Skvělá zpráva z českých luhů a hájů! - pro mnohé z vás možná neznámá jihočeská společnost VM MOTOR, která se již dlouhou dobu zabývá vývojem a výrobou motokárových motorů, uvedla začátkem prosince oficiálně na trh svůj nový motocykl VM 610 F ve verzi MX a vypadá to, že se máme na co těšit!
Společnost VM MOTOR sídlí v Písku a odtud je to jenom kousek do Strakonic, které jsou neméně známé výrobou motocyklů ČZ. Motocyklů, které se nejvíce proslavily v terénu. A proto se snad ani není třeba divit tomu, že k nám z jižních Čech opět míří motokrosový speciál, tentokráte VM 610F Motocross - kupodivu také v kontrastní černo-bílé kombinaci jako bývaly Čezety.
Pokud se o společnosti VM MOTOR chcete dovědět více, mrkněte na jejich web: www.vmmotor.com, kde najdete i test kluků z Motoráje v pdf, kteří jako první novináři testovali tenhle unikát.
Motor
Srdcem motocyklu, jehož konstruktérem je Bohumil Staša mladší (syn slavného závodníka Bohumila Staši), je čtyřtaktní kapalinou chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 610ccm s rozvodem SOHC a uváděným výkonem přes 43,5 kW (cca 59 HP). Konstrukční základ nebo spíše „torzo“ motoru bylo převzato z již nevyráběného motocyklu Praga, přesněji – pragovácké jsou jenom kartery, zbytek byl výrazně přepracován k lepšímu, jak uvádí VM MOTOR. Nová je kliková hřídel, válec s vnitřní povrchovou úpravou nikasilem, rozvody společně s vačkou, 5-ti stupňová převodovka - no je toho dost, vlastně skoro všechno je tu nové nebo výrazně přepracované. Zajímavostí je, že veškerá použitá ložiska jsou normovaná, což by mělo přinést nižší náklady při následné údržbě. Zapalování je bezkontaktní CDI a motor je krmen 40mm karburátorem Dell Orto. Výfuk je od brněnského výrobce RAAS.
Podvozek
Všechny díly drží pohromadě díky perimetrickému (obvodovému) rámu, který je svařen z chrom-molybdenových (CrMo) trubek kulatého a obdélníkového průřezu. A odpružení? Klasika - vpředu nastavitelná USD (up-side-down) teleskopická vidlice 46mm o zdvihu 315mm značky KYB a vzadu je k rámu připojena pomocí přepákování hliníková kyvná vidlice, která je odpružená nastavitelnou centrální pružící a tlumící jednotkou značky Öhlins o zdvihu 125,5mm. Zajímavostí také je, že VM 610F MX má přípravu pro rotační tlumič řízení.
Přední a zadní brzdové třmeny jsou od italského výrobce Brembo. Sedlo a plasty jsou značky Acerbis. Startování se děje pomocí nožní páky umístěné nalevo, ale ve vývoji je elektrický startér. A protože VM MOTOR se zabývá již dlouhou dobu kovovýrobou a disponuje moderními CNC obráběcími stroji a také slévárnou, tak na motocyklu najdeme spoustu exkluzivních obráběných detailů - jako například frézované brýle přední teleskopické vidlice, frézované stupačky, páku řazení atd…
Spolehlivost stroje již byla ověřena v několika náročných závodech. Na Slovensku závod v Senci v rámci seriálu MKP konaný 6.6.2009, dále 12.7.2009 se Jaroslav Kolman zúčastnil přeboru SMS družstev ve Štikovské rokli u Nové Paky. První jízdu ve své třídě vyhrál, ve druhé po nezaviněném pádu dojel po stíhací jízdě pátý. A nakonec - na závodech v Habeši u Strakonic a v Jílovicích otestoval motokrosař a soutěžák David Čadek kvality motokrosové VM 610 F. V Habeši obě jízdy vyhrál, v Jílovicích s přehledem vyhrál první jízdu a ve druhé jízdě se propadl těsně před cílem z 1. místa na 11. kvůli banální závadě (vypadlá fajfka zapalování).
