Otázka, zda pořizovat či nepořizovat helmu na motorku, má jednoznačnou odpověď: Helmu rozhodně musíte mít. Bez helmy totiž jezdí jenom hazardér. Zodpovědní jezdci dobře vědí, že jim helma v případě nehody může zachránit život. Proto podstatně není, zda helmu ano či nikoli, ale jakou vybrat a na co dát při výběru pozor.
Pojedete pomalu nebo rychle?
Zkušenější jezdci mívají ve výběru jasno spíše než úplní začátečníci. Pro zcela nezkušené jezdce může být správný výběr skutečně velkým problémem. I pro pokročilejší ale neškodí zopakovat si parametry výběru, protože sáhnete-li po nesprávné helmě, může se to krutě vymstít. První věc, se kterou musíte počítat – zodpovědět si na otázku, na jaké motorce se vydáváte brázdit silnice, tedy jaké kategorie je váš stroj. Protože existují typy helem určené primárně pro nižší nebo pro vyšší rychlosti. Záleží tady na tom, zda se budete pomalu kochat krajinou, nebo to trošku rozpálíte.
Sáhněte po správné kategorii
A pak tu máme samozřejmě různé kategorie helem. Jinou budete potřebovat na motokros, na skútr, také pro čtyřkolku. Dále jsou helmy výklopné, otevřené, sportovně integrální, sportovně cestovní. Nebo také stylové. Zkrátka výběr široký. Integrální helmy mají aerodynamickou konstrukci a hodí se pro delší jízdy. Zakrývají celou hlavu i bradu a mají výklopné hledí. Zajišťují maximální ochranu, protože kryjí i obličej – a nabízejí se, jak už bylo zmíněno buď ve sportovní nebo ve sportovně-cestovní variantě (ta má jednolitou skořepinu, ventilační systém, který se dá nastavit a sluneční clonu). Sportovní helmy kladou důraz na bezpečí, ale nebývají nijak komfortní, jde tu hlavně o vysokou rychlost – nejlépe pasují k ježdění po okruhu. U výklopných helem se bradová část vyklopí nahoru, což se hodí třeba při zastávkách či jízdě po městě. Otevřené helmy jsou bez ochrany brady – nevýhodou je tedy nižší bezpečnost. Kromě toho existují Enduro helmy s kšiltem, motokrosové helmy bez plexi skla (oči chrání offfroad brýle).
K dispozici máte různé cenové kategorie
Roli hraje samozřejmě i to, jak velkou částku máte v úmyslu do helmy investovat. Výsledná cena helmy se řídí nejenom jejím druhem, ale zároveň také tím, z čeho je vyrobena, tedy materiálem. Helma na motorku se tak vyskytuje v různých cenových kategoriích. Do těch levnějších spadají třeba termoplastové. Technologie výroby je jednoduchá: Kuličky se lisují za tepla do formy, a to levé a pravé, obě dvě poloviny se potom slepují k sobě. Určitě chápete, že výsledkem nejsou zrovna extrémně bezpečné helmy, jedná se o typy hodící pro pomalejší jízdu.
Polykarbonát jako dobrý bezpečnostní standard
Lepší variantu nabízí polyamid a polykarbonát, tyto materiály vykazují už mnohem lepší odolnost při nárazu. Vstřikují se pod tlakem a za určité teploty a skořepina se vytvoří jako celek, což dává mnohem lepší bezpečnostní parametry než předchozí slepování. Polykarbonátové helmy tedy poskytují velmi dobrý bezpečnostní standard a určitě patří mezi dobrou volbu. Objevují se helmy z kompozitů, obvykle kombinace uhlíkových a kevlarových vláken. Mají skvělé vlastnosti, jsou pevné a pružné zároveň. Ovšem tyto výborné parametry jsou vykompenzovány také vyšší cenou, ta většinou přesahuje cenu karbonových helem.
Karbon je lehký, pevný, ale křehký
A jsme u karbonových variant. Velikou výhodou je maximální pevnost, ale zároveň lehkost uhlíkových vláken. Jenže má to jedno velké negativum. Tomuto materiálu bohužel chybí pružnost. Znamená to, že když upadne na zem, může se nabourat jeho struktura, což samozřejmě rozhodně není ideální. Vyžaduje tedy velkou péči při jakékoli manipulaci. Zároveň jsou ale tyto helmy velice lehké. Nemáte pocit, že byste něco měli na hlavě…
Aby se vám nepotila hlava
Bezpečnost a kvalita použitého materiálu je samozřejmě u helmy tím nejdůležitějším, ale není to zdaleka všechno. Potřebujete mít i pocit komfortního nošení. Do hry se proto dostává i ventilace. Středně drahé helmy už mívají systém průduchů. K čemu je to dobré? Průduchy nasávají vzduch a rozvádějí ho po celé hlavě. Díky tomu nemáte hlavu po jízdě zpocenou, cítíte se příjemně, nepřehříváte se, nemusíte si otvírat hledí. Z dlouhodobého pohledu se tedy kvůli ventilaci vyplatí sáhnout hlouběji do kapsy. Jízdu si pak užijete mnohem lépe.
Otestujte si i hlučnost
Podstatný je tvar a materiál vnitřku. Při prvních jízdách by měla helma maličko, ale jen maličko tlačit. Potom se vymáčkne a dokonale sedí. Zkuste s novou nasazenou helmou hýbat hlavou do všech stran. Jedině tak poznáte, zda vám dokonale sedí a nehýbe se sem a tam. To nesmí, to je nebezpečné! Dále se zaměřte také na hlučnost helmy. Uvědomte si, že ji budete mít celou cestu na hlavě a každé písknutí uslyšíte. Nejlepším ukazatelem hlučnosti je samotná zkušební jízda. Velice rychle poznáte, jaké zvuky helma generuje. Vyzkoušejte si to při různých rychlostech, různě posunutém hledí.
Jak často si helmu vyměňovat?
Jednoznačně platí, že při každé kolizi, byť máte dojem, že se vaší helmě vůbec nic nestalo a nebyla nijak zasažena. I přesto v ní ale mohou vzniknout třeba jenom mikroskopické trhlinky, které způsobí, že už nebude bezpečná. Takže každý, byť sebemenší náraz je určitě důvodem k výměně. Výrobci helem jinak obvykle doporučují jako vhodný interval výměny tři roky, ale helmy spadající do střední cenové kategorie mohou mít výdržnost vyšší, mnohdy i pět let.
Ptejte se na certifikát
Velmi důležitým kritériem je i bezpečnostní certifikát. Pokud helma má označení ECE 22.05, je to znamení, že odpovídá bezpečnostní směrnici. Helmy se totiž testují na různé parametry, které musí splňovat. Náleží sem síla prvního nárazu, pevnost přezky, tření, tuhost, odolnost plexiskla, jakou má viditelnost přes hledí. Nechybí zde ale ani například reakce na UV záření nebo vysoké teploty apod. Celý soubor těchto vlastností pak určuje, zda je helma bezpečná. Při výběru byste se měli proto ptát v první řadě na to, zda helma vyhovuje parametrům.