web stats
Přihlásit se Registrovat
Přihlaste se k vašemu účtu
Pokud účet nemáte, pak se zaregistrujte

Závody motocyklů 1969

  • Kategorie: Historie
  • 14.01.2023
  • Aktualizováno: 15.01.2025

Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1969

 

Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1969...

Při neúčasti japonských továren se stala Jawa v sezóně 1969 ve třídě 350 ccm největším konkurentem italské MV Agusty. Tovární dvoudobý čtyřválec V4 byl v této třídě dokonce považován za nejrychlejší motocykl. V rukou Billa Ivyho tak měla Jawa velkou šanci získat kýžený titul, sesadit Agostiniho z trůnu a posunout vývoj tohoto speciálu dál. Bohužel v těchto plánech sehrály opět, ostatně jako vždy, velkou roli omezené finanční prostředky potřebné k zajištění kvalitnějších materiálů a důležitých součástek motoru. Závodům MS v tomto, pro Jawu a českého motocyklového fanouška, neuvěřitelném roce bylo u nás mediálně věnováno více pozornosti než domácímu dění. Bude tomu tak i v tomto přehledu.

V lednu pokračovalo další jednání Jawy s anglickým jezdcem. Bill Ivy přijel do Prahy doladit detaily smlouvy továrního jezdce a zároveň požadoval jisté technické úpravy jeho motocyklu. Další požadavky vznesl po zkušebních jízdách na okruhu Brands Hatch v únoru, po kterých byla smlouva podepsána. V březnu jej už čekal první zkušební závod v italském Riccione a pak již závody MS. Jawa tehdy vstoupila do mistrovství světa poprvé se špičkovým zahraničním pilotem, mistrem světa z roku 1967 ve třídě 125 ccm a vícemistrem světa ve třídě 250 z roku 1968, kdy byl továrním jezdcem Yamahy. 42letý František Šťastný se poprvé v továrním týmu Jawa ocitl jako týmová dvojka, ale s identickým motocyklem jako měl Ivy.

V prvním závodě MS 350 ve španělské Jaramě Ivy odstoupil ze třetího místa, když motoru Jawy vysadil jeden válec. Ale už na německém Hockenheimu zle proháněl G. Agostiniho na MV Agustě a bral druhé místo, Šťastný dojel se ztrátou jednoho kola na místě třetím. Úspěch českých motocyklů dovršil sedmý Staša a osmý Bojer - oba na ČZ 1V. V holandské TT v Assenu dokázal Ivy jet první dvě kola před Agostinim, Šťastný se držel na 4. místě. Ve druhé polovině závodu ale měly obě Jawy problémy se zapalováním. Přesto Ivy dojel druhý, Šťastný musel odstoupit.

Sachsenring 1969, deštivá sobota - místo havárie Billa Ivyho. Tovární mechanik Jaroslav Šeda (v kombinéze s černým pruhem na rukávu) přijel pořadatelským vozem pro Ivyho Jawu ... A pak už přišel deštivý Sachsenring. Na okruh nedaleko hranic přicestovalo mnoho českých fanoušků, kteří očekávali první porážku Agostiniho. Místo toho ale přišel v sobotním deštivém tréninku šok. Ve třinácté vteřině třetího kola měl Bill Ivy fatální pád v době, kdy měl čas na kolo o celých 13 vteřin rychlejší než Agostini. Ivy havaroval v levotočivé, rychlé zatáčce ve vjezdu do města Hohenstein. Podle očitých svědků Ivy náhle spadl v rychlosti kolem 150 km/hod. Jezdec i motocykl letěli odděleně přímo proti cca 2 metry vysokému plotu z prken. Jawa plotem proletěla, jezdec však při pádu ztratil helmu a letěl hlavou napřed, přímo na betonový sloupek vedle vzniklého otvoru v plotě. Tovární jezdec Jawy byl s proraženou lebkou, velkou ztrátou krve a v bezvědomí převezen na kliniku do Lichtensteinu, 9 km daleko od okruhu. Lékaři u něho odvrátili dvakrát klinickou smrt, třetí už ale zabránit nemohli. Jeho smrt se ostatní jezdci dozvěděli až v neděli ráno. Při kontrole a rozebrání motoru Ivyho Jawy, tovární mechanik Jaroslav Šeda zjistil u levého spodního válce roztržení klece spodního jehlového ložiska ojnice. To způsobilo následné zadření a pád jezdce. Tato závada pilotovi nedává prakticky žádnou šanci, neboť se zadní kolo zastaví bez upozornění prakticky v tisícině vteřiny. Ivy si navíc údajně v kritickém momentu levou rukou upravoval řemínek přilby. Tým Jawa (Šťastný a Boček) na start v neděli z piety nenastoupil. Pro Jawu to byla těžko nahraditelná a jak se později ukázalo, naprosto osudová ztráta vzhledem k dalšímu vývoji jejich čtyřválcového speciálu.

