O jaké jiné motokrosové trati začít psát než o té, kde začaly kořeny našeho motokrosu. Mnozí z řad mladé motoristické generace o tom už totiž nemají ani tušení, ale historické prameny nelžou: v neděli 18. července 1948 se jel ve Stříbře vůbec první oficiální motokrosový závod na území tehdejšího Československa!
Pojďme si tedy představit Stříbro, kolébku českého motokrosu a její historii.
Historické začátky československého motokrosu ve Stříbře
Automotoklub Stříbro byl založen v roce 1946 a členové autoklubu ihned hledali možnosti i sportovní vyžití. Plochá dráha byla tehdy obecně známá, ale v prostoru Stříbra ji nebylo možno vybudovat a stav tehdejších silnic nedovoloval zorganizovat silniční závod. Pozornost se proto zaměřila na možnost uspořádat terénní závod na uzavřené relativně krátké trati. Něco podobného se začínalo jezdit v Evropě.
Je pravda, že někdy v letech 1926 tehdejší motocyklový Harley Club Praha začal pořádat tzv. „jízdy krajinou“, kdy trať vedla po pěšinách, místy i terénem. Něco podobného uspořádal později i značkový Jawa Club Praha. Krátce před 2. světovou válkou agilní klub motoristů Žižkov uspořádal něco jako terénní závod. Válka však vše přerušila. Po válce se některé kluby pokusily o soutěže místního významu. Odbočka ve Strakonicích uspořádala několik závodů, jejichž trať vedla z části terénem, z části po silnicích. Stále to však nebyl motokros v tom pravém slova smyslu. Až teprve Automotoklub ve Stříbře uspořádal první skutečný motokros s jasnou cílovou a vývojovou představou.
Možnosti umístit trať do vhodného terénu se hledaly u Milíkova, ve stříbrském parku, u stodské silnice, v prostoru Jírné, ale vždy marně. Až v terénu za kostelíkem sv. Petra, který je nejstarší budovou Stříbra a blízkého okolí, byly nalezeny vhodné terénní i ostatní podmínky pro pořádání prvního motokrosového závodu nejen ve Stříbře, ale i v celé naší republice, závodu, který svými podmínkami vyhovuje dodnes, což je důkazem o správných představách vývoje motokrosu autorů Terénu sv. Petra a jeho požadavcích na trať.
Strakonický producent terénních číz nejhlasitěji jásal ve Stříbře v roce 1976, kdy reprezentant Jiří Churavý vyhrál v Terénu sv. Petra na jeho stroji závod mistrovství světa třídy 125 ccm. Sedmdesátá léta vůbec znamenala dosud nejvýznamnější éru motoristických aktivit v podání AMK Stříbro. Její předehru měl v roce 1968 obstarat volný mezinárodní motokros, jehož realizaci však znemožnilo storno coby následek srpnového vpádu okupačních armád Varšavské smlouvy.
Fanoušci ve Stříbře se o rok později dočkali alespoň finálového podniku tehdy prestižní motokrosové Velké ceny Československé televize a v další sezóně pak zavítal do Stříbra seriál světového šampionátu třídy 500 ccm. Na nejvyšším stupínku stál Belgičan Roger De Coster a aplaudovala mu dosud nepřekonaná kulisa 17 000 diváků. V letech 1973 - 74, 1976 a 78 nacházely ve Stříbře svoji štaci závody Poháru FIM, resp. mistrovství světa stopětadvacítek, jejichž vítězi kromě zmíněného Churavého byli Japonec Tarao Suzuki (paradoxně startoval se strojem Yamaha...) a Belgičané André Malherbe a Gaston Rahier.
Z ostatních motoristických disciplín se Stříbra dotkly i motocyklové závody do strmého vrchu „Kučerka“ (s účastí mj. legendárního motocyklového silničáře a vícemistra světa třídy 350 ccm z roku 1961 Františka Šťastného), sajdkárkros, autokros, cílové jízdy žen a nebo v naší republice poprvé uspořádaný motobal. Za připomenutí rovněž stojí skutečnost, že město Stříbro a sousední obec Pernarec „dodaly“ československému a světovému motokrosu takové jezdecké veličiny, jakými bývali Míla Souček, Josef Hřebeček a Vlastimil Válek.
V posledních letech se Stříbro z mapy významných motoristických podniků poněkud vytrácelo. Díky iniciativě mladších členů AMK Stříbro však začíná docházet k zásadnímu obratu. Důkazem nastoupení nové perspektivní cesty jsou současné motokrosové závody.
Popis a vývoj tratě
Motokros Stříbro
Poloha: západní čechy
Délka tratě: 2140m
Povrch: hlinito - jílovitý
Zvláštní kapitolu tvoří vývoj areálu Terén sv. Petra. Jeho proměnlivá podoba (a koneckonců i propozice samotných závodů) připomínala v některých ročnících parametry krátkých superkrosových tratí, postupně se však ustálila v klasické motokrosové formě. Obrovským rozmachem prochází dlouho zanedbávaná infrastruktura závodiště. Nové vedení AMK Stříbro v čele s Františkem Fürbacherem a Jiřím Vejskalem, podporováno klubovými dobrovolníky, dokázalo v krátkém čase takřka nemožné: progresivně modernizovaný areál Terénu sv. Petra, krůček za krůčkem naplňuje nejpřísnější kritéria včetně ekologických, a slibuje tak další zviditelnění města Stříbra v oblasti sportu, výchovy mládeže, volnočasové relaxace a cestovního ruchu.
Kontakt a tréninky
Alena Vindušková
tel: +420 603 390 421
Tréninky:
Úterý, Čtvrtek: 14.00 - 19.00 hod.
Sobota 9.00 - 19.00 hod.
Poplatky:
Jednodenní | 100,- Kč - u jezdců s členstvím v AČR bez rozdílu obsahu motoru) 300,- Kč,- u jezdců bez členství v AČR (bez rozdílu obsahu motoru) |
Čtyřkolky, side | 150,-Kč pro jezdce, kteří jsou členy AČR 400,-Kč pro jezdce, kteří nejsou členy AČR |
Roční permanentka | velká - 2400,- Kč - nad 65ccm malá - 1500,- Kč - pod 65ccm |
- možnost soustředění, případně hromadných tréninků po telefonické domluvě.