Kvalitní brzdy jsou neodlučitelná součást každé spolehlivé motorky. Kdy je ale ten správný čas pro jejich výměnu? Aby správně fungovaly, je třeba o ně pravidelně pečovat, čistit je a kontrolovat. Během roku se ale na tyto úkony často zapomíná.
Údržbu brzdového systému na motorce zvládnete s trochou dovednosti i sami.
Základem každé brzdy na motorce je brzdový kotouč a třmen. Ve třmenu jsou uchyceny brzdové destičky, které oboustranně svírají kotouč. Při brzdění dochází k jejich opotřebování, proto je třeba je pravidelně kontrolovat.
Brzdové kotouče se vyrábějí z kvalitních materiálů, např. z vysoce kvalitní slitiny oceli. Takové brzdové kotouče poskytují jezdci dokonalou jízdu, menší vibrace, lepší přizpůsobení destiček, absolutní spolehlivost a delší životnost.
Brzdové kotouče musí spolehlivě fungovat s brzdovými destičkami, odrážet teplo vznikající při brzdění a sloužit jezdci co nejdéle.
To že je váš brzdový kotouč opotřebovaný můžete zpozorovat i pouhým okem. Když nejsou brzdové destičky v dobré kondici, kotouč se při brzdění zahřívá více a jeho povrch změní barvu.
Pokud je kotouč zdeformován a je nutné jej vyměnit za nový, doporučuje se zkontrolovat i jiné možné příčiny deformace. Například, zda je přední vidlice správně nastavena, zda je brzdový systém originální nebo alespoň kompatibilní s motocyklem, nebo zda je tlak v pneumatikách správný.
S výměnou kotouče byste neměli čekat až je překročena hranice opotřebení. S novými brzdovými kotouči vždy namontujte také nové brzdové destičky. I když ještě nejsou tak opotřebované, už je opakovaně nepoužívejte, protože se jejich povrch přizpůsobil starému kotouči, a proto nebudou v optimálním kontaktu s novými brzdovými kotouči. To bude směřovat k nesprávnému brzdění a zvýšenému opotřebení nového kotouče.
Při výměně brzdového kotouče začněte zvednutím motocyklu, abyste uvolnili kolo. Následně odpojte brzdové třmeny a kolo položte na vhodné místo. Vyjměte staré brzdové kotouče z náboje a vyčistěte dosedací plochu. Nainstalujte nové brzdové kotouče. Zkorodované šrouby je třeba vyměnit za nové. Před zapnutím hlavního válce se ujistěte, že je v nádrži dost místa pro vyšší hladinu brzdové kapaliny a zda se kolo volně otáčí. Pokud se kolo tře, při montáži došlo k chybě a je třeba montáž zopakovat znovu.
Stav brzdových destiček je třeba také pravidelně kontrolovat. Každá destička má kontrolní drážky, které nám ukazují míru opotřebení destičky. Vyměňujte je vždy, když jsou ještě drážky viditelné.
Ten správný čas pro výměnu brzdových destiček můžeme poznat už i při mírném prodloužení brzdné dráhy či vydávání pisklavého zvuku.
Snahou každého jezdce je samozřejmě ušetřit co nejvíce peněz a výměna destiček se tak často odkládá, i když se nejedná o vysokou sumu. Právě naopak. Odkládáním výměny mohou vyjeté destičky poškrábat brzdový kotouč, jehož výměna by byla již mnohem dražší.
Pokud destičky nemají potřebnou šířku, mohou poškrábat při brzdění kotouč a následně se po jeho obvodu začne vytvářet rýha, která kotouč poškozuje a zároveň také ztenčuje. Jeho doba životnosti se tímto výrazně krátí.
Jak často vlastně destičky měnit? Konkrétní doba závisí na stylu jízdy každého jezdce. Ten, kdo často cestuje po dálnici, bude muset destičky měnit určitě méně než ten jezdec, který jezdí výlučně pouze po městě a brzdy tak opotřebuje mnohem víc.
Před jejich výměnou je třeba důkladně vyčistit brzdový třmen i kotouč. Připravte si nové brzdové destičky, které jsou identické s těmi, které jste používali dosud. Třmen spolu se starými destičkami odstraňte z kotoučů. Nové destičky zasuňte do brzdového třmenu, který nastavte tak, aby byl brzdový kotouč přesně vycentrován v prostoru mezi destičkami.
Veškeré informace o brzdových kotoučích převzaty z topnahradnidily24.cz
Veškeré informace o brzdových destičkách převzaty z autozive.cz
- Foto https://www.wikipedia.org
- Licence zdroje Creative Commons Attribution-Share Alike