Za týden hostil jezdce MS Brněnský okruh. Jawa hledala jezdce, který by Ivyho nahradil a v pátečním tréninkuFrantišek Boček.. čtyřválcovou Jawu 350 půjčila Australanovi Jacku Findlayovi. Ten nejprve pro francouzskou filmovou společnost Circle natáčel onboard záběry pro film "Continental circus", odpoledne pak v zatáčce Na Veselce se čtyřválcem havaroval a při pádu si zlomil klíční kost. V sobotu se továrna Jawa dohodla s Italem Sylvio Grassettim. Ten na čtyřválci objel 11 kol a ještě v neděli ráno ji byl s mechaniky zkoušet mimo okruh. Na startu v nedělním závodě třídy 350 ccm stál za Grassettim ve druhé řadě se sedmým časem František Boček (34 let) na jednoválcové šoupátkové Jawě. Za sebou měl další naše jezdce: Šťastného i Stašu. Po dobrém startu Boček projel ve druhém kole cílovou rovinkou na 11. místě. Ve 3. kole však v zatáčce Na Veselce, na rozteklém asfaltu dostal smyk a při pokusu o srovnání spadl pod motocykl. Jezdci jedoucí za ním švýcar Dentzler a maďar Drapál při vyhýbání lehce spadli také. Boček byl v těžkém bezvědomí odnesen mimo dráhu a ihned převezen do nemocnice s mnohonásobnou frakturou lebky. Ve večerních hodinách byl v brněnském výzkumném traumatologickém ústavu operován. Bohužel v pondělních ranních hodinách v nemocnici zemřel. Továrna Jawa tak během jednoho týdne přišla o dva své jezdce. Grassetti po horším startu dojel hned napoprvé se čtyřválcem Jawa na třetím místě, Šťastný na druhém stroji pro poruchu nedojel.

V Brně byl také vůbec poprvé nasazen nový čtyřdobý čtyřválec ČZ 350 OHC v sedle se Stašou. Po objetí celkem šesti kol v tréninku byl však z další účasti továrnou stažen kvůli technickým problémům. Na jednoválci ČZ 372 ccm pak Bohumil Staša dosáhl skvělého výsledku ve třídě 500 ccm, když dokázal dojet závod MS na třetím místě..

V závěru mistrovství světa, po získání obou titulů 350 a 500 ccm, dala přednost továrna MV Agusta závodům v Anglii. Za těchto okolností dojel Grassetti s Jawou druhý v italské Imole, když z prvního místa chyboval - předčasně začal mávat divákům, v jedné ze zatáček vyjel z tratě a následně prohrál souboj o vítězství s rozjetým Readem na Yamaze. Poslední závod MS v Jugoslávské Opatiji ale Ital vyhrál a Šťastný dojel na třetím místě. Narozdíl od Ivyho, Grassetti továrně neposkytoval potřebná data a komunikace mezi ním a Jawou vázla. Přesto s ním továrna v listopadu podepsala smlouvu pro MS 1970. Jediný tovární jezdec Jawy v závodech MS měl mít k dispozici dva čtyřválce a kromě anglické TT se měl zúčastnit všech závodů třídy 350 ccm. Se Šťastným se naopak továrna rozloučila a na odchod mu věnovala dva jednoválce Jawa 250 a 350 ccm Junior.. Česká účast v závodech MS 1969:
Holandsko-Assen: 250: Šťastný 18., 500: Staša 12.
NSR-Hockenheim: 250: Šťastný 10., 350: Šťastný 3., Staša 7., Bojer 8..
NDR-Sachsenring: 250: Šťastný 10., Hlaváč 12., Havrda 18., 350: Staša 5., Bojer 11.
ČSSR-Brno: 350: Staša 6., 500: Staša 3.
Severní Irsko-Ulster: 250: Šťastný 10., 350: Šťastný 5., 500: Staša 9.
Itálie-Imola: 350: Staša 7., 250: Bojer 10., Šťastný 11..
Jugoslávie-Opatija: 350: Šťastný 3., Staša 4., Bojer 11., Klátil 12., 250: Bojer 13, Šťastný 14., Srna 19., Kročka 26.
Celkové umístění našich jezdců v MS 1969: 350cc: Staša 8., Šťastný 9., Bojer 34., 250cc: Šťastný 29., Bojer 51.

Sachsenring 1969 - Bill Ivy tlačí naposledy Jawu na start tréninku. ..Assen 1969 - Bill Ivy na Jawě poprvé před Agostinim. Po problému se zapalováním musel Ivy zpomalit, přesto dojel druhý...František Šťastný třetí na Hockenheimu 1969...Bill Ivy, Jawa 350 - Assen 1969...

František Šťastný, Jawa 350 V4, 1969Na Sachsenringu Ivy s převrtanou Jawou V4 ve třídě 500 ccm...Imola 1969, MS 350 ccm: dvě tovární Jawy v první řadě! #20 Phil Read na Yamaze (pozdější vítěz závodu), #18 Silvio Grassetti a #4 Jack Findlay - oba Jawa V4...!!Silvio Grassetti na Jawě V4 v Imole...

V systému domácích závodů došlo opět ke změně. Pro jezdce druhé výkonnostní třídy bylo vypsáno Mistrovství ČSR, v programech též uváděné jako kvalifikace do M-ČSSR. V nejsilnější třídě 350 ccm se stal celkovým vítězem Alois Mrkvička. V závodech mistrovství republiky začaly postupně přebírat vládu dvoutaktní stroje. Poprvé byla v mistrovství vypsána třída 50 ccm. V té dominovaly povážskobystrické tovární stroje Tatran. Hned v úvodním závodě ale překvapivě zvítězil Zbyněk Havrda na motocyklu Ahra z dílny ČSAO Hradec Králové konstruktéra Václava Rathouského. Ve třídě 125 ccm získal titul Michal Stripačuk na dvoudobém motocyklu RAVO a ukončil tak definitivně éru dominance čtyřdobých strojů ČZ OHC. Obě nejsilnější třídy ovládl Bohumil Staša a Karel Bojer na továrních motocyklech ČZ. Jawy Junior 250, 350 ccm po Františku Bočkovi  převzal po tragickém Brnu hořický Zdeněk Bíma a celkově bral shodně třetí místa.