Tomáš Kaas
Enduro jezdec, vítěz mnoha přeborů ČR v enduru a motokrosu
Někdo by mohl namítnout, že použitá koncepce celého motocyklu je v dnešní době již zastaralá - svařený trubkový rám a stojatý jednoválec. Nicméně o kvalitách a schopnostech tohoto motocyklu nejvýmluvněji hovoří komentář enduro jezdce Tomáše Kaase, který tento motocykl testoval (komentář převzat z webu countrycross.sk), který je reflexí na názory různých „chytrolínů“: (komentáři samozřejmě předchází diskuze na countrycross.sk)
Tomáš Kaas:
„Pár věcí uvedu na pravou míru. Motor je koncepcí shodný s motory typu Husaberg 550 nebo KTM 525. Do příchodu otočených motorů Husabergu a motorů typu XC4 u KTM nebylo nic lepšího. I dnes mnoho jezdců dává přednost těmto ,,starším typům" - přednost hlavně díky spolehlivosti. Tím že motor nemá design nejnovějších typů dnešních biků je snad zastaralý? Naopak, je to praxí osvědčená koncepce, nenáročná na údržbu a motor vyniká svojí lehkostí a výkonem. To je bez debat. Otázka objemu 610? Někdo tu taktéž psal, že takový objem už se ve světě nejede, že to je hrozné ,,kladivo“ atd, rotující hmoty, vibrace atd... A co třeba nový Berg 570? Motor VM funguje naprosto skvěle. Svojí charakteristikou výkonu je velice podobný KTM 525, při jízdě jsem nezaznamenal jediný špatný moment, při kterém bych si řekl: ha, to je tím velkým objemem. Naopak, motor se projevuje velice kultivovaně, bez vibrací (a to jsem testoval verzi bez vyvažováku) a jedině mocný nástup výkonu odspodu dává tušit tomu, že je tady něco jinak. Až do nejvyšších otáček táhne plynule, je až překvapivě živý a točivý, reakce na plyn jsou okamžité, bez jediného škubnutí přenos výkonu na zadní kolo. Přesně jak to má být: kolik plynu, tolik jede! To že někomu připadal, že má ,,traktorový zvuk“, bylo spíš stylem jízdy Jardy Kolmana, který jede vše stylem ,,o kvalt výš“ tím pádem se neunavuje přebytkem výkonu a motorka si vše krásně pobere. Jízda v jeho podání je nenápadná avšak rychlá. Konstrukci rámu a geometrii podvozku nemá cenu popisovat, to se musí vyzkoušet. Už léta platí, že Hondy jsou svým podvozkem nejhravějším a nejovladatelnějším bikem v kategorii. Když spojíme tento podvozek a 610ccm motor, vznikne nám VM. Kdo nezkusil, neuvěří. A že motorka není určena pro world champions MX? A proč by nebyla? Jsem si 100% jist, že toto rád vyvrátí jak David Čadek, tak Jarda Kolman. Motorka je naprosto konkurence schopná, srovnatelná se světovými značkami a v mnohém je i předčí.“
Mějte se a full maximum gas!
T.K.
A dále Tomáš pro Moto.cz o VM 610F dodává:
„Testování jsme společně s B. Stašou provedli na MX trati v Jiníně. A také, z mého pohledu, docela důležitá informace je, že na tomto biku se konečně svezou i majitelé ,,pořádných českých“ postav. Světový výrobci mají standardně nastavené podvozky na cca 70-75kg. I když byla VM nastavena na zhruba 90 kg, tak i s mými 103kg při výšce 188cm fungovala výborně. Na žádném jiném sériovém biku jsem nezaznamenal lepší ovladatelnost v zatáčkách, vyváženost při skocích a také stabilitu v přímém směru. Tu bych si dovolil vyzdvihnout. Prostě ,,velká motorka pro velký kluky“ :-)“
Tak jste slyšeli, či spíše četli, čili shrnuto - svou nízkou cenou a relativně vysokou kvalitou a již prokázanou spolehlivostí, by se VM 610F mohl stát vhodným motocyklem nejen pro různé přebory, ale určitě se blýskne i v MČR. A mistrovství světa? Zatím se tu sice s VM nepočítá, ale nechme se překvapit... Svou cenou se také jeví jako vhodná alternativa pro hobby jezdce.
Téměř před dokončením je verze pro supermoto a půjde-li vše podle plánu, tak bychom se mohli dočkat i nového motocyklu o objemu 450ccm.
Pro mnohé "hobíky" by neškodilo postavit verzi enduro, která by byla homologovaná pro silniční provoz, protože tohle 610ccm jednobuch-kladivo by se mohlo stát se svými 108 kg hmotnosti opravdovým želízkem v ohni. Na to si ale budeme muset chvíli počkat, protože ani výrobce se k tomuto nijak nevyjádřil…
No a nejlepší zpráva nakonec: cena pro první 10-ti kusovou sérii VM 610F Motocross byla stanovena na 124.300 Kč vč. DPH a to zní hodně dobře! Jen tak pro zajímavost - ceny renomovaných konkurenčních výrobců začínají okolo hranice 200.000 Kč a to už je nemalý finanční rozdíl…
Tak co, taky se vám tak líbí?
- Autorský obsah
Tento článek, stejně jako ostatní, je autorský. Kopírování je možné pouze se souhlasem autora a uvedením zdroje.