Na jednom z nejhezčích přírodních okruhů světa se odehrál již 53. ročník slavného závodu 300 zatáček Gustava Havla. Reportáž z krásného, ale i smutného závodního víkendu..
53. ročník 300 zatáček Gustava Havla Hořice 16.-17.5. 2015: Svátek českého roadracingu
V květnu se neslaví jen výročí konce druhé světové války, ale také se slaví svátek českého roadracingu, byť je teprve začátek motocyklové sezony a už je tu i její vrchol. O uplynulém víkendu se jely tradiční hořické zatáčky nebo-li již 53.ročník 300 zatáček Gustava Havla. Za možnost zúčastnit se a být součástí tohoto svátku v Hořicích děkuji Ladislavu Kočímu a celému hořickému AMK.
Sobota. Napříč tomu, že se stalo snad tradicí, že na Zatáčkách vždycky prší, je luxusní počasí, sice žádné vedro, ale je slunečno a teplo tak akorát. I když v sobotu jsou pouze treninkové jízdy, vůbec se netrénovalo, ale jela se taková palba, že se rekordy tratě v jednotlivých třídách oklepávaly v základech. Nejblíže k překonání rekordu tratě byl domácí pilot Marek Červený na krásné Kawasaki ve třídě do 600 ccm, který zaostal za rekordem tratě o pouhé tři desetiny vteřiny i přesto, že rekord drží Michael Pearson na motocyklu o třídu vyšší, tedy na motocyklu o objemu do 1000ccm, tedy na litru. První na trať vyjela tradičně spojená třída skutečných závodních strojů, ale bývalých - tedy dvoutaktních, tak zvaných GP o objemu 125ccm a 250ccm, doplněná o třídu do 250ccm ale upravených cestovních dvoutaktních strojů, tedy sport production, tedy SPP. Společnou kvalifikaci těchto tříd vyhrál Anders Blacha z Dánska na Yamaze 250GP, před Henrikem Voitem z Německa a před domácími Pavlem Navrátilem a Michalem Šlezarem. Michal Šlezar byl zároveň nejrychlejším ve třídě do 250ccm SPP. V nejsledovanejší třídě do 125ccm GP byl nejrychlejším domácí Michal Savinkov, před opět domácím Oldřichem Podlipným, a následovali zahraniční jezdci a v Hořicích taktéž skoro domácí piloti a to Christopher Eder a Steffen Gramer. Nejvíce přihlášených jezdců bylo ve třídě produkčních motocyklů do 125ccm SPP a to přes padesát. Jelikož je propustnost tratě pouhých 36 jezdců, musela se tato třída rozdělit do dvou kvalifikačních skupin, ze kterých postoupili jen ti nejrychlejší jezdci. Do první řady se v nedělním závodě postaví Martin Sedlo, Petr Kolář, Jakub Vojtíšek, Miroslav Sedlo a Radek Lamich, který tuto třídů vyhrál v loňském roce. Šestý nejrychlejší byl Michal Šlezar a sedmý nestárnoucí Zbyněk Soukup. Asi nejpopulárnější třídu do 600ccm, nazývanou "šestky" a oficiálně Open 600 vyhrál s přehledem a s velkým odstupem více jak dvou vteřin Marek Červený na Kawasaki, rozjetý z předchozího závodu IRRC v Hengelu, kde vyhrál obě rozjížďky, před Patrikem Vostárkem taktéž na Kawasaki. Třetím nejrychlejším byl Ital Luca Gottardi. Tento pilot jede v Hořicích teprve podruhé a už se uchází o stupně vítězů. Takto v Hořicích uspěli pouze největší hvězdy, tak uvidíme. Čtvrté místo obsadil oblíbený pilot Kamil Holán. Na pátem místě se překvapivě v kvalifikaci umístil Josef Duchan, který se v Hořicích úžasně zlepšil. Že by mu skvěle sedl zakoupený Triumph od Petra Homoly? Šestý v pořadí byl první cizinec Dán Anders Blacha, a další Martin Holoubek, Petr Homola a devátý Michal Dokoupil. Jak jsme se v neděli při závodech dozvěděli přímo od Michala Dokoupila, k závodu šestek ani twinů nenastoupí, kvůli potlučení z tréninku třídy Twin, kde upadl po defektu pneumatiky. Zranění nejsou sice vážná, ale z důvodu