Tibor Deliman..Při mezinárodních závodech v maďarské Budapešti došlo ve třídě 250 ccm ke tragické události, když byl 39letý slovenský závodník Tibor Deliman jedoucí vytlačen jedním ze soupeřů z dráhy. Při následném pádu utrpěl těžké zranění a byl transportován do nemocnice v Budapešti, odkud byl později převezen do nemocnice v Košicích. Tam, ve čtvrtek 28. srpna 1969, svým zraněním podlehl.

V přehledu závodů chybí Moravský Krumlov, u kterého prozatím nevíme přesné datum konání. Předpoklad je, že se jel v dubnovém termínu. Pokud se dodatečně objeví nějaký další závod, který se jel v tomto roce, bude ihned do tohoto přehledu doplněn..

Legenda: OBL-oblastní závod, MČSR-mistrovství ČSR, MSR-mistrovství Slovenska, MEZ-mezinárodní závod, MR-mistrovství republiky, MS-mistrovství světa, VZ-volný závod..

V roce 1969 se v Československu konaly závody v tomto pořadí:

9.5.1969 - Banská Bystrica:

„Preteky sídliskom“. Mistrovství Slovenska, městský okruh..

Výsledky:
MSR-50: 1.?
MSR-125: 1.?
MSR-175: 1.?
MSR-250: 1.T.Solnica, 2.O.Kuruc, 3.I.Karabinoš
MSR-350: 1.F.Kročka, 2.M.Petluš, 3.A.Eichler

24.-25.5.1969 - Hořice:

XII. ročník „300 zatáček Gustava Havla“. 18.000 diváků. Kromě mezinárodních závodů byl poprvé do programu zařazen i závod MR třídy 50 ccm. V tom vítězí 30-letý Zbyněk Havrda na novém motocyklu AHRA před plejádou továrních Tatranů. Ve třídě 250 měl pád Rakušan Cezelt na Jawě a pohmoždil si rameno, náš Chalupník si při pádu zlomil žebra. Už v tréninku se zranil Jiří Hlaváč. Do programu byly zařazeny i jízdy veteránů v rámci mezinárodní motocyklové soutěže Veterán Rallye.

Výsledky:
MR-50: 1.Z.Havrda, 2.F.Kročka, 3.B.Kovář, 4.F.Sobol, 5.B.Fendrich, 6.O.Kunz, 7.M.Šobáň, 8.J.Barták, 9.P.Baláž, 10.Z.Mikulka, 11.O.Rind, 12.J.Štěpánek
MEZ-125: 1.F.Kohlar DDR, 2.G.Bartusch DDR, 3.E.Mahler DDR, 4.I.Köppe DDR
MEZ-250: 1.F.Boček CS, 2.Z.Bíma CS, 3.J.Bareš CS, 4.Grondahl SWE
MEZ-350: 1.B.Staša CS, 2.Z.Bíma CS, 3.K.Bojer CS, 4.F.Boček CS

 31.5.-1.6.1969 - Nové Mesto nad Váhom:

IX. „Podjavorinský rýchlostný motocyklový okruh“. Městský okruh dlouhý 2,755km..

Výsledky:
MR-50: 1.B.Kovář, 2.F.Kročka, 3.B.Fendrich, 4.F.Sobol, 5.O.Krmíček, 6.O.Kunz, 7.P.Baláž, 8.J.Barták, 9.M.Šobáň, 10.Z.Mikulka, 11.O.Šolc, 12.P.Slouka, 13.V.Zapletal
MR-250: 1.B.Staša, 2.Z.Bíma, 3.F.Boček, 4.F.Srna, 5.S.Klátil, 6.F.Tofel, 7.Z.Havrda, 8.J.Petrinec, 9.M.Špak, 10.E.Quirenz st.
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.Z.Bíma, 4.S.Klátil, 5.J.Novotný, 6.F.Svatoš, 7.J.Horváth, 8.M.Týnský, 9.P.Baláž, 10.F.Kročka, 11.M.Špak, 12.J.Bareš, 13.J.Žípek, 14.J.Bursa, 15.F.Tofel

15.6.1969 - Košice:

Okruh dálničního typu u osady Pereš, podél tramvajové tratě, délka 5.700 metrů..

Výsledky:
MR-250: 1.F.Boček, 2.B.Staša, 3.Z.Bíma, 4.S.Klátil, 5.K.Bojer, 6.F.Tofel, 7.J.Bareš, 8.M.Špak, 9.F.Kročka, 10.P.Baláž, 11.J.Hegedüs, 12.J.Doležal, 13.V.Slezák
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.Z.Bíma, 4.S.Klátil, 5.J.Novotný, 6.F.Svatoš, 7.J.Horváth, 8.M.Týnský, 9.P.Baláž, 10.F.Srna, 11.R.Vincour, 12.M.Týnský, 13.M.Bursa
MSR-175: 1.J.Petrinec

Hořice 1969, 250ccm: #18 František Svatoš,  #43 Alois Mrkvička, #28 Vladimír Jarolím...Košice 1969, MR 250: #5 Klátil, #2 Staša, #3 Bojer, #1 Bíma, #30 Drachovský, #32 Boček... Košice 1969, MR 250: #2 Staša, #12 Petrinec, #5 Klátil...B. Staša - ČZ 350, Košice 1969

Košice 1969, MR 350: #1 Staša, #5 Boček, #2 Bojer, #34 Srna, #6 Špak, #14 Žípek...Nové Mesto n/V 1969, MR 50: #4 Baláž, #16 Šolc, #12 Mikulka...Košice 1969, MR 350:  #1 Staša, #5 Boček, #32 Duba...B. Staša po závodě MR 250 v Košicích 1969...

