART - Yamaha s 218 odjetými koly a druhý tým Suzuki Endurance Racing, který se tak dostal do čela průběžného hodnocení šampionátu. Třetí místo obsadil tým F.C.C. TSR Honda France. Honda Endurance Racing skončila nakonec osmá. Slovenský tým Maco Racing dojel na 14. místě, GSM Racing s jezdcem Ladislavem Chmelíkem na 20. místě, Energie Endurance s Karlem Peškem na 21. místě a Extéria KSPCS Racing Team by EKO na 29. místě.
Na stupních vítězů jsme si pak mohli užít, kromě bouchání šampaňského a radosti všech vítězů, i ohňostroj jako malé překvapení a zpestření.
Tak jako minulý rok byly závody hodně napínavé. Tentokrát kvůli počasí měli všichni účastníci možnost vyzkoušet si své schopnosti a techniku za různých a hlavně měnících se podmínek. Bylo to hodně náročné, ale určitě si to všichni i diváci užili a už teď se těšíme na 4. závod této sezóny na osmihodinovku v Orscherslebenu.