přípravy na letošní závod Tourist Trophy na ostrově Man nechtěl Indy v Hořicích riskovat. Tak snad příště. Kvalifikace pokračovala tak trochu skomírající třídou Supermono. Tréninky překvapivě vyhrál a tedy byl nejrychlejší nestárnoucí Karel Kalina, těsně před Liborem Kamenickým. Na třetím startovním místě bude v závodě stát pravidelný účastník závodů v Hořicích Daniel Zornweg a čtvrtý Pavel Jančík. V nejsilnější třídě superbiků, tedy třídy do 1000ccm, tedy litrů, oficiálně Open 1000 byl nejrychlejší Kamil Holán před Alešem Nechvátalem, třetím Pavlem Tomečkem a Vítězslavem Bicanem. Na pátem místě startovního roštu bude v zítřejším závodě stát Petr Bičiště, šestý Leoš Hlaváček, sedmý Tomáš Mysliveček a osmý překvapivě letošní debutant Mark Bornhauser z Německa. V této třídě je převaha motocyklů BMW, alespoň na předních místech oproti třídě Open 600, kde kralují motocykly Kawasaki. Ve druhé kvalifikaci měl ve výjezdu z Kudrnáčovy zatáčky na startovní rovinu ve velké rychlosti nepříjemný pád Víťa Bican, při kterém narazil do oplocení a spodezřením na otřes mozku a s vnitřním zraněním byl transportován do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Poslední třídou byla třída dvouválců, tedy Twinů. Standartně bývala tato třída spojená s třídou Supermono, ale z důvodu zvýšeného zájmu o tuto kategorii byl vyhlášen samostatný závod této stále populárnější třídy. Popularita této třídy měla původně být založena hlavně na tom, že to bude třída nejlevnější, což se v průběhu času ukázalo že to nebude pravdou, ale přesto je tato třída stále početnější. Jak již bylo výše zmíněno, v této třídě nenastoupí po havárii a rozložení svého motocyklu na prvočinitele Michal Dokoupil, který v loňském roce tuto třídu s přehledem vyhrál. A stál by na startovním roštu na prvním místě i letos. Škoda. Vítězem kvalifikace se tedy stal Josef Duchan, druhý je stále zlepšující se Fin Tuuka Korhonen a třetí Marek Němeček. Na čtvrtém místě, tedy stále první řada, Zbyněk Soukup.
Neděle. Počasí se oproti včerejší kvalifikaci poněkud zhoršilo, je polojasno, trochu chladněji, v lesních partiích docela zima. Hlavně že neprší. Po ranních desetiminutových warm-upech na rozehřátí, již stojí na startovním roštu první třída dnešního závodu. Stejně tak, jako ve včerejší kvaldě je to sloučená třída 125GP, 250GP a 250SPP. Start. První se odlepil Steffen Gramer, druhý Michal Savinkov, třetí Christopher Eder, čtvrtý Olda Podlipný a pátý Patrik Kolář. Savinkov a Eder předjeli Gramera. V průběhu závodu se na třetí příčku protáhl Patrik Kolář. Olda Podlipný je stále pátý. Patrik Kolář se dostal na první místo, ale ne nadlouho. Savinkov je opět první. 250GP vede Anders Blacha, 250SPP Michal Šlezar a 125GP Michal Savinkov. Michal Šlezar havaruje, bez zranění, 250SPP vede Petr Kunc. Mohutně dotahuje Němec Voit a spolu s Blachou se dostávají před Patrika Koláře. Tento závod se již dojel v poklidu. Třídu 125 GP vyhrál debutant v této třídě Michal Savinkov před Patrikem Kolářem, oba na Hondě a Christopherem Ederem z Rakouska na krásné KTM. Třídu 250GP vyhrává Dán Anders Blacha na Yamaze, druhý Němec Henrik Voit na Aprilii, třetí Australan s francouzskou licencí Erik Lenser na Hondě. Třídu 250SPP po pádu Michala Šlezara vyhrává Petr Kunc na Yamaze, druhý Lukáš Walter na Suzuki, třetí Tomáš Linduška, Honda. Dalším závodem jsou produkční stopětadvacítky, 125SPP. Hned po startu ovládli závod oba Sedlové, táta se synem, třetí Petr Kolář, Jakub