21.-22.6.1969 - Karviná:

3 km dlouhý okruh ve městě. Mistrovství republiky a oblastní závod..

Výsledky:
MR-50: 1.B.Kovář, 2.O.Krmíček, 3.O.Kunz, 4.V.Zapletal, 5.P.Baláž, 6.Z.Havrda, 7.F.Sobol, 8.M.Šobáň, 9.J.Barták, 10.P.Petráček, 11.O.Šolc, 12.P.Slouka, 13.V.Zapletal
MR-125: 1.M.Stripačuk, 2.J.Hejmala, 3.Z.Havrda, 4.Z.Židlík, 5.J.Hlavatý, 6.V.Rathouský, 7.J.Doležal, 8.H.Pavliš, 9.L.Lukeš, 10.K.Hrušecký, 11V.Voříšek, 12.J.Pták, 13.O.Krmíček, 14.F.Jurčík, 15.J.Vichera
OBL-250: 1.?

29.6.1969 - Svitavy:

„Svitavská osma“ výchočeský oblastní závod, obrácený směr, délka 2,5 km..

Výsledky:
OBL-125: 1.V.Kurka, 2.P.Erbes, 3.V.Eliáš, 4.J.Famfulík
OBL-250: 1.A.Mrkvička, 2.B.Chvála, 3.A.Jirásko
OBL-350: 1.A.Mrkvička, 2.B.Palička, 3.P.Erbes, 4.A.Jirásko

29.6.1969 - Bánovce nad Bebravou:

Mistrovství Slovenska. Výsledky se nám nepodařilo sehnat..

Výsledky:
MSR-50: 1.?
MSR-125: 1.?
MSR-175: 1.?
MSR-250: 1.?
MSR-350: 1.?

29.6.1969 - Slavkov:

„Slavkovský okruh“. Závod moravského přeboru a volné třídy..

Výsledky:
OBL-125: 1.?
OBL-250: 1.?
OBL-350: 1.?
VZ: 1.?

13.7.1969 - Moravany:

„Kyjovský trojúhelník“. Slovácký okruh. Pořádající AMK Kyjov..

Výsledky:
OBL-125: 1.P.Křivák, 2.F.Zohn, 3.M.Kavan
OBL-175: 1.?
OBL-250: 1.?
OBL-350: 1.?

26.-27.7.1969 - Piešťany:

XI. „Cena Slovenska“. Okruh na letišti v Piešťanech, délka 7,26 km..

Výsledky:
MEZ 50: 1.E.Lazzarini I, 2.F.Ringhini I, 3.J.Steffe YU, 4.O.Rind CS, 5.A.Kralj YU, 6.U.Graf CH
MEZ-125: 1.H.Kriwanek A, 2.W.Villa I, 3.Ch.Mortimer GB, 4.Lenk DDR, 5.T.Spáth H, 6.L.Bertarelli I, 7.L.Rinaudo I
MEZ-250: 1.S.Grassetti I, 2.G.Milani I, 3.M.Sicheneder D
MEZ-350: 1.G.Milani I, 2.S.Grassetti I, 3.M.Lunden USA
Auta-F-3: 1.?

18.-20.7.1969 - Brno MS:

„Velká cena Československa“. Poprvé jel s Jawou V4 ve třídě 350 italský jezdec Silvio Grassetti a závod dokončil na 3.místě. V zatáčce na Veselce tragicky havaroval František Boček jedoucí na továrním jednoválci. Svůj životní závod jel Bohumil Staša a na 1V ČZ 360 ccm dokončil závod MS 500 ccm na 3. místě a jako poslední s plným počtem kol. Obě nejsilnější třídy vyhrál vždy s velkým náskokem na druhého v pořadí suverénní G. Agostini na stroji MV Agusta..

Výsledky:
MS-50: 1.P.Lodewijkx NL, 2.B.Smith AUS, 3.A.Nieto E, 4.A.Toersen NL, 5.C.van Dongen NL, 6.M.Miswaert NL, 7.G.Parlotti I, 8.J.de Wries NL, 9.A.Bernetič YU, 10.J.Stefe YU, 12.F.Kročka CS, 15.Z.Havrda CS, 16.J.Hejmala CS, 18.V.Zapletal CS
MS-125: 1.D.Simmonds GB, 2.D.Braun D, 3.C.van Dongen NL, 4.F.Kohlar DDR, 5.L.Szabó H, 6.T.Heuschkel DDR, 7.H.Kriwanek A, 8.G.Molloy NZ, 9.K.Karruthers AUS, 10.E.Mahler DDR, 18.O.Krmíček CS, 20.Z.Židlík CS, 22.B.Vaňous CS, 23.L.Voříšek CS
MS-250: 1.R.Pasolini I, 2.R.Gould GB, 3.K.Carruthers AUS, 4.H.Rösner DDR, 5.S.Grassetti I,
6.D.Braun D, 7.K.Andersson SWE, 8.C.Giró E, 9.L.John D, 10.G.Keith RHO, 12.B.Staša CS, 14.F.Šťastný CS, 15.K.Bojer CS, 16.F.Srna CS, 17.J.Hejmala CS, 18.E.Quirenz st. CS
MS-350: 1.G.Agostini I, 2.R.Gould GB, 3.S.Grassetti I, 4.H.Rösner DDR, 5.G.Visenzi I, 6.B.Staša CS, 7.K.Carruthers AUS, 8.M.Pesonen FIN, 9.A.Ochligschläger D, 10.G.Molloy NZ
MS-500: 1.G.Agostini I, 2.G.Marszowszky CH, 3.B.Staša CS, 4.S.Bartarelli CH, 5.D.Shorey GB, 6.W.Scheimann D, 7.B.Nelson GB, 8.A.Appietto F, 9.G.Nash GB, 10.W.Bergold A

Také novozélanďan Ginger Molloy zkoušel v Brně v tréninku Jawu V4.....Brno 1969, MS 350: zatáčka u benzinove pumpy #33 Staša, #1 Agostini, #Pagani...Silvio Grassetti, Jawa 350 - Brno 1969... Brno 1969, start závodu MS-125: #31 Bo Granath, #1 D.Simmonds...poprvé vyjela na závodní trať ČZ 350 OHC V4 - Bohumil Staša - trénink Brno 1969...Brno 1969: Jack Findlay se v depu seznamuje s Jawou 350 V4 před prvním tréninkem MS...1969 - Brno: Stanislav Klátil plní přání televizního komentátora Luboše Pecháčka a Fr. Šťastného a pořizuje záběry z posledního kola třídy 500ccm na Jawě Junior...

9.-10.8.1969 - Velké Meziříčí:

III. „Cena Českomoravské vysočiny“. Okruh 4.800 metrů..

Výsledky:
MR-125: 1.M.Stripačuk, 2.J.Žípek, 3.Z.Židlík, 4.J.Hejmala, 5.J.Hlavatý, 6.V.Rathouský, 7.J.Vichera, 8.J.Doležal, 9.K.Jirka, 10.K.Sedláček, 11.V.Voříšek, 12.J.Křížek, 13.L.Lukeš, 14.F.Bednář, 15.J.Pták
MR-250: 1.K.Bojer, 2.M.Týnský, 3.M.Špak, 4.E.Quirenz st., 5.Z.Havrda, 6.J.Bareš, 7.P.Baláž, 8.V.Jarolím, 9.Z.Bíma, 10.J.Doležal, 11.V.Drachovský, 12.J.Zátopek, 13.M.Nečesánek, 14.J.Hejmala, 15.E.Quirenz ml.
MR-350: 1.K.Bojer, 2.M.Špak, 3.J.Bursa, 4.J.Novotný, 5.B.Brzák, 6.M.Týnský, 7.P.Baláž, 8.V.Slezák, 9.R.Vincour, 10.E.Korčák, 11.R.Duba, 12.S.Klátil
MČSR-125: 1.F.Zohn, 2.J.David, 3.J.Kotínský, 4.P.Křivák, 5.M.Kavan, 6.J.Tesař, 7.O.Kába ml., 8.J.Marek, 9.R.Macák
MČSR-350: 1.O.Kába ml., 2.R.Kleinert, 3.J.Hanulík, 4.J.Šafránek, 5.A.Kykerle, 6.K.Chaloupka, 7.B.Palička, 8.J.Marek, 9.M.Musil, 10.P.Erbes
Auta-F-3: 1.?

16.-17.8.1969 - Prievidza:

„Cígelský okruh“. V národním závodě automobilů F-3 došlo k neštěstí, když jezdec Janotka nezvládl poslední zatáčku a po průjezdu cílem ve smyku vjel do diváků. Celkem 12 diváků bylo odvezeno do nemocnice, z toho osm s těžkými zraněními. Třída 50 se jela jako součást MR a současně i MEZ s oddělenou klasifikací.  Účastník MS Ginger Molloy porazil na Bultacu v třídách 250 a 350 německé jezdce s novými Yamahami...

Výsledky:
MR-50: 1.B.Fendrich, 2.F.Sobol, 3.B.Kovář, 4.J.Barták, 5.O.Krmíček, 6.O.Kunz, 7.P.Baláž, 8.V.Zapletal, 9.J.Štěpánek, 10.O.Šolc
MEZ-50: 1.P.Seljak YU, 2.B.Fendrich CS, 3.F.Sobol CS
MEZ-250: 1.G.Molloy NZ, 2.M.Sicheneder D, 3.K.Bojer
MEZ-350: 1.G.Molloy NZ, 2.W.Scheimann D, 3.K.Bojer CS
Auta-F-3: 1.ing.V.Ondřejík, 2.ing.J.Mlček, 3.F.Janotka

23.-24.8.1969 - Jičín:

XII. ročník mezinárodních závodů „Cena Prachovských skal“ se poprvé konal jako „Cena ČSR“. Ve třídě 350 jel na Jawě Jack Findlay. Po brněnském zranění zkoušel poprvé jet závod na čtyřválci V4. Bohužel, po prvním kole musel pro závadu odstoupit. Také F. Šťastný, který se z devátého místa po startu probojoval až na druhé, měl závadu v posledním kole, ale ještě stačil dopravit stroj do cíle na čtvrtém místě..