Vojtíšek a Radek Lamich. Petr Kolář se dostává do tempa a ohrožuje Martina i Miroslava Sedla. Podařilo se mu oba předjet a usadit se na prvním místě. Škoda, havaruje Zbyněk Soukup a v závodě již nepokračuje. Oba Sedlové si svoje pozice berou zpět a Petr Kolář se propadá z důvodu ztráty výkonu jeho Aprilie a nakonec ani závod nedokončí. Miroslav a Martin Sedlo na Cagivách s přehledem udržují vedoucí místa v závodě. Na třetí pozici se propracoval Radek Lamich na Aprilii, čtvrtý dojíždí Pierre Coppa z Itálie na Aprilii a pátý Jakub Vojtíšek na Cagivě. Jedinná žena v závodě Sťáňa Malinová dokončila závod na posledním 31.místě. Nedojeli pouze čtyři jezdci. Další třídou je vrchol dne - třída Open 600 s plným roštem a domácí hvězdou Markem Červeným, který také vypálil z první startovní pozice nejrychleji, následován Kamilem Holánem a Patrikem Vostárkem. V polovině okruhu měl již Marek Červený náskok skoro dvě vteřiny, druhý Patrik Vostárek, třetí k překvapení Luca Gottardi, čtvrtý Kamil Holán, pátý rychlík na Triumphu Josef Duchan. V dalších kolech se pořadí nemění. V pátem kole začíná zrychlovat Josef Duchan a dotahuje se na Kamila Holána. Pod Borkem padá Martin Holoubek, bez zranění. Před zatáčkou na Lošánce padá Josef Duchan, hliněný val podél cesty ho katapultuje a jezdec vylétl i s motocyklem do lesa. Josef Duchan je zraněn a je v prvotní péči lékařů, poté jezdce odváží helikoptéra do Fakultní menocnice. Držíme palce. Závod je po 45 minutách restartován na dalších pět kol s tím, že časy z obou částí závodu se budou sčítat. Znovu odstartováno. Marek Červený a Patrik Vostárek na prvních místech. Zase dobře Luca Gottardi a Kamil Holán, pátý je dobře rozjetý Anders Blacha. Pořadí zůstává již po celých pět kol stejné a čeká se na součet časů. První místo jasně Marek Červený, druhý Patrik Vostárek oba na Kawasaki. Třetím překvapení závodu Luca Gottardi z Itálie, těsně pod bednou Kamil Holán oba na Yamahách, pátý Anders Blacha na Kawasaki. Šesté místo obsadil novic Marc Bornhausser z Německa na Yamaze.
Dalším závodem byl zkrácený závod třídy Supemono. Nejlépe odstartoval Daniel Zornweg a Libor Kamenický. Po prvním kole se ustálilo pořadí Kamenický, Jančík, Kalina, Wilhelm a Loučka. Libor Kamenický získává náskok několik vteřin, na druhé místo se propracovává nestárnoucí Karel Kalina, třetí Pavel Jančík. Všichni tři jezdci si již hlídají svoje rozestupy. Za nimi ovšem zuří bitva o bramborovou medaily. V závodě vítězí Libor Kamenický na MaliAhra, který uhájil svoji pozici před Karlem Kalinou na Katyam a Pavlem Jančíkem na KTM. Čtvrtý Němec Daniel Zornweg na MZ a pátý Vítězslav Hatan na Bimotě. Šestý František Loučka na Walteru. Druhým vrcholem dne byl závod třídy Open1000. Stejně tak, jako třída Open600 se i litry jely nadvakrát. První "jízda" byla jen na dvě kola. Na startu se Kamilovi Holánovi jeho BMW vzepjalo na zadní, takže z toho žádný dobrý start nebyl. První odjel Aleš Nechvátal spolu s Petrem Bičištěm, Kamilem Holánem, Pavlem Tomečkem a Leošem Hlaváčkem. Ovšem v polovině okruhu již je na prvním místě Kamil Holán před Aldou Nechvátalem a Petrem Bičištěm. Ve druhém kole v Dachovském esíčku havaroval Francouz John Pilloud. Jezdec vyvázl nezraněn. Jeho motocykl ovšem dopadl podstatně hůře. Jeho KTM se vzňala a od ní vzplály keře a několik stromů. Závod byl přerušen a další závod na trati byl vyhrazen pouze záchranářům z Hasičského záchranného sboru, kteří vyjeli oheň uhasit. V této části esíčka