Výsledky:
MEZ-125: 1.G.Molloy NZ, 2.U.Graf CH, 3.J.Hlavatý CS, 4.B.Vaňous CS, 5.J.Vichera CS, 6.V.Rathouský CS, 7.K.Jirka CS, 8.Z.Židlík CS, 9.J.Doležal CS
MEZ-250: 1.M.Sicheneder D, 2.B.Staša CS, 3.H.Schmid CH, 4.Kangasniemi FIN, 5.F.Šťastný CS, 6.F.Kroon DK, 7.M.Špak CS, 8.J.Novotný CS, 9.M.Týnský CS, 10.Z.Bíma CS
MEZ-350: 1.B.Staša CS, 2.F.Kroon DK, 3.M.Špak CS, 4.F.Šťastný CS, 5.S.Klátil CS, 6.J.Novotný CS, 7.J.Bursa CS, 8.J.Bareš CS, 9.B.Jespersen DK, 10.J.Burgess GB
Auta-F-3: 1.V.Hubáček CS, 2.F.Conti I, 3.M.Fousek, 4.ing.V.Ondřejík CS, 5.D.Benz D

31.8.1969 - Úpice:

 II. ročník závodu "Přes dva mosty". Východočeský oblastní závod...

Výsledky:
OBL-125: 1.Z.Rybka, 2.V.Kurka, 3.J.Famfulík
OBL-250: 1.A.Mrkvička, 2.V.Lorenc, 3.J.Šafránek
OBL-350: 1.A.Mrkvička, 2.J.Šafránek, 3.B.Chvála

30.-31.8.1969 - Těrlicko:

„III. Zlatý kahanec“ na okruhu u Těrlické přehrady. Ve třídě 350 dosáhl nejrychlejšího kola průměrem 157,5 km/hod. B. Staša na ČZ 360 ccm a získal tím trofej „Zlatý kahanec“. 30.000 diváků..

Výsledky:
MEZ-125: 1.K.Lechki H, 2.E.K.Heinz D, 3.J.Reisz H, 4.B.Vaňous CS
MEZ-250: 1.W.Sommer D, 2.H.Schmied CH, 3.K.Bojer CS, 4.B.Staša CS
MEZ-350: 1.B.Staša CS, 2.K.Bojer CS, 3.P. Ó Brien AUS, 4.F.Šťastný CS
MEZ-500: 1.H.Rosenbusch D, 2.K.Bojer CS, 3.H.Butenuth D, 4.F.Šťastný CS

Velké Meziříčí 1969, MR 350: #24 Jiří Bursa, #29 Velen Slezák, #11 Milan Týnský, #32 Rudolf Duba v první zatáčce..1969 Velké Meziříčí, MR 250, zatáčka po startu: #21 Peroutka padá, vyhýbají se mu #18 Svatoš, #6 Havrda, #14 Quirenz st.....Jičín 1969: #51 Jack Findlay si zvyká na čtyřválec, vedle mechanik J. Šeda, za ním #3 Stanislav Klátil...Jičín 1969: F. Šťastný...Jičín 1969, start 125 ccm: #51 Molloy, #55 Graf, #8 Vaňous, #7 Židlík, #66 Riedel..Jičín 1969 - výjezd z depa 250 ccm: #7 Novotný, #25 Baláž, #10 Tofel, #23 Bareš.....Jicin 1969 ,start závodu 250cc...

14.9.1969 - Nový Jičín:

Městský okruh, délka 2.850 metrů. Severomoravská oblast. Výsledky bohužel nejsou známy...

Výsledky:
OBL-125: 1.?
OBL-250: 1.?
OBL-350: 1.?

14.9.1969 - Prešov:

XIX. Ročník. Mistrovství Slovenska. Výsledky nenalezeny..

Výsledky:
MSR-50: 1.?
MSR-125: 1.?
MSR-175: 1.?
MSR-250: 1.?
MSR-350: 1.?

20.-21.9.1969 - Písek:

„II. Písecký trojúhelník“. F. Šťastný jel oba závody na jednoválcích Junior…

Výsledky:
MR-125: 1.M.Stripačuk, 2.V.Rathouský, 3.Z.Židlík, 4.K.Sedláček, 5.J.Vichera, 6.J.Pták, 7.L.Lukeš, 8.J.Doležal, 9.J.Křížek, 10.O.Krmíček, 11.V.Voříšek, 12.B.Vaňous, 13.H.Pavliš, 14.F.Bednář, 15.T.Hrušecký
MR-250: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.Z.Havrda, 4.F.Šťastný, 5.S.Klátil, 6.F.Srna, 7.M.Špak, 8.M.Chalupník, 9.F.Svatoš, 10.J.Hejmala, 11.J.Doležal, 12.F.Tofel, 13.J.Novotný, 14.M.Týnský, 15.J.Bareš
Memoriál Stanislava Maliny-350: 1.B.Staša, 2.S.Klátil, 3.F.Šťastný, 4.J.Žípek, 5.M.Chalupník, 6.J.Novotný, 7.F.Svatoš, 8.J.Bareš, 9.R.Duba, 10.M.Stružka

28.9.1969 - Bánská Bystrica:

Městský okruh v sídlišti. Mistrovství Slovenska...

Výsledky:
MSR-50: 1.P.Majoroš, 2.J.Jakubík, 3.T.Solnica
MSR-125: 1.?
MSR-175: 1.L.Šolc, 2.K.Haščič, 3.J.Pešta
MSR-250: 1.F.Kročka, 2.K.Haščič, 3.J.Petrinec
MSR-350: 1.F.Kročka, 2.J.Petrinec, 3.F.Križan

28.9.1969 - Hořice: Dachovy

Jediný ročník závodu „Dachovský trojúhelník“. Pořadatel AMK Hořice. Okruh Dachová-Červená Třemešná-Jahodná, délka 5 km..

Výsledky:
MČSR-50: 1.Z.Bíma, 2.R.Macák, 3.V.Rathouský
MČSR-125: 1.J.Kotínský, 2.J.David, 3.J.Tesař
MČSR-250: 1.J.Šafránek, 2.S.Čížek, 3.J.Král
MČSR-350: 1.A.Mrkvička, 2.J.Marek, 3.J.Král

5.10.1969 - Ořechov:

Jihomoravský přebor. Výsledky nejsou známy...

Výsledky:
OBL-125: 1.?
OBL-175: 1.?
OBL-250: 1.J.Štěpánek, 2.L.Neubauer
OBL-350: 1.?

Ostrava 1969, MR 250: #20 Srna, #7 Novotný, #3 Bojer, #18 Svatoš, #27 Zátopek...Ostrava - Bělský les 1969, start MR 350: #1 Staša, #2 Bojer, #3 Klátil, #10 Šťastný, #34 Srna, #12 Chalupník, #13 Bíma....Ostrava 1969, MR 125: #8 Vaňous, #7 Židlík, #21Hlavatý...

Jičín 1969: v depu v cíli závodu #10 Šťastný, #7 Novotný... Ostrava-Bělský les, MR 1969: vracečka po startu...MR 250 ccm 1969...Tibor Deliman...

4.-5.10.1969 - Ostrava:

Okruh u Bělského lesa, délka 4.770 metrů..

Výsledky:
MR-125: 1.J.Žípek, 2.M.Stripačuk, 3.O.Krmíček, 4.B.Vaňous, 5.Z.Židlík, 6.J.Vichera, 7.V.Rathouský, 8.J.Pták, 9.J.Hejmala, 10.L.Lukeš, 11.J.Doležal, 12.F.Bednář, 13.H.Pavliš, 14.F.Jurčík, 15.J.Hlavatý
MR-250: 1.B.Staša, 2.F.Šťastný, 3.K.Bojer, 4.Z.Bíma, 5.F.Srna, 6.M.Špak, 7.F.Tofel, 8.M.Týnský, 9.J.Novotný, 10.F.Svatoš, 11.Z.Havrda, 12.J.Hejmala, 13.V.Slezák, 14.M.Chalupník, 15.J.Zátopek
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.F.Šťastný, 4.Z.Bíma, 5.S.Klátil, 6.F.Srna, 7.J.Novotný, 8.J.Žípek, 9.J.Bursa, 10.K.Chaloupka, 11.J.Srkal, 12.J.Bareš, 13.S.Klátil, 14.R.Vincour, 15.J.Bursa
MČSR-350: 1.A.Mrkvička, 2.Charvát, 3.A.Mareš

12.10.1969 - Kopčany:

„II. Záhorácky okruh“. Mistrovství Slovenska...

Výsledky:
MSR-50: 1.B.Fendrich, 2.M.Šobáň, 3.J.Jakubík
MSR-250: 1.F.Srna, 2.D.Haranta, 3.J.Petrinec
MSR-350: 1.F.Kročka, 2.E.Korčák, 3.J.Petrinec

12.10.1969 - Nová Paka:

„V. Novopacký okruh“. Tučně označení jezdci jeli mimo bodování..

Výsledky:
MČSR-50: 1.Z.Havrda, 2.J.Šafránek, 3.B.Vaňous
OBL-125: 1.Z.Rybka, 2.P.Erbes, 3.M.Fiala                                                                                                                
OBL-250: 1.O.Kába st., 2.S.Čížek, 2.V.Lorenc, 3.B.Chvála
OBL-350: 1.Z.Havrda, 2.Z.Bíma, 3.A.Mrkvička, 4.J.Šafránek, 5.P.Erbes

12.10.1969 - Hranice: Drahotuše

Okruh v Drahotuších, 3.300m. Severomoravská oblast. Tučně označeni jezdci jeli mimo bodování..

Výsledky:
OBL-125: 1.Voříšek, 2.Jar.David, 3.L.Kaděrka, 4.T.Valová
OBL-250: 1.J.Ludvík, 2.J.Marek, 3.L.Pírek, 4.R.Bílý, 5.A.Dostál
OBL-350: 1.L.Pírek, 2.R.Bílý, 3.G.Matchin, 4.J.Ludvík
VZ: 1.B.Staša, 2.S.Klátil, 3.F.Tofel

26.10.1969 - Klatovy:

„Klatovský okruh“ u obce Čínov, první ročník závodu, délka 4,1 km....

Výsledky:
MR-125: 1.M.Stripačuk, 2.Z.Havrda, 3.J.Hlavatý, 4.J.Žípek, 5.Z.Židlík, 6.O.Krmíček, 7.J.Hejmala, 8.B.Vaňous, 9.J.Pták, 10.J.Vichera, 11.J.Doležal, 12.V.Voříšek, 13.J.Beránek, 14.K.Sedláček, 15.F.Jurčík
MR-350: 1.B.Staša, 2.K.Bojer, 3.F.Šťastný, 4.M.Chalupník, 5.M.Špak, 6.Z.Bíma, 7.J.Novotný, 8.J.Žípek, 9.J.Bursa, 10.M.Chalupník, 11.J.Peroutka, 12.E.Korčák
MČSR-250: 1.?