zůstala trocha vody na trati. Ujetá dvě kola byla anulována a byl vyhlášen nový závod na 8 kol. Nový start vyšel Kamilovi Holánovi podstaně lépe a odjel hned za Alešem Nechvátalem, třetí zase suprově Petr Bičiště a jako v předchozím startu za nimi Pavel Tomeček a Leoš Hlaváček. Kamil Holán nenechal nikoho na pochybách, kdo je letos v litrech pánem na hořickém panství a v polovině prvního kola se již s mírným náskokem usadil na prvním místě. Pole se trochu roztrhalo a pořadí zůstávalo stále stejné. Kamil Holán jezdí s přehledem nejrychlejší časy a vzdaluje se svým pronásledovatelům. Aleš Nechvátal stejně jako Petr Bičiště jedou v pohodě jako dobře namazaný stroj. Jedinný boj na předních pozicích je o čtvrté místo mezi Pavlem Tomečkem a Leošem Hlaváčkem. V závodě vítězí s přehledem Kamil Holán před Alešem Nechvátalem a Petrem "Kimurou" Bičištěm. Stupně vítězů ovládly stroje BMW. Velká gratulace Petrovi Bičištěmu ke třetímu "fleku" čímž dokázal, že i v litrech již patří mezi nejužší špičku českého roadracingu a zlatý věnec je na dosah. O čtvrté místo byl napínavý boj až na cílovou pásku, kde byl dříve o prsa Leoš Hlaváček na Hondě, pátý je Pavel Tomeček na Kawasaki. Na šesté místo po velkém boji dosáhl Tomáš Mysliveček na Suzuki před Josefem Lukšíkem na Hondě. Nejlepším z cizinců byl David Datzer na BMW, který obsadil místo osmé.
Úžasné a velkolepé bylo opět představení "Teamu Vodojem", který sídlí ve stejnojmené zatáčce U vodojemu po ukončení závodu - více ve fotogalerii. Část diváků již po závodě litrů opouští závodiště, proč ne, vrchol dne je odjet a někteří diváci to mají domů spoustu kilometrů a v pondělí ráno čeká práce. Poslední závod je samostatný závod motocyklů Twin. Kvůli bolavým zádům nenastoupil loňský vítěz Michal Dokoupil, i Josef Duchan je kvůli nehodě mimo. Tím se otevřela cesta k úspěchu ostatním jezdcům. Po startu vede Tuuka Korhonen před Markem Němečkem a Zbyňkem Soukupem. V polovině prvního okruhu už je na druhém místě Zbyněk Soukup a od poloviny závodu již jezdí na prvním místě. Dopředu postupuje i Vladimír Šnajdr, který se dostává před Stefana Holze a později i před Marka Němečka. Zbyněk Soukup si udržuje mírný náskok až do cíle a vítězí před druhým Tuukou Korhonenem z Finska, oba na Kawasaki, třetí Vladimír Šnajdr odolal útokům čtvrtého Marka Němečka, oba na Suzuki, páty Stefan Holz, šestý Holanďan Olaf Rominj, před Niklasem Pfeifferem z Německa oba Kawasaki.
Škoda pádů v obou dnech závodního víkendu. Jezdcům přejeme brzké uzdravení a úspěšný návrat na závodní tratě. A 53. ročník hořických "Zatáček" je za námi. Jelikož byl tento víkend těsně po "zmrzlících", tak se Svatý Petr docela vyznamenal a seslal slušné počasi. Co k tomu říci - opět super víkend, tak jak je v Hořicích již dobrým zvykem. Jediným nedostatkem hořického závodu bylo již rozlohou nevyhovující depo, které se stává pro takové množství jezdců těsné. Znovu se uvidíme v Hořicích 22.-23. června 2015 na České Tourist Trophy, která se bude započítávat do mistráku přírodních okruhů IRRC a kde si mohou dát někteří piloti odvetu.
Akce byla skvělá, tradičně pořadatelsky na výši a myslím si, že jezdci i diváci byli spokojeni.
Děkujeme všem Hořičákům za krásný zážitek.
Bohužel jsme se v pondělí dozvěděli smutnou zprávu, že Víťa Bican svůj poslední životní závod prohrál. Miloval závody v Hořicích, jezdil hlavně Hořice a Hořice se mu staly osudnými. Čest jeho památce.
Text: Zdeněk Vobořil, Foto: Petr Foltán st.