Sezóna 1969 - konečné pořadí M-ČSSR:

50 ccm: 4 závody - 3 započítávané: 1.B.Kovář-Tatran 40b., 2.B.Fendrich-Tatran 31b., 3.F.Sobol-Tatran 28b., 4.F.Kročka-Tatran 24b., 5.O.Krmíček-Tatran 24b., 6.Z.Havrda-Ahra 20b., 7.O.Kunz-Sachs 20b., 8.P.Baláž-Tatran 14b., 9.J.Barták-Jawa 14b., 10.V.Zapletal-Tatran 11b., 11.M.Šobáň-Jawa 9b., 12.J.Štěpánek-Simson 2b., 13.Z.Mikulka-Speciál 2b., 14.P.Petráček-Speciál 1b., 15.O.Šolc-Jawa 1b.

125 ccm: 5 závodů - 3 započítávané: 1.M.Stripačuk-Ravo 45b., 2.J.Žípek-ČZ OHC 35b., 3.Z.Židlík-ČZ 28b., 4.J.Hejmala-ČZ OHC 24b., 5.Z.Havrda-Jawa 22b., 6.K.Rathouský-Ahra 22b., 7.J.Hlavatý-ČZ 22b., 8.O.Krmíček-ČZ OHC 16b., 9.J.Vichera-ČZ 15b., 10.B.Vaňous-ČZ 11b., 11.J.Doležal-ČZ Pauer 10b., 12.J.Pták-ČZ Pauer 10b., 13.K.Sedláček-ČZ 9b., 14.L.Lukeš-ČZ 7b., 15.H.Pavliš-ČZ 3b., 16.J.Křížek-ČZ 2b., 17.K.Jirka-ČZ 2b., 18.K.Hrušecký-ČZ 1b.

250 ccm: 5 závodů - 3 započítávané: 1.B.Staša-ČZ 45b., 2.K.Bojer-ČZ 37b., 3.Z.Bíma-Jawa 30b., 4.F.Boček-Jawa 25b., 5.F.Šťastný-Jawa 20b., 6.S.Klátil-Jawa 20b., 7.Z.Havrda-Jawa 20b., 8.M.Špak-Jawa 19b., 9.F.Srna-Jawa 19b., 10.M.Týnský-Jawa 15b., 11.F.Tofel-Jawa 14b., 12.E.Quirenz-Jawa 9b., 13.J.Bareš-Jawa 9b., 14.P.Baláž-Jawa 5b., 15.F.Svatoš-ČZ 3b., 16.M.Chalupník-Jawa 3b., 17V.Jarolím-Jawa 3b., 18.J.Petrinec-Jawa 3b., 19.J.Novotný-Jawa 2b., 20.F.Kročka-Jawa 2b., 21.J.Hejmala-Jawa 1b., 22.J.Doležal-ČZ 1b.

350 ccm: 5 závodů - 3 započítávané: 1.B.Staša-ČZ OHC 45b., 2.K.Bojer-ČZ OHC 40b., 3.Z.Bíma-Jawa 30b., 4.F.Šťastný-Jawa 22b., 5St.Klátil-Jawa OHC 22b., 6.M.Špak-Jawa OHC 18b., 7.J.Novotný-Jawa 18b., 8.J.Žípek-ČZ OHC 18b., 9.J.Bursa-Jawa 12b., 10.F.Boček-Jawa 10b., 11.F.Srna-Jawa 9b., 12.M.Chalupník-Jawa OHC 9b., 13.M.Týnský-Jawa 9b., 14.F.Svatoš-ČZ OHC 8b., 15.B.Brzák-Jawa OHC 6b., 16.P.Baláž-Jawa 6b., 17.J-Horváth-Jawa OHC 4b., 18.J.Bareš-Jawa 3b., 19.V.Slezák-Jawa 3b., 20.R.Vincour-Jawa 2b., 21.R.Duba-Jawa 2b., 22.K.Haščič-Jawa 2b., 23.E.Korčák-Jawa 2b., 24.F.Kročka-Jawa 1b.

  • Další články s výsledky závodů:

  • Zdroje

    Článek byl sestaven na základě všech volně dostupných informací z novin, lokálních periodik, krajských deníků, dobových časopisů a soukromých archivů jezdců, mechaniků a diváků. Použité fotografie jsou ze soukromého archivu autora a: J. Brzobohatého, P. Tomana, J. Novotného a dalších. Autorem většiny fotografií je Jaroslav Sejk. Další informace a dokumenty: MUDr. V. Černý, L. Bělič, knihy ing. Rudolf Mladý "Preteky na Slovensku 1978-2009", Jiří Franek "Mistrovství Československa silničních motocyklů 1954-1992"

  • Podělte se o dobové materiály!

    Pokud někdo vlastníte ve svém archivu fotky, programy nebo výsledky závodů z tohoto roku, napište e-mail na: , obratem se s Vámi spojíme. Jednotlivé články tak budou neustále aktualizovány o Vaše nové informace!

  • Autorský obsah

    Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.

Článek byl naposledy upraven: 15.01.2025

Nejnovější komentáře

Jiří Sláma napsal komentář k Jan Novotný - vzpomínka na závodníka
S Honzou jsem byl v učení v Pankrácké Jawě v padesátých letech a vzpomínám na něj jako na príma kama...
Jaroslav Knop napsal komentář k Olomouc
Dobrý den , prosím , zda někomu neříká něco jméno Ferdinand Vodička z Přerova a Alois Nečas z Olomou...
kawas napsal komentář k Morašice
Víme, ale přesto děkujeme.. 👍
Havran napsal komentář k Morašice
Náhodou jsem narazil, nevím, jestli víte...Text